خبرنگاران تولید پلاسمای خون و پلاکت فرزیس در قزوین رشد یافت

به گزارش تا بینهایت، قزوین-خبرنگاران- مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: امسال تولید پلاسمای خون و پلاکت فرزیس در استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد یافته است.

خبرنگاران تولید پلاسمای خون و پلاکت فرزیس در قزوین رشد یافت

به گزارش خبرنگاران، مریم مدرسی روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اضافه نمود: در مدت یاد شده 540 واحد پلاسمای خون و 492 واحد پلاکت فرزیس از اهداکنندگان قزوینی دریافت و برای کمک به درمان بیماران در بیمارستان ها استفاده شده است.

این مسوول گفت: پلاسماهای اهدایی از بیماران بهبود یافته کرونایی که سرشار از آنتی بادی هستند برای کمک به درمان بیماران کرونایی در اختیار بیمارستان ها قرار گرفته اند و براساس ارزیابی ها بازخورد خوبی در بهبود حال آنان داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: سه دستگاه پلاسما فرزیس در استان قزوین مشغول فعالیت برای دریافت پلاسما از اهداکنندگان بوده که یک مورد از آنها به تازگی در پایگاه انتقال خون تاکستان مستقر شده است.

وی در ادامه با اشاره به مراجعه 42 هزار و 431 نفر به پایگاه های انتقال خون استان قزوین در 11 ماهه امسال،گفت: از این تعداد 32 هزار و 732 نفر شرایط لازم از حیث سلامت را داشتند و پیروز به اهدای خون شدند.

این مسوول با بیان اینکه 55 درصد اهداکنندگان خون در قزوین را اهداکنندگان مستمر تشکیل می دهند، یادآور شد: امسال نسبت به سال گذشته خون گیری در استان قزوین 9 درصد کاهش یافته است که البته این کاهش به دلیل شیوع کرونا بوده و در مجموع کشوری نیز حدود 10 درصد کاهش آمار خون گیری را داشته ایم.

وی ادامه داد: 6.7 درصد اهدا کنندگان در استان قزوین زنان و 93.3 درصد را مردان تشکیل می دهند.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه ضایعات فرآورده های خونی در استان قزوین 1.6 درصد است، گفت: قزوین از این حیث رتبه برتر کشوری را دارد که محصول تلاش همکاران ما در اداره کل انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی و همکاری کادر پزشکی و درمانی استان استان است.

اهدای خون ایمنی بدن را کاهش نمی دهد

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: اهدای خون به هیچ عنوان ایمنی بدن را کاهش نمی دهد و هیچ مدرک علمی در این رابطه تا به امروز وجود نداشته است و همچنین انتقال کرونا از طریق تنفس بوده و هیچ ارتباطی بین اهدای خون و ابتلا به کرونا وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه پایگاه های انتقال خون استان قزوین در شهرهای قزوین و تاکستان همه روزه حتی در ایام تعطیل پذیرای اهداکنندگان هستند،اضافه نمود: پایگاه سیار اهدای خون استان نیز هم اکنون در شهرستان بوئین زهرا مستقر است و استقبال خوب و بالایی از شهروندان این شهرستان برای اهدا شاهد بوده ایم.

مدرسی همچنین از پیگیری برای ایجاد پایگاه سیار انتقال خون در آوج خبر داد و گفت: در این رابطه قرار است ساختمانی از سوی خیران به اداره کل انتقال خون استان قزوین اختصاص پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: همزمان با ولادت با سعادت امیرالمومنین (ع) فردا پنجشنبه پویشی با عنوان همای رحمت در پایگاه انتقال خون قزوین برگزار می شود و آثار خوشنویسی مربوط به این مناسبت به اهداکنندگان تقدیم می شود.

وی در ادامه از شهروندان قزوینی دعوت کرد تا در ایام پایانی سال و نوروز 1400 نیز اهدای خون را فراموش نکنند تا ذخایر خونی استان برای کمک به نجات جان بیماران دچار کمبود و مشکل نشود.

مدرسی یادآور شد: افراد بالای 18 سال تا 60 سال و اهداکنندگان مستمر به شرط تایید سلامت از سوی پزشک تا سن 65 سال امکان اهدای خون را دارند.

این مسوول با بیان اینکه به طور میانگین روزانه 100 واحد خون اهداکنندگان در استان قزوین دریافت می شود،گفت: با همت اهداکنندگان، هیچ مسئله ای در تامین خون و فرآورده های خونی مورد نیاز استان قزوین نداریم و 100 درصد نیازهای درخواستی مراکز درمانی و بیمارستانی را تامین کرده ایم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اهدای هر واحد خون از افراد می تواند به نجات جان سه بیمار کمک کند،به محدودیت هایی که متقاضیان اهدای خون دارند اشاره کرد و گفت: برای اطمینان از سلامت فرد اهدا دهنده علاوه بر معاینات و تشخیص پزشک پیش از اهدا افرادی که اقدام به خالکوبی و تتو یا حجامت کرده باشند نیز تا یک سال امکان اهدا ندارند.

مدرسی با بیان اینکه حجامت در طب سنتی ضرورت های خود را دارد و ممکن است پزشک طب سنتی برای یک فرد حجامت توصیه و تجویز کند،اضافه نمود: آنطور که در سطح عامه در مورد ضرورت حجامت برای همه صحبت می شود مورد تایید نیست و افراد سالم نیازی به انجام آن ندارند و توصیه ما این است که این افراد با اقدام خیرخواهانه اهدای خون به نجات جان انسان ها کمک کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1503

به "خبرنگاران تولید پلاسمای خون و پلاکت فرزیس در قزوین رشد یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولید پلاسمای خون و پلاکت فرزیس در قزوین رشد یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید