بحران برق؛ در گلستان چه خبر است؟

به گزارش تا بینهایت، با افزایش شدید دما و شرایط بحرانی صنعت برق ساکنان استان گلستان روزهای بسیار سختی را سپری می کنند. گرمای هوای بالای 40 درجه و رطوبت شدید هوا در کنار قطعی مکرر و طولانی مدت برق زندگی را بر شهروندان سخت کرده است.

بحران برق؛ در گلستان چه خبر است؟

به گزارش خبرنگاران، امروز دوشنبه احتمالا دشوارترین روز در استان گلستان است. دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد رسیده و شبکه توزیع برق پاسخگو مصرف نیست.

مریم نیکزاد فر کارشناس هواشناسی درباره اخرین شرایط هوای استان گلستان گفت: امروز استان تحت تأثیر سامانه کم فشار حرارتی قرار گرفته است و روز بسیار گرمی خواهیم داشت. پیش بینی می شود امروز دماهای بیشینه در شهرهای مختلف استان بین 45 تا 50 درجه سانتیگراد باشد.

او اضافه نمود: وزش باد، گاهی همراه با گرد و غبار محلی به ویژه در نواحی شمالی استان از پیامدهای دیگر فعالیت این سامانه است.

کارشناس هواشناسی گلستان گفت: از امشب به تدریج سامانه ناپایداری به استان نفوذ پیدا می کند که در ابتدا وزش باد نسبتاً شدید در برخی نقاط را به همراه دارد.

او تاکید کرد که از فردا رگبارهای نقطه ای شدید در استان پیش بینی می شود واحتمال جاری شدن سیل در برخی نقاط وجود دارد.

با توجه به پیش بینی گرمای کم سابقه در روز 14 تیرماه در گلستان، ادارات این استان نیمه تعطیل و تا ساعت 11 دایر بودند.

به محض پایان ساعت اداری قطع منطقه ای برق در نقاط مختلف استان آغاز شد. پیش بینی می شود منطقه های که صبح امروز قطعی برق را تجربه کردند، امشب هم دوباره با قطعی برق روبه رو شوند.

فرایند قطعی برق در استان گلستان در هفته اخیر به اوج رسیده است و شهفرایندان بیشتر نقاط استان روزانه دست کم چهار ساعت قطعی را از سر می گذرانند.

اعتراض شهفرایندان

قطع برق در ساعات شب اعتراض های زیادی را در پی داشته است.

جمعی از مردم شهر کردکوی در پی قطعی مکرر برق، شب گذشته به نشانه اعتراض در یکی از میادین اصلی این شهر تجمع کردند.

مردم در این اعتراض گفتند که برق آنها در سه یا چهار نوبت در شبانه روز، هر کدام به مدت دست کم 2 ساعت قطع شده است.

در ادامه فرماندار کردکوی با حضور در جمع مردم، در جریان مسائل آنان قرار گرفت و قول پیگیری مسائل آنان را داد.

اعتراض های مشابهی در شهرهای گنبد کاووس و آق قلا هم صورت گرفت.

قطعی آب و اختلال در اینترنت

قطعی برق تنها مسئله در استان گلستان نیست. همزمان با قطع برق، تاسیسات آب هم دچار مشکل می شود و آب بسیاری از منطقه ها قطع می شود. شهفرایندان در شهرستان مینودشت هفته اخیر را روزانه میانه و به طور مجزا چهار ساعت بدون برق و چهار ساعت بدون آب سپری کرده اند.

در منطقه ها دیگر استان هم شرایط به همین صورت است.

نوسانات برق خسارت های زیادی هم به شهفرایندان وارد کرده است.

با افزایش شدید گرما اداره کل منابع طبیعی نسبت به وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع در استان هشدار داد. عبدالرحیم لطفی گفت: جنگل های هیرکانی و جنگل های دست کاشت سوزنی برگ که عمدتاً در شرق استان قرار دارند، منطقه ها آسیب پذیر و حساس به لحاظ وقوع حریق و آتش سوزی هستند و خطر آتش سوزی در این منطقه ها بالاست.

در همین حال اختلال در شبکه اینترنت هم بر مسائل مردم اضافه نموده است. این اختلال هم ناشی از نوسانات برق است.

غلامعلی شهمرادی مدیرعامل شرکت مخابرات استان گلستان در این رابطه گفت: مراکز پر ظرفیت و تلفنی که در سطح استان به سیستم برق دیزلی مجهز هستند، بعد از قطعی برق مشکل خاصی ندارند اما با توجه به پراکندگی توزیع تجهیزات و بیگنزهای موبایل در سطح شهرها و روستاها، این امکان که همه مراکز به سیستم برق دیزلی مجهز باشند، وجود ندارد و در آنها از باتری استفاده می شود.

او با بیان اینکه نوسانات برق بر عملکرد باتری ها تأثیر گذاشته است، اضافه نمود:نوسانات چند باره برق طی روزهای اخیر با توجه به افزایش گرمای هوا، باعث خراب شدن برخی باتری ها شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان گلستان با اشاره به اینکه باتری ها در زمان قطعی برق بین 2 تا 3 ساعت پاسخگو هستند، گفت: شارژ شدن باتری ها به 8 تا 9 ساعت زمان نیاز دارد. قطعی مکرر برق مانع شارژ شدن باتری می شود و به همین علت مرکز قادر به ارائه خدمت نیست و از چرخه خارج می شود.

شهمرادی گفت: اختلال در آنتن دهی و اینترنت تلفن های همراه و ثابت در روزهای اخیر به علت همین مسئله است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1720

به "بحران برق؛ در گلستان چه خبر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران برق؛ در گلستان چه خبر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید