تصویب آیین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیک

به گزارش تا بینهایت، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر سید مجید تولیت رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: بر اساس ماده 6 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی، دسترسی به منابع ژنتیکی و بهره برداری از آن تابع آیین نامه اجرائی شرایط دسترسی و نحوه بهره برداری ژنتیکی است.

تصویب آیین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیک

وی ادامه داد: از این رو مقرر شد از طریق وزارتخانه های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

به گفته وی، این آیین نامه اجرائی هم با رویکرد حفاظت از منابع ژنتیکی، تسهیل در امر پژوهش با اولویت پژوهشگران داخلی و رعایت حقوق عرفی جوامع محلی تنظیم شد.

وی افزود: در طی جلسات متعدد همفکری و هم افزایی فیمابین دستگاههای مختلف ذیربط، تدوین این آیین نامه انجام شد.

وی گفت: همچنین در تداوم انجام اولویتهای راهبردی کشور به منظور کمک به ارتقای شاخصهای امنیت سلامت، امنیت غذایی و امنیت اقتصادی، نقش فعال این مرکز در مرجعیت شناسایی و ثبت منابع زیستی و ژنتیکی موضوع ماده 34 آیین نامه تبیین و مصوب شد.

تولیت خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 34 آیین نامه واردکنندگان ریزسازواره (میکروارگانیسم) و رده های سلولی لازم است پس از ورود و قبل از استفاده بلافاصله نسبت به ثبت و ذخیره منبع ژنتیکی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اقدام کنند.

وی ادامه داد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موظف است اطلاعات ثبت شده موضوع این تبصره را در سامانه جامع درج کند.

وی با بیان اینکه واردات هرگونه ریزسازواره(میکروارگانیسم)برای مقاصد پژوهشی در حوزه سلامت انسانی منوط به تایید طرح نامه پژوهش در کمیته علمی صلاحیت دار و کارگروه اخلاق در پژوهش ذی صلاح و در سایر حوزه ها منوط به تایید طرحنامه پژوهش در کمیته علمی و ثبت در مرکز ملی ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران است.

وی نام کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با داشتن چهار بانک زیستی میکروارگانیسمها، گیاهی، سلولهای انسانی و جانوری و مولکولی و بالغ بر 27 کلکسیون ضمن دارا بودن استاندارهای لازم بین المللی جهت شناسایی، ثبت و نگهداری نمونه های زیستی؛ در حال توسعه و تکمیل زیرساختهای فیزیکی و تجهیزاتی خود جهت ایفای نقش ملی و ماموریت محوله است.

وی گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران آمادگی خود را جهت ارایه هر گونه خدمت و تسهیل در فرایند ثبت نمونه های زیستی محققان و مراکز تحقیقاتی جهت حفاظت از ذخایر زیستی و پیشبرد اهداف تحقیقاتی کشور اعلام می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 مرداد 1400 بروزرسانی: 2 مرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1713

به "تصویب آیین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب آیین نامه اجرایی شرایط دسترسی و بهره برداری از منابع ژنتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید