شفافیت دستمزد: چالش پنهان کاری در خصوص حقوق

به گزارش تا بینهایت، همواره از گذشته، ادب حکم می نموده که کسی در خصوص مبلغ دستمزد صحبت نکند. اما مشکلاتی مثل تورم و هزینه معیشت، تا کمپین های برابری دستمزد، تغییرات سازمانی بزرگ، جنگ بر سر استعداد ها و کارکنانی که ترجیح می دهند از این پس دورکاری نمایند، باعث شده صحبت نکردن در خصوص پول، هنگام مصاحبه در خصوص کار، غیرممکن باشد. کارکنان کم سن تر به طور خاص، تابو های قدیمی که نسل های قبل را از مصاحبه کردن صریح در خصوص دستمزدشان بازمی داشت، به چالش کشیده اند. در حالی که بعضی کارفرما ها این نگرانی را دارند که شفافیت بهتر در خصوص دستمزد، توازن قدرت را از آن ها دور می نماید، بعضی کارشناسان فکر می نمایند این موضوع شرایط محیط کار را برای همه در بلندمدت بهتر خواهد نمود.

شفافیت دستمزد: چالش پنهان کاری در خصوص حقوق

به گزارش دنیای اقتصاد، جنبش شفافیت دستمزد در حال پیشرفت است. در نیویورک، کلیه آگهی های شغلی که از ابتدای نوامبر منتشر شده اند، ملزم به نشان دادن دامنه دستمزد کارکنان بوده اند. مطالعه تازهی که شرکت مشاوره ویلیس تاورز (Willis Towers Watson) انجام داده، به این نتیجه رسیده که خیلی از سازمان ها حتی اگر قانون ملزمشان ننموده باشد، خودشان در حال انتشار اندازه دستمزد ها هستند. دنیل ژائو، اقتصاددان برجسته شرکت گلسدور، از یک اثر سرایت نماینده صحبت می نماید که نشان می دهد تعداد کارفرما ها در اطراف نیویورک که فهرست حقوق های پرداختی را به اشتراک می گذارند، افزایش نسبی داشته است. بعضی شرکت ها، از جمله آمازون، امریکن اکسپرس و میسیز، از نظر فنی با قانون تازه نیویورک کنار آمده اند، اما به خاطر انتشار فهرست حقوق ها در دامنه ای بسیار وسیع، مورد انتقاد قرار گرفته اند. نیویورک یکی از چند استان آمریکاست که چنین قوانینی را اجرایی نموده است.

قانون شفافیت دستمزد استان کلرادو، در ابتدای سال گذشته اجرایی شد و آگهی های شغلی را ملزم می نماید که دامنه حقوق پرداختی را قید نمایند. گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، لایحه شفافیت دستمزد را به امضا رسانده و از ژانویه 2023 اجرایی شده و استان واشنگتن هم در قانون پرداخت برابر خود تتازه نظر نموده تا انتشار اطلاعات دامنه حقوق را الزامی نماید. این قانون هم از ابتدای ژانویه 2023 عملی شد. این قوانین روی هم، یک پنجم نیروی کار آمریکایی را پوشش خواهند داد. البته این قانون، دیگر انواع پرداخت ها و مزایا مثل پاداش های نقدی یا امکان دورکاری را دربرنمی گیرد.

توبی اولوول که شرکت خدمات توسعه حرفه ای 3 Skills را اداره می نماید، می گوید پاندمی موجی از احساس بی ارزشی و پایین بودن دستمزد را بین کارکنان به راه انداخت که مساله پنهانی بودن دستمزد ها را تحت تاثیر قرار داد. ایان وایت، مدیرعامل شرکت چارت هاپ که یک ابزار تجزیه و تحلیل کارکنان است، می گوید او هم شاهد این بوده که پاندمی تبادل نظر ها در خصوص دستمزد را سرعت بخشیده است.

افزایش هزینه های معیشت و بحران تورم که از سال گذشته آغاز شد، این شرایط را بدتر نموده است. دفتر ملی آمار بریتانیا، در گزارشی اعلام نموده که بین ژوئن و اوت 2022، رشد دستمزد عادی (نه پاداش و مزایا) وقتی با تورم معادل سازی می گردد، کاهش 9/ 2 درصدی را نشان می دهد.

اگر کارکنان الان نتوانند دستمزد بیشتری از کارفرمای خود بگیرند، این امکان وجود دارد که سراغ کارفرمای دیگری بروند. طبق گزارشی از شرکت مشاوره حسابداری Theta Global Advisors، 29 درصد کارکنان می گویند به شکل فعالی در پی شغل دیگری با دستمزد بالاتر هستند.

نتایج یک نظرسنجی هم نشان می دهد 68 درصد کارکنان ترجیح می دهند سراغ کارفرمایی بروند که شفافیت دستمزد بهتری دارد؛ حتی اگر مبلغ دستمزدشان با قبل فرقی نداشته باشد.

اسپنسر نیبه، مدیر آژانس استخدام MBK، می گوید رواج الزامی شدن اعلام اندازه دستمزد ها در نیویورک، می تواند اثرات مضری برای کارفرما ها داشته باشد؛ از جمله اینکه کارکنان فعلی خواستار افزایش دستمزد خود می شوند یا وقتی اطلاعات دستمزد آگهی های شغلی را ببینند، تهدید به رفتن می نمایند.

با اینکه جنبش شفافیت دستمزد ممکن است در کوتاه مدت، اندازه جابه جایی کارکنان را بیشتر کند،، اما ژائو معتقد است به تناسب بهتری در بلندمدت منجر می گردد و فرآیند استخدام را هم بهینه تر می نماید. دیگر نیازی نیست یک متقاضی کار و فردی که مسوول استخدام است، کل یک فرآیند مصاحبه کاری را طی نمایند تا در آخر بفهمند انتظارات آن ها در خصوص دستمزد با هم فرق دارد.

وایت می گوید که تقاضا برای ابزار های تجزیه و تحلیل دستمزد افزایش یافته است. آنچه مشتریان چارت هاپ زمانی یک گزینه اضافه می دانستند، حالا به یک الزام تبدیل شده است. رکود مالی نیز اولویت های کارکنان را در خصوص نوع دستمزدی که می گیرند، تغییر داده است. اولوول که مشتریان جویای کارش در پی حقوق پایه بالاتری هستند و دیگر گزینه هایی مثل تخصیص سهام به علت آسیب پذیری بیشتر در برابر نوسانات بازار برای آن ها مجذوب کننده نیست، می گوید: مردم بیشتر پول نقد می خواهند.

انگیزه کارکنان برای پول درآوردن بیشتر، در صورت افزایش شفافیت دستمزد، اثر دومینویی دارد. هانا ویلیامز، در ماه مه شغل خود در تجزیه و تحلیل داده را رها کرد تا کار ساخت سری فیلم های مصاحبه در خصوص شفافیت دستمزد را به صورت تمام وقت انجام دهد. او در این فیلم ها، با مردم خیابان در خصوص شغلشان و اندازه درآمدشان مصاحبه می نماید. این پروژه در ماه آوریل آغاز شد و ویلیامز در حال حاضر حدود یک میلیون فالوور در تیک تاک دارد و می گوید در طول شش ماه، شاهد شتاب باورنکردنی جنبش شفافیت دستمزد بوده است. به گفته او، همین که منظره تابو بودن صحبت کردن در خصوص اندازه حقوق تغییر واقعی نموده، کافی است. مبحثی که آغاز شده، به افراد یاری می نماید ارزش و قدر خود را بدانند.

شفافیت دستمزد بعلاوه باعث می گردد شکاف دستمزد که مدت ها باعث تبعیض علیه زنان و افراد رنگین پوست شده، کمتر گردد. به این ترتیب، افراد راحت تر می توانند نابرابری ها را مقایسه نمایند و تشخیص دهند. اما ژائو اشاره می نماید که این موضوع هم قابل دور زدن است. مثلا، اگر یک شرکت 100 نفر پرسنل دارد که عناوین شغلی یکسان دارند، اما دستمزد های مختلفی می گیرند، شرکت می تواند خیلی راحت عناوین شغلی را تغییر دهد تا اختلاف دستمزد ها را توجیه کند؛ به عنوان مثال یکی را دستیار مدیر و دیگری را مدیر ارشد بنامد. به این ترتیب، مساله پرداخت عادلانه به مساله ارتقای شغلی عادلانه تغییر پیدا می نماید.

هر چقدر کارکنان داده های بیشتری در خصوص اندازه دستمزدی که باید بگیرند در اختیار داشته باشند، دینامیک قدرت به سمت آن ها تغییر پیدا می نماید.

مترجم: مریم رضایی

منبع: Financial Times

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2196

به "شفافیت دستمزد: چالش پنهان کاری در خصوص حقوق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفافیت دستمزد: چالش پنهان کاری در خصوص حقوق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید