سوغات شوش چیست؟

به گزارش تا بینهایت، شوش کهن ترین شهر ایران، مهد تاریخ و تمدن با فرهنگی غنی این روزها به مکانی برای دوست داران تاریخ تبدیل شده است.

سوغات شوش چیست؟

شوش از شهرهای باستانی ایران است که از دیرباز به عنوان مرکزی هنری، صنعتی، تجاری و سیاسی محسوب می شده است. شوش را موزه ایی زنده از تاریخ پیش و پس از اسلام در ایران می دانند. بسیاری این منطقه را با شهر باستانی شوش مرکز چند هزار ساله مملکت عیلام و بعلاوه مرکز زمستانی امپراتوری هخامنشی یا آرامگاه دانیال نبی می شناسند. نقطه قوت شوش در مکان های گردشگری باستانی و بسیار باارزش آن است. علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار، این شهر سوغات و صنایع دستی منحصر به فردی نیز دارد. با ما همراه باشید تا با سوغات شوش بیشتر آشنا شوید.

سفالگری

شوش را مهد سفالگری می دانند. از نخستین نمونه های یافت شده سفال در ایران به تمدن تاریخی شوش می رسد. سفال های پیش از تاریخ که در این منطقه وسیع یافت شده، در شیوه و سبک ساختن تقریبا با تغییر یکنواخت و در سطح فنی به طرز اعجاب انگیزی پیشرفته است. هم اکنون یکی از صنایع دستی و سوغات های زیبای این منطقه، سفال های نقاشی شده است.

کپوبافی

کپوبافی بافتن سبدهای حصیری با برگ درخت خرما و تزیین آن ها با کامواهای رنگی است. از این سبدها به عنوان جای نان و لوازم خیاطی استفاده می گردد.

معرق ساقه گندم

معرق ساقه گندم از از تلفیق ساقه های گندم رنگ شده در کنار هم روی زمینه ای از چوب یا نئوپان زیرکاری شده پدید می آید. از این معرق در تزیین میزها، کمد و وسایل چوبی استفاده می گردد.

سرمه دوزی

سرمه دوزی یکی از رودوزی های شاخص و فاخر ایرانی است که با استفاده از نخی فلزی به نام سرمه روی پارچه هایی همانند مخمل، ماهوت، ابریشم، تافته، ترمه، اطلس و ساتن دوخته می گردد. این نوع نخ حالت ارتجاعی دارد و به هر شکل ممکن حالت می گیرد. احتمالا توجه ایرانیان به آرایش یقه لباس ها و سمبوسه های لشگری و درباری و تزیین درفش ها آن ها را وادار به فراوری این نوع نخ های تزیینی نموده است.

تذهیب

تذهیب مجموعه ای از نقش های بدیع و زیبا است که در کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی و دیوان اشعار به کار می رود. این هنر اصیل و سنتی ایران هم اکنون یکی از سوغات محبوب شهر شوش است.

خرما

قدمت خرما در شوش به 6 هزار سال پیش می رسد. خرما یکی از میوه های گرمسیری این منطقه است که خواص بسیاری دارد و یکی از خوراکی های سوغاتی این منطقه به شمار می رود.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر / بیتوته / niksalehi.com / ordup.com / fa.wikipedia.org
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1961

به "سوغات شوش چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات شوش چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید