تولید داروی زنده انسولین از درون بدن انسان

به گزارش تا بینهایت، راه مقابله با دیابت نوع اول تزریق انسولین به شکل روزمره است تا سطح قند خون پایین باقی بماند، اما محققان دانشگاه ام آی تی یک روش جایگزین ساده تر بدین منظور ابداع کرده اند.

تولید داروی زنده انسولین از درون بدن انسان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه ام آی تی نوعی سلول قابل کاشت ابداع کرده اند که با تولید نوعی هورمون خاص در بدن هم جلوی مقاومت سیستم ایمنی در برابر خود را می گیرد و هم نیاز به تزریق انسولین را برطرف می کند.

سلول یادشده مربوط به جزائر لانگرهاوس در درون لوزالمعده است که یکی از سه هورمون ترشح شده از آن هورمون انسولین است. با کاشت این سلول در بخش های دیگری از بدن بیماران مبتلا به دیابت می توان نیاز به تزریق روزانه انسولین به بدن افراد را از بین برد.

علت عدم استفاده گسترده از این روش درمانی در بیماران دیابتی این است که در بیشتر مواقع سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول مذکور را یک مهاجم خطرناک تشخیص می دهد و به آن حمله می کند. برای حل این مشکل از سلول های کبد بیمار برای تولید سلول هایی مشابه با سلول های موجود در جزائر لانگرهاوس استفاده شده و آنها در قالب کپسول هایی سیلیکونی به درون بدن تزریق می شوند.

کپسول های یادشده دارای منافذی بزرگ هستند که انتقال انسولین، اکسیژن و مواد مغذی به درون بدن را تسهیل می کنند. در عین حال منافذ یادشده آن قدر بزرگ نیستند که حمله سلول های ایمنی به بدن را تسهیل کنند. محققان فعلا این روش درمانی را با موفقیت بر روی موش ها مورد آزمایش قرار داده اند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 885

به "تولید داروی زنده انسولین از درون بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید داروی زنده انسولین از درون بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید