شاید نانوذرات به درمان تومور های سرطانی یاری کند

به گزارش تا بینهایت، با آنالیز بیش از 400 تصویر گرفته شده از نمونه های آزمایشگاهی، پژوهشگران ساز و کار تازه ای برای نفوذ نانوذرات به داخل تومور سرطانی کشف کردند و در نهایت نظریه ای جدید در این باره ارائه کردند.

شاید نانوذرات به درمان تومور های سرطانی یاری کند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، پژوهشگران دانشگاه تگزاس فرآیندی را کشف کردند که می تواند ورود نانوذرات را به تومور صلب سرطانی تسهیل کند. نتایج یافته های این گروه تحقیقاتی دیدگاه های پیشین درباره نانوپزشکی سرطانی را تکمیل می نماید.

در دیدگاه رایج نانوپزشکی فرض بر این است که نانوذرات به صورت غیرفعال و به وسیله فاصله های بین سلول های اندوتلیال وارد سلول های سرطانی می شوند.

این گروه تحقیقاتی نشان دادند که کمتر از یک درصد از نانوذرات به این اهداف خود در تومور می رسند. در این تحقیقات، این گروه نشان دادند که در میان نانوذراتی که به تومور سرطانی نفوذ می نمایند، 95 درصد از میان سلول های اندوتلیال عبور می نمایند و حرکت آن ها از حفره های میان سلولی نیست.

وارن چان، از موسسه مهندسی زیست پزشکی و زیست مواد می گوید: این پروژه روی یک موضوع چالش برانگیز متمرکز بود و در نهایت یک تئوری کاملا جدید را ارائه داد. ما دیدم که بعضی نانوذرات از رگ های خونی وارد سلول های اندوتلیال می شوند و از آنجا به تومور می رسند. سلول های اندوتلیال برای رسیدن نانوذرات به نانوذرات اهمیت زیادی دارند.

این گروه تحقیقاتی ورود نانوذرات به تومور را با یافتن یک رستوران محبوب در یک شب شلوغ مقایسه می نمایند، بعضی رستوران ها احتیاج به رزرو ندارند در حالی که بعضی باید از پیش میز رزرو کرد. محققان معتقداند که بیشتر سلول های سرطانی همانند رستوران هایی هستند که احتیاج به رزرو دارند.

بنابراین، به اعتقاد محققان نفوذ منفعل سازو کار اصلی برای ورود نانوذرات به تومور سرطانی نیست. آن ها برای کشف این موضوع بیش از 400 تصویر گرفته شده از نمونه های بافت را در مدل های حیوانی مورد آنالیز قرار دادند. آن ها با استفاده از تصویر سه بعدی فلورسانس پیروز به ارائه نظریه ای جدید در این حوزه شدند.

البته برای این پروژه محققان چندین مکانیسم را مطرح کردند که با آن سلول های آندوتلیال نانوذرات را به تومور منتقل می نمایند. از جمله این ساز وکارها، استفاده از کانال های درون سلول های اندوتلیال است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 766

به "شاید نانوذرات به درمان تومور های سرطانی یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاید نانوذرات به درمان تومور های سرطانی یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید