جوابیه ایبنا در پاسخ به اعتراض ناصر فکوهی در پوشش یک لایو اینترنتی!

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران، با شیوع ویروس کرونا و پاندمی آن در سطح جهانی، شیوه زندگی و ارتباطات تحت تاثیر قرار گرفته و اکنون به دلیل اعمال محدودیت ها و قرنطینه ها تلاش می شود که با استفاده از ظرفیت هایی که فضای مجازی در اختیار مخاطبانش قرار داده، عرصه های مختلف زندگی اعم از فرهنگ، اقتصاد و ... از محاق درآمده و فعال شوند.

جوابیه ایبنا در پاسخ به اعتراض ناصر فکوهی در پوشش یک لایو اینترنتی!

حوزه فرهنگ و به دنبال آن جلسات، میزگردها و همایش های مختلفی که پیش از این به صورت روتین برگزار می شد با شیوع کرونا به فضای مجازی منتقل شده و هر روز دایره بیشتری از اهالی قلم و سازمان های فرهنگی وارد میدان می شوند تا از امکانات شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها برای انتقال پیام ها و گفت وگوهای خود استفاده کنند.

گفت وگوهای زنده اینترنتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام این روزها داغ است و در حوزه های مختلف لایوهای جذابی با حضور چهره های ادبی، هنری، فرهنگی و ... برگزار می شود. یکی از گفت وگوهای موثر و جذاب در شبکه اینستاگرام، سلسله گفت وگوهایی است که مهدی تدینی تاریخ پژوه و دبیر بخش اندیشه نشر ثالث با اهالی علوم انسانی در حوزه های مختلف آغاز کرده و در صفحه عمومی نشر ثالث قابل دسترسی است. خبرنگاران نیز بنا بر رسالت خود مبنی بر پوشش نشست ها، اخبار و ... در حوزه کتاب تلاش کرده تا از همان ابتدا با رصد حوزه های خبری خود در فضای مجازی مخاطبان بیشتری را در جریان این اخبار قرار دهد. به همین دلیل دو گفت وگوی زنده اینترنتی مهدی تدینی با بیژن اشتری و ناصرفکوهی پیاده سازی و در صفحه علوم انسانی خبرگزاری ایبنا کار شد که اتفاقا با بازخوردهای مناسبی هم از سوی روزنامه ها و اهالی قلم به دلیل رصد خبری قرار گرفت.

حال دکتر ناصر فکوهی انسان شناس، که خود از اهالی روزنامه و رسانه است، در متنی که در شبکه های اجتماعی متعلق به خود منتشر کرده نسبت به پیاده سازی بدون اجازه این گفت وگوها معترض شده و اشاره کرده که متن گفت وگوی ایشان با اغلاط بسیار و بدون اجازه کار شده که این روش در کار روزنامه نگاری، یک بی آبرویی مطلق و خجالت آور است! خبرگزاری ایبنا به دلیل تنویر افکار مخاطبان خود شرحاتی را در این باره به شرح زیر بیان می کند:

نخست اینکه، اساسا پوشش یک لایو اینترنتی آن هم زمانی که پیش از آن در صفحات مجازی نشر ثالث و دیگر شبکه های اجتماعی نسبت به آن اطلاع رسانی می شود و قرار است هر مخاطبی و حتی خبرنگاران به آن صفحات مراجعه کنند و در این مباحث شرکت کنند نیازی به کسب اجازه ندارد. به مانند اینکه یک استاد دانشگاهی در یک سخنرانی در مکان عمومی یا رسانه ای شرکت کند و بعد نسبت به پوشش خبری آن معترض شود! بنابراین اساسا نه تنها این کار مایه بی آبرویی در روزنامه نگاری نیست بلکه اتفاقا با توجه به شرایط موجود و اپیدمی کرونا، در نظر دریافت رسالت خبری و اطلاع رسانی با توجه به تغییر شیوه زندگی و تعاملات است.

البته برای هماهنگی بیشتر و با پیگیری از آقای مهدی تدینی دبیر بخش اندیشه نشر ثالث ایشان در گفت وگو با خبرنگار ایبنا، اقدام خبرگزاری را در این باره مثبت ارزیابی کردند و حتی آن را به نوعی لطف به اهالی قلم و مخاطبان در شرایط کنونی دانستند.

نکته دوم اینکه استاد فکوهی گزارشی اصلاح شده ای را هم از نمونه ای که خبرگزاری ایبنا منتشر کرده، قرار داده اند که دوباره با مطابقت با گزارش ایبنا، بر خلاف گفته های مطرح شده، اغلاط بسیاری در آن مشاهده نشده و صرفا ایشان در بخش های بسیار جزئی شرحات بیشتری را اضافه کردند و این هم برای گزارش تهیه شده در ایبنا نقطه ضعفی به شمار نمی آید چراکه بر اساس روش های تهیه گزارش در رسانه ها اساسا خبرنگار ملزم نیست تمامی یک گزارش خبری را جزء به جزء پوشش دهد. با این وجود با درنظر دریافت گزارش 3200 کلمه ای ایبنا و اضافاتی که جناب فکوهی به این متن افزودند شاید در بدترین حالت ممکن چندین خط از سخنان ایشان به دلیل مشکلاتی که در پخش این گفت وگوی اینترنتی و ضعیف بودن نت وجود داشته، در گزارش ایبنا مخابره نشده باشد.

در پایان خبرنگاران تلاش می کند تا با استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود در فضای واقعی و مجازی رسالت خبری خود را به بهترین شکل انجام دهد و از این روز دریچه تعامل و گفت وگو را با همه صاحب نظران و اهالی قلم باز می داند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 928

به "جوابیه ایبنا در پاسخ به اعتراض ناصر فکوهی در پوشش یک لایو اینترنتی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوابیه ایبنا در پاسخ به اعتراض ناصر فکوهی در پوشش یک لایو اینترنتی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید