صنعت به تکنولوژی روز دنیا تجهیز شود

به گزارش تا بینهایت، رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: ارتقاء بهره وری یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است تا به اهداف آن دست پیدا کنیم.

صنعت به تکنولوژی روز دنیا تجهیز شود

به گزارش خبرنگاران، دکتر رویا طباطبایی در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه اظهار کرد: صنعت باید خود را به تکنولوژی روز جهان تجهیز کند و گرنه خیلی از صنایع موجود نمی توانند به حیات خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و ارتباط آن با بهره وری اضافه نمود: در کشورهای پیشرفته سهم زیادی از رشد اقتصادی به دلیل بهره وری است. رشد بهره وری در امریکا در یک دوره 14 ساله، 6 درصد بوده و سهم زیادی از آن مربوط به بهره وری است.

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران اعلام کرد: تایلند کمترین نرخ بهره وری کشورهای جهان را دارد و در ایران برای بهره وری جای کار زیاد است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در ژاپن 4.5 و در ایران حدود 12 درصد است، گفت: شاخص بهره وری نیروی کار ایران بالاست و دلیل آن وجود نفت است که باعث افزایش تولید ناخالص داخلی می شود. در کشورهای نفت خیز سهم نیروی کار زیاد است و ارزش اضافه کرده زیادی ایجاد می کند.

این مسئول اضافه نمود: اقتصاد مقاومتی برای یک ملت حتی در شرایط تحریم بهترین رشد را در پی دارد که یازده محور دارد.

طباطبایی، مولفه های اصلی اثرگذار بر بهره وری را شامل رقابت پذیری کارآفرینی نوآوری بهبود فضای کار و شفاف سازی و جلوگیری از فساد دانست و با بیان اینکه شعار امسال بر اشتغال بیشتر در اقتصاد مقاومتی تاکید دارد، اضافه نمود: یکی از محورهای اصلی، مقاومت در اقتصاد بحث بهره وری است. همچنین آموزش نیروی متخصص و ماهر، توسعه فناوری، ارتقاء بهره وری عوامل تولید و پشتیپانی از شرکت های نوپا و کوچک اقتصادی در توجه به بحث اشتغال حائز اهمیت است.

این مسئول اظهار کرد: رفع تبعیض بین بخش دولتی، تعاونی و خصوصی برای ارتقاء بهره وری بسیار مهم است. جلوگیری از اتلاف سرمایه ها، ارتقای کیفی کار و سرمایه ایرانی، جلوگیری از ایجاد انحصار و اتخاذ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تقویت رقابت پذیری، توجه به شاخص عدالت اجتماعی، مهارت آموزی، افزایش کمی و کیفی تولید، انتقال فناوری های پیشرفته، صرفه جویی در هزینه های عمومی، حذف هزینه های زائد، بهره وری و کارآفرینی از راهکارهای جامه عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی و شعار سال است.

نایب رئیس اتاق ایران نیز گفت: ارتقاء بهره وری هدف تعامل صنعت و دانشگاه باشد.

حسین سلاح ورزی در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه اظهار کرد: امسال سعی شده رویکرد ارتقاء بهره وری به عنوان موضوع محوری باشد چرا که بررسی ها نشان می دهد کشورهایی که رشد پایدار دارند به دلیل ارتقا بهره وری بوده است. شاید وظیفه بخش خصوصی و دانشگاه در تعامل برای ارتقاء بهره وری باشد و به همین لحاظ این موضوع را محور همایش قرار دادیم.

سلاح ورزی ادامه داد: دو موضوع راه اندازی مرکز رقابت پذیری کسب و کار در استان لرستان به عنوان پایلوت برای افزایش رقابت بذیری در بنگاه ها باشد.

نایب رئیس اتاق ایران اضافه نمود: ایجاد شبکه علمی کشور به عنوان اپراتوری که امکان تعامل صنعت و دانشگاه را انجام می دهد را امروز در برنامه داریم. امیدواریم از این پس شاهد تعامل هر چه بیشتر بین صنعت و دانشگاه باشیم.

همچنین پدرام سلطانی، نایب رئیس دیگر اتاق ایران در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه اظهار کرد: تعامل از گذشته به عنوان حلقه سوم جامعه بشری مطرح بوده و با این وجود در کشور ما سازمان ها و نهادهای مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند و در ارتباط و تعامل با هم دچار مشکل هستند. تا زمانی که دانشگاه و صنعت از مفهوم تعامل و همنشینی با یکدیگر ملتفت نشوند تعامل آنها پایدار نخواهد بود و رشدی در پی نخواهد داشت.

وی یادآور شد: جریان نظام آموزشی ما به گونه ای است که فارغ التحصیلان از مدرک و تحصیل خود در صنعت استفاده نمی کنند چراکه ما هنوز نتوانسته ایم مدل هایی طراحی کنیم که جامعه در جهت رشد از تعامل استفاده کند.

نایب رئیس اتاق ایران ادامه داد: برای اینکه تعامل بین صنعت و دانشگاه به تعادل برسد نیاز به شبکه های ارتباطی داریم که به عنوان مفصل زمینه ارتباط این دو رکن را ایجاد کند. فعالیت های اقتصادی در کشور ما با مدل های کنونی حداکثر 10 سال فرصت دارند و از آن به بعد باید به سمت تغییر مدل کسب و کار حرکت کنند وگرنه با ورشکستگی روبرو می شوند.

سلطانی گفت: دانشگاه و صنعت باید به سمت نسل چهارم بودن حرکت کنند تا کشور را به نسل پنجم برسانند.

نایب رئیس اتاق ایران اظهار کرد: با تعامل بین صنعت و دانشگاه نباید تمایزی بین آن دو ببینیم درحالی که در کشور ما تا این قضیه فاصله زیادی است. برای اینکه صنعت و دانشگاه با هم تعامل داشته باشند باید به طور مستمر از پارک علم و فناوری ها بازدید داشته باشیم و نگذاریم پارک های علم و فناوری به جزایر متروکه تبدیل شوند و اجازه دهیم خدمتشان را به ما معرفی کنند.

سلطانی اعلام کرد: رویدادهای استارت آپ به طور منظم برگزار شود و جامعه دانشگاهی در هیأت امنا از کارآفرینان خلاق استفاده کنند.

استاندار لرستان نیز گفت: بی توجهی به بهره وری بزرگترین آفت بر سر راه توسعه است.

به گزارش خبرنگاران، هوشنگ بازوند در پنجمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: در سال 92 بخش خصوصی در استان جایگاهی نداشت و سرمایه گذاری ارزش نبود، در حالی که این یک اصل است که سرمایه گذاری در مناطق در حال توسعه انجام شود و ما سعی کردیم این مناطق را در استان گسترش دهیم.دانشگاه های استان وارد جهت توسعه شدند و نیاز به گذر زمان است که خروجی آن را ببینیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه علت ضعف تعامل صنعت و دانشگاه شناسایی شود، یادآور شد: هزینه های جهت توسعه صنعت کم نمی شود مگر اینکه دانشگاه به کمک آن بیاید. شتاب مضاعف در اقتصاد بدون حضور دانشگاه ها امکان پذیر نیست و اصطکاک جهت توسعه را کاهش می دهد. دانشگاه و صنعت را باید بهم نزدیک کرد و دانشگاه ها هم بی گدار به آب نزنند. باید دانشگاه ها رشته های مورد نیاز لرستان را راه اندازی کنند و برنامه آنها مطابق با چشم انداز استان باشد.

وی اظهار کرد: بخش صنعت به راحتی از کنار صادرات می گذرد و این قضیه یک معضل است. صادرات نیازمند رایزنی های فراوانی است و باید در این خصوص تلاش کرد؛ برجام راه را برای رایزنی فراهم کرده است. برجام شرایط خوبی برای صادرات به وجود آورده و باید وارد عمل شویم تا صادرات رشد کند.

لرستان با اشاره به شعار سال اعلام کرد: بهره وری همیشه مظلوم واقع شده و در کشور چندان متوجه این مفهوم نیستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 442

به "صنعت به تکنولوژی روز دنیا تجهیز شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت به تکنولوژی روز دنیا تجهیز شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید