تور ترکیه: سرمایه گذاران ایرانیِ بازار املاک ترکیه زیان نموده اند؟

به گزارش تا بینهایت، با افت سرعت تورم مسکن طی یک سال اخیر، بعضی گروه ها و کارشناسان از بروز رکود در بازار املاک خبر داده اند؛ اما با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور هنوز با قطعیت نمی توان از شکل گیری چنین شرایطی صحبت به میان آورد.

تور ترکیه: سرمایه گذاران ایرانیِ بازار املاک ترکیه زیان نموده اند؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

با این حال دولت و مجلس روش هایی را برای مدیریت این بازار انتخاب نموده اند که خواه ناخواه رکود به بازار بازگردد. زیرا بیشتر این سیاست ها محدودنماینده بوده و تحدید بازار نتیجه ای جز فرار سرمایه از بازار نخواهد داشت.

منظور از سیاست های محدودنماینده به مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و … مربوط می گردد. از سوی دیگر نهاده هایی نظیر سیمان، فولاد، میل گرد و … از ثبات قیمتی خارج شده اند و به سرمایه گذار اجازه پیش بینی درست هزینه ها را نمی دهند. تمام این موارد دست به دست هم داده اند تا تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن هم به حداقل خود برسد.

رکود مسکن؛ اتفاقی قریب الوقوع

گرچه شرایط فعلی بازار را نمی توان به معنای رکود دانست، اما با تداوم روش های مذکور بروز یک رکود چندساله در بخش مسکن امری قریب الوقوع است.

طبیعتاً دود این رکود بر چشم مردم می رود، چراکه مسلماً در پس این اتفاق بسیاری از صنایع فلج می شوند و شهروندان متعددی، ازجمله کارگران ساختمانی شغل و عایدی خود را از دست می دهند.

قیمت مسکن درجا نمی زند

به رغم شرایطی که به آن اشاره شد، نباید تصور کرد که با عمق یافتن رکود، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی تهران در محدوده 32 میلیون تومان کنونی درجا می زند؛ بلکه بهای مسکن نیز همانند یک فنری جمع شده و پس از مدتی به شکلی لجام گسیخته و غیرقابل مهار رها می گردد.

این گرانی مربوط به تهران هم نیست. با توجه به سیاست های اجرایی در بخش مسکن، اخیراً سرمایه گذاران به سمت شهرهایی خارج از تهران سوق داده شده اند. به عنوان مثال منطقه ها حاشیه دریای خزر، کیش و منطقه ها ییلاقی ازجمله محبوب ترین بخش ها برای این افراد بوده اند.

نباید تصور کرد که تهران جذابیتی برای سرمایه گذاری مسکن ندارد، بلکه به نظر می رسد محدودیت های موجود در تهران هنوز در سایر شهرها و کلان شهرها نمود پیدا ننموده است؛ اما با رونق سرمایه گذاری در آن ها باید منتظر تحدیدهای دولتی و به تبع آن، افزایش قیمت در شهرهای مذکور هم بود.

آمارهای به دست آمده از منابع مختلف نشان می دهد که اکنون نیز پروانه های صادرشده یا مقدار رشد قیمت در بسیاری از شهرهای حاشیه دریای خزر بیش از مرکز بوده اند.

سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران یا ترکیه؟

آنچه بدان اشاره شد، روی خوش این ماجرا است. متأسفانه در سال های گذشته سرمایه قابل توجهی از ایران در دل بازارهای مسکن ترکیه، امارات و … سر برآورده که این امر می تواند نگران نماینده باشد.

در این زمینه جوّی هم ایجاد شده که سرمایه گذاران در بازار املاک ترکیه یا حتی کشورهای دیگر دچار زیان فراوان شده و از کار خود پشیمان هستند، اما با کمال تأسف باید این واقعیت را پذیرفت که این روزها سرمایه گذاران از فعالیت در ایران بیش از هر نقطه دیگری از دنیا نگران هستند.

تعیین نیست چرا مسئولان و سیاست گذاران کشور انتظار دارند که فعالان مالی از بازار کشورهای دیگر خارج شوند؟ چرا باید این اتفاق رخ دهد؟ زمانی که ترکیه در قبال سرمایه گذاری ایرانی ها در بخش مسکن یا سایر صنایع به آن ها پاسپورت و امکانات دیگری اعطا می نماید، فعالیت در بازار مسکن ایران چه مزیتی نسبت به آن امکانات دارد؟

شاید گفته گردد این افراد تا چند سال نمی توانند سرمایه خود را از ترکیه خارج نمایند، اما در این زمینه هم باید یک قوه تعقلی برای دولت ترکیه قائل شد. این یک امر بدیهی است که در قبال این امکانات و خدمات، مسئولیتی هم برای سرمایه گذار ایجاد گردد. در غیر این صورت هر فرد خارجی برای دریافت شهروندی ترکیه یک ملک در این کشور خریداری نموده و پس از چند هفته آن را می فروشد.

با این حال سقوط ارزش لیر در برابر دلار اتفاق قابل انکاری نیست، اما مگر ریال توانسته ارزش خود را در برابر دلار حفظ کند؟ همان طور که پس از سقوط ارزش ریال، ملک ارزش دلاری خود را حفظ کرد، طبیعتاً در ترکیه هم با افت ارزش لیر، سایر کالاها خود را با شرایط موجود وفق می دهند و واحدهای مسکونی هم از این امر مستثنی نیستند.

این تحلیل را نباید به معنای تبلیغ سرمایه گذاری در بازار املاک ترکیه قلمداد کرد، اما واقعیت این است که سرمایه جایی آرام می گیرد که در آن جا اطمینان و ثبات وجود داشته باشد. چیزی که این روزها در کمتر بازاری از اقتصاد ایران می توان آن را یافت.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2094

به "تور ترکیه: سرمایه گذاران ایرانیِ بازار املاک ترکیه زیان نموده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: سرمایه گذاران ایرانیِ بازار املاک ترکیه زیان نموده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید