محکومیت روح الله زم به اعدام

به گزارش تا بینهایت، سخنگوی قوه قضاییه گفت: ضمن احترام به مدیران دوره های گذشته باید اعلام کنم که برابر گزارشات و ارزیابی های انجام شده هم در عملکرد سال گذشته و هم در ویژه برنامه های هفته قوه قضاییه تفاوت هایی را شاهدیم که مردم و مسئولان آثار تحول در قوه قضاییه را دیدند.

محکومیت روح الله زم به اعدام

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در بیست و هشتمین نشست خبری امروز ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) گفت: بیش از 15 ماه از دوره تحول در دوره قوه قضاییه پشت سر گذاشتیم. خدا را شاکریم که در هفته قوه قضاییه به لطف خداهم از افکار عمومی جامعه و مردم و هم در سخن و کلام رهبری معظم انقلاب امتیاز مناسب و قبولی کسب کردیم و این امر خستگی تمام تلاش های اجرا شده را از جسم و روح ما خارج کرد و ان شاءالله مصمم تر از گذشته در راستا تحول قدم برخواهیم داشت.

وی اضافه نمود: ضمن احترام به مدیران دوره های گذشته باید اعلام کنم که برابر گزارشات و ارزیابی های اجرا شده هم در عملکرد سال گذشته و هم در ویژه برنامه های هفته قوه قضاییه تفاوت هایی را شاهدیم که مردم و مسئولان آثار تحول در قوه قضاییه را دیدند. ما تلاش کردیم به جای پرداختن به مراسم نمادین به تحرک و تلاش بپردازیم.

سخنگوی قوه قضاییه با ارائه برنامه های اجرا شده در هفته قوه قضاییه یادآور شد: برنامه های هفته قوه را با زیارت امام (ره) و شهدا آغاز کردیم و افتتاح 47 پروژه عمرانی متعلق به قوه قضاییه و بهره برداری بیش از 30 سامانه فناوری جدید که محصول تلاش سال گذشته همکاران در مرکز امار وفناوری بود را داشتیم و حضور اعضای شورای عالی در واحدهای قضایی واستانی و دیدن سخن مردم هم داشتیم و 350 هیات در دوشنبه هفته گذشته در سراسر کشور به واحدهای قضایی اعزام شد و بیش از 4 هزار ملاقات مردمی انجام شد. همچنین نشست صمیمی رییس قوه با جمعی ازقضات در رده های مختلف انجام شد. 273 بازدید در سه شنبه گذشته از واحدهای صنعتی و تولیدی استان های مختلف انجام شد. حضور در منزل شهدا راداشتیم. ما در منزل بیش از300 خانواده شهید و جانباز بالای 50 درصد ، هیات اعزامی برای تجدید از ایثارگران را داشتیم.

اسماعیلی اضافه نمود: نشست مسئولان دادسرای نظامی باخانواده شهدای هواپیمای اوکراینی انجام شد و حدود 80 نفر از این خانواده ها در این نشست شرکت کردند و حرف و گله آنها شنیده شد. بیشتر آنها باتشکر ازاقدامات اجرا شده نیروهای مسلح ایران، جلسه را به سرانجام رساندند. همایش سراسری هفته قوه را داشتیم که در سراسر کشور بصورت ویدیوکنفرانسی در همه استان ها انجام شد و تدابیری را رهبری بیان کردند و در روز گذشته دستور جلسه مسئولان شورای عالی قضایی به بررسی راهکارهای عملیاتی تدابیر اعلامی از ناحیه رهبری اختصاص یافت. همچنین از مساعدت و همکاری جامعه رسانه ای کشور عموما و صدا و سیما خصوصا که در هفته قوه اطلاع رسانی به مردم را انجام دادند تشکر می کنم.

وی اضافه نمود: برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی و برگزاری دادگاه علنی آخرین حلقه از زنجیره مبارزه با فساد است. ما از این راستا عقب گرد نخواهیم داشت و از قطع کردن دستان آلوده به کرونای فساد اقتصادی مفسدان کوتاه نخواهیم آمد اما اعلام می کنیم که مجازات مفسدان اقتصادی تنها یک حلقه و بلکه حلقه سرانجامی زنجیره مبارزه با فساد وتحقق عدالت است وهدف نظام تحقق عدالت و عاری شدن کشور از هرگونه فساد است. ما برای از بین بردن فساد در جامعه نیازمند اجتماع ملی هستیم. امیدواریم با مشارکت همه بخش ها این زنجیره تحقق یابد. هم با مفسدین مبارزه می کنیم و هم به دنبال این هستیم که مجازات ها قانونی باشد و به دنبال استرداد اموال به غارت رفته مسلمین و از جمله شبکه بانکی کشور هستیم. در خرداد ماه 99 تنها در یک پرونده اقتصادی در مورد مجموعه بدهی های گروه فلاحتیان به سیستم بانکی 12 هزار میلیارد تومان مجموعه بدهی های این گروه به سیستم بانکی ما تسویه شد.

اسماعیلی شرح داد: هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود و این سیاست را اعلام کردیم و مورد عنایت سیستم بانکی قرار گرفت و ان شاءالله شاهد زنجیره تولید در کشور خواهیم بود.

وی درخصوص آخرین شرایط رسیدگی به پرونده کارگران آذر آب نیز گفت: ما چند سیاست را در حوزه مسایل کارگری اعلام کردیم. اولا ما اعتراض کارگران را به رسمیت می شناسیم اما تاکید کردیم اعتراض باید در چارچوب و ضوابط قانونی باشد و توام با اعمال مجرمانه نباشد. از سوی دیگر اعتقاد داریم باید مطالبات جامعه کارگری برآورده شود اما در برخی حوزه ها شاهد رفتارهای قانون شکنانه بودیم و قوانین نظم عمومی کشور به ههم ریخت اما باز هم سیاست ما ارفاقی است. هم در موضوع هپکو و هم در پرونده آذر آب هم همین موضوع را شاهد بودیم. اخیرا بعد از صدور حکم در پرونده آذر آب یک فضا سازی رسانه ای صورت گرفت در حالی که حکم بدوی بود و از سوی دیگر مجازات ها ابطال شده بود اما کار رسانه ای کردند.

وی اضافه نمود: آنچه این روزها در رابطه با اعتراض آذر آب مطرح شده بود در رابطه با دادنامه ای بود که قطعی نشده

بود. پس از ابلاغ تعدادی از کارگران گفتند رای را قبول داریم. دادگاه تجدید نظر استان مرکزی رأی دادگاه بدوی را نقض و در رابطه با کارگران آذر آب حکم برائت صادر شده است.

محکومیت روح الله زم به اعدام

اسماعیلی در پاسخ مبنی بر اینکه آیا رای پرونده روح الله زم صادر شده یا خیر؟ گفت: بله. حکم صادر شده است و از آنجا که رسیدگی به اتمام رسیده است، حکم مبنی بر محکومیت زم صادر شده است و گرچه ما در ایام غیرقطعی جزییات آن را نمی گوییم ولی پرونده ای بود که در راستای ماده 355 آیین دادرسی کیفری اجازه انتشار جریان دادگاه اخذ شده بود می توانیم جزییات آن را بگوییم .

وی اضافه نمود: از موارد اتهامی متعددی که روح الله زم داشت، دادگاه 13 مورد از عناوین ریز اتهامات را توام با هم از مصادیق افساد فی الارض دانسته است و حکم اعدام صادر کرده است و در مورد چند مورد اتهامی که افساد فی الارض نبود به مجازات حبس محکوم شده که این حکم غیرقطعی و قابل فرجام خواهی است و چنانچه از ناحیه ایشان فرجام خواهی شود پرونده به دیوان عالی ارسال می شود و نهایتا رای دیوان عالی کشور است که سرنوشت این پرونده را معین می کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره موسسه مردم نهادی که اخیرا تعطیل شده و بازداشت افراد این مجموعه گفت: اینکه افرادی بازداشت شدند را تایید می کنم و سه نفر بازداشت شدند و ربطی به سازمان و تشکل مردم نهاد ندارد و در مظان اتهاماتی هستند مربوط بخود شخص آنهاست و هر کسی اتهامی متوجه اوست وظیفه ورود و رسیدگی و پیگیری داریم و در بیشتر موارد شخص تحت تعقیب است نه نهاد و شغل. اصل بازداشت 3 نفر از وابستگان جمعیت درست است و اتهاماتی که به خود افراد وارد شده و چون آغاز رسیدگی هستیم از جزییات آن معذورم. برای مثال دانشجویی بازداشت می شود که می گوییم شغل این فرد برای ما ربطی ندارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1085

به "محکومیت روح الله زم به اعدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محکومیت روح الله زم به اعدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید