خبرنگاران 387 نفر در قزوین مشاوره ژنتیک دریافت کردند

به گزارش تا بینهایت، قزوین - خبرنگاران - مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری 387 نفر در قزوین از این اداره کل مشاوره ژنتیک با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی دریافت نموده اند.

خبرنگاران 387 نفر در قزوین مشاوره ژنتیک دریافت کردند

علیرضا وارثی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: مشاوره ژنتیک به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاور به فرد مراجعه کننده در زمینه های مختلفی از جمله تشخیص، پیش آگهی و کنترل بیماری با هدف پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک و آنالیز روش به ارث رسیدن بیماری و خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده مشاوره می دهد.

وی اضافه نمود: شناسایی روش های موجود برای کاهش عوامل خطرزا و یاری به انتخاب موثرترین راه چاره برای حل مشکل از دیگر مواردی است که به صورت مشاوره ای انجام می گردد.

این مسوول گفت: سازمان بهزیستی کشور طرح های غربالگری اختلالات ژنتیک افراد 15 تا 25 سال و غربالگری پیش از ازدواج را برای زوج های در شرف ازدواج از سال 1394 به صورت نمونه در تعدادی از استانها اجرا کرد و این طرح را از سال 1395 در کلیه استان ها به صورت محدود و با هدف آگاهسازی و حساس سازی جامعه هدف نسبت به ضرورت مشاوره ژنتیک و کاهش تولد نوزاد معلول و کاهش معلولیت به اجرا در آورد.

وارثی اضافه نمود: از سال 98 طرح فراگیر مشاوره ژنتیک معلولان تحت پوشش سازمان تا سال 1400 با هدف ترسیم نقشه معلولیت در کشور آغاز شده است که در این زمینه در حال حاضر 134 خانواده دارای سه معلول و بیشتر مشاوره ژنتیک را انجام داده اند.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: در سال گذشته یک هزار و 552 نفر در 6 مرکز تعیین شده در استان قزوین مشاوره ژنتیک دریافت نموده بودند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1504

به "خبرنگاران 387 نفر در قزوین مشاوره ژنتیک دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 387 نفر در قزوین مشاوره ژنتیک دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید