حمایت ایران از نقش کلیدی WHO در امنیت جهانی بهداشت

به گزارش تا بینهایت، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران با قوت از نقش کلیدی سازمان جهانی بهداشت در امنیت جهانی بهداشت و ابتکارات واکنش های اضطراری حمایت می نماید.

حمایت ایران از نقش کلیدی WHO در امنیت جهانی بهداشت

به گزارش خبرنگاران؛ دومین نشست ویژه مجمع دنیای بهداشت (WHASS) جهت بحث و مصاحبه درباره ایجاد احتاقتصادی یک معاهده تازه دنیای برای حمایت از آمادگی در برابر بیماری همه گیر برگزار گردید و نمایندگان 194 کشور عضو WHO به مدت 3 روز برای آنالیز تدوین یک سند بین المللی تازه و یا تقویت IHR 2005 برای مقابله با پاندمی های احتاقتصادی آینده گرد هم آمدند.

آقای محمدحسین نیکنام مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که به نمایندگی از وزارت بهداشت کشورمان در این مجمع حضور داشت در بیانیه ای توضیح داد: مایه خرسندی من است که دراین مقطع حساس، زمانی که جامعه دنیای بهداشت برای ارزیابی و شناسایی برترین راه پیش رو برای تقویت ظرفیت های آمادگی و واکنش برای شرایط اضطراری بهداشتی در آینده، گرد هم آمده اند، در این جا حاضر باشم.

وی اضافه نمود: طی دو سال گذشته، همه گیری کرونا باعث ایجاد بیماری و رنج فاجعه بار و زیادی برای همه مردم دنیا شده است و این چالش هنوز هم ادامه دارد. درسی که از چالش بزرگ ناشی از این بیماری همه گیر آموخته شد، این است که دنیا نمی تواند تا زمان حملات مرگبار بعدی همه گیر بیکار بماند. ما باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و در مواجهه با همه گیری های آینده به طور مؤثرتر و مفیدتر واکنش نشان دهیم.

آقای نیکنام ادامه داد: ایران با قوت از نقش کلیدی WHO در امنیت دنیای بهداشت و ابتکارات واکنش های اضطراری حمایت می نماید و معتقد است که احتیاج فوری به تقویت این سازمان به منظور انجام وظایف قانونی خود از جمله ابتکارات برای تحکیم کوشش های آن در قبال آینده وجود دارد.

وی اضافه نمود: ما موضع خود را تکرار می کنیم که IHR یک ابزار ضروری موجود در رسیدگی به شرایط اضطراری بهداشت دنیای است. با این حال، کارایی IHR به ظرفیت و تعهد کشور های عضو به اجرای آن بستگی دارد. همکاری چندجانبه برای حمایت از اجرای IHR، به ویژه به وسیله حمایت اقتصادی قابل پیش بینی و پایدار در سطوح ملی، منطقه ای و دنیای، بسیار مهم است. ما بعلاوه تأکید می کنیم که رابطه بین هر چارچوب قانونی تازه و IHR 2005 موجود باید به وضوح بیان و تعریف گردد. به نظر ما، هر ابزار تازهی باید IHR باشد، و نباید موازی یا جایگزین آن گردد.

مدیرکل همکاری های بین الملل وزارت بهداشت ادامه داد: ما از دیدگاه های متفاوت مطلع هستیم که در پی متحد کردن کشور های عضو به سمت یک دستور کار دنیای مشترک برای جوامع انعطاف پذیرتر در برابر همه گیری های آینده است. در این راستا، ما تأکید می کنیم که دسترسی برابر به تجهیزات پزشکی و ظرفیت های فراوری برای کشور های در حال توسعه که عواقب نامتناسب بیماری همه گیر کرونا را تحمل می نمایند، بسیار مهم است. همه گیری کنونی همچنان چالش های ناشی از عدم دسترسی به ابزار ها و واکسن های کرونا را نشان می دهد. این نگرانی باید در هر نتیجه قابل پیش بینی کوشش های جمعی ما مورد توجه قرار گیرد.

آقای نیکنام اضافه نمود: در نهایت، یکی از مهم ترین ملاحظات در توسعه یک معاهده بیماری همه گیر این است که چگونه می توان از عرضه عادلانه تجهیزات پزشکی به همه کشور های عضو و انتقال فناوری به کشور های در حال توسعه اطمینان حاصل کرد؛ بنابراین برترین تصمیم را باید با تمرکز بر این هدف اتخاذ کرد. یک راستا روشن مبتنی بر اجماع به سمت هدف مشترک ما، چیزی است که باید از کل این فرآیند انتظار داشته باشیم. هیأت من برای مشارکت سازنده در مذاکرات نشست ویژه ثابت قدم است.

بعلاوه در این نشست، تدروس آدهانوم گبریسوس مدیرکل سازمان بهداشت دنیای، سخنان افتتاحیه خود را با ذکر این نکات ایراد کرد:

- همه دیدیم که ما واقعاً تا چه میزان بی نظم بودیم و همه شکست سیستم های دنیای را دیدند.

- همه گیری کرونا نشان می دهد که ما قوانین بازی را بلد نیستیم.

- ایده نشست آینده مجمع دنیای بهداشت این است که یک نظم دنیای تازه را برای مدیریت بحران های بهداشتی آینده شروع کنیم.

- برترین راهی که می توانیم به این ایده برسیم، یک توافق نامه الزام آور قانونی بین ملت ها است، توافقی که از این شناخت حاصل شده است که ما آینده ای جز آینده مشترک نداریم.

- سوش تازه Omicron دقیقاً نشان می دهد که چرا دنیا به یک توافق تازه در مورد بیماری های همه گیر احتیاج دارد: سیستم فعلی ما کشور ها را از هشدار دادن به هنگام به دیگران درباره تهدیداتی که به طور اجتناب ناپذیری در کشور ها رخ میدهد نا امید و بی انگیزه نموده است.

سایر نمایندگان از همه کشور های عضو نیز نظرات خود را در رابطه با مزایای داشتن یک سند تازه الزام آور قانونی یا بهبود ابزار های موجود مانند IHR 2005 و رویکرد One Health به منظور بهبود آمادگی و واکنش به همه گیری ها ارائه کردند.

تصمیم گیری نهایی در مورد تصویب این معاهده تازه در جلسه اصلی مجمع عمومی بهداشت در سال 2022 با رأی گیری از کشور های عضو انجام خواهد شد. تا آن موقع طرف ها به بحث و گفت و گوی سازنده در این باره ادامه خواهند داد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1907

به "حمایت ایران از نقش کلیدی WHO در امنیت جهانی بهداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت ایران از نقش کلیدی WHO در امنیت جهانی بهداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید