مدرس رسانه ای AFC: خوشحالم که ورکشاپ مفید و موفقی را در ایران تجربه کردیم

به گزارش تا بینهایت، کریستوفر راج آرلانته، مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از ترک تهران در گفت وگو با سایت فدراسیون فوتبال برگزاری کارگاه قوانین و مسئولیت های رسانه ای فوتبال را اقدامی ارزشمند و مفید در راستای توسعه فعالیت های رسانه ای فوتبال ایران و آسیا دانست.

مدرس رسانه ای AFC: خوشحالم که ورکشاپ مفید و موفقی را در ایران تجربه کردیم

به گزارش خبرنگاران، مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از ترک تهران در گفت وگو با سایت فدراسیون فوتبال برگزاری کارگاه قوانین و مسئولیت های رسانه ای فوتبال را اقدامی ارزشمند و مفید در راستای توسعه فعالیت های رسانه ای فوتبال ایران و آسیا دانست که در ادامه می خوانید:

آقای کریستوفر با توجه به اینکه یکی از مدیران با سابقه رسانه ای در AFC به شمار می روید تا چه حد از فوتبال ایران شناخت دارید؟

من بیش از دو دهه سابقه فعالیت در AFC و همچنین همکاری با فیفا داشته ام و طبیعتا کشورهای قدرتمند فوتبال آسیا را به خوبی می شناسم. جالب است به این نکته اشاره کنم که اولین تجربه رسمی من حضور در مسابقه تاریخی ایران و ژاپن به عنوان مسئول رسانه ای بازی در سال 1997 بود. بازی پلی آف جام جهانی که البته با شکست ایران به سرانجام رسید اما با توجه به آن صعود خاطره انگیز به جام جهانی فرانسه برای بسیاری از فوتبال دوستان آسیایی یک بازی به یاد ماندنی است. با گذشت سال ها هنوز بسیاری از مردم ژاپن بخش هایی از زمین چمن استادیوم کوالالامپور را به عنوان یادگاری برای خودشان می برند چرا که آن بازی یکی از مهمترین خاطرات تاریخ فوتبال ژاپن است. از آن تیم ایران هم ستاره های بزرگی را به یاد دارم، علی دایی، باقری، همین طور دروازه بانتان را که روز بسیار سختی داشت، به نظرم یکی از تیم های طلایی تاریخ فوتبال ایران بود. باید بگویم این دومین سفر من به تهران بود که پس از سال ها انجام شد و البته امیدوارم با توجه به اهمیت این موضوع باز هم سفرهای دیگری به ایران داشته باشم.

فکر می کنید برگزاری چنین کارگاه هایی تا چه حد در فوتبال آسیا اهمیت دارد؟

مساله آموزش فراگیر قوانین رسانه ای در فوتبال آسیا اهمیت زیادی دارد و در سال های اخیر فدراسیون های عضو AFC به این موضوع توجه زیادی نشان می دهند. به تازگی کارگاه مشابهی را در کشور اندونزی داشتیم با حضور بیش از 150 خبرنگار و عکاس ورزشی و همچنین کارگاه دیگری در اردن و سایر کشورها داشتیم. با توجه به اینکه الزامات قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شده فکر می کنم این احتیاج در فوتبال ایران هم بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. البته پیشنهاد من این است که در نوبت بعدی به طور مثال در سال آینده کارگاه به صورت دو روزه برگزار گردد. در روز اول تشریح قوانین به صورت تئوری و در روز دوم به صورت عملی مثلا در یکی از مسابقات رسمی لیگ. آموزش قوانین به صورت اجرایی در همچین مسابقه ای اثرگذار است.

برگزاری این کارگاه را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم برنامه بسیار خوب و مفیدی بود. نکته جالب توجه حضور پر تعداد رسانه ها مدیران رسانه ای حتی مسئولان رسانه ای فوتبال استان ها بود. اشتیاق و جدیت لازم در بین شرکت کنندگان دیده می شد همچنین سوالات کاربردی و مهمی که در بخش پرسش و پاسخ مطرح شد. این مساله به وضوح نشان می داد که چنین احتیاجی در فوتبال ایران وجود دارد. برای من عجیب است که تاکنون چنین کارگاهی برگزار نشده و فکر می کنم ضروری است هر سال شاهد برگزاری چنین برنامه ای در ایران باشیم. ایران کشوری است که همواره در بالاترین سطح فوتبال آسیا همین طور جام های جهانی، مسابقات معتبر ملی و باشگاهی حضور دارد، بر این اساس خبرنگاران ایرانی باید به قوانین بین المللی رسانه ای در این بخش تسلط کامل داشته باشند. در مجموع فکر می کنم ورکشاپ بسیار مفید و موفقی داشتیم که از این بابت شادمان هستم.

ایران یکی از کشورهای پیشرفته در فوتبال آسیاست اما تاکنون در حوزه رسانه ای چنین دوره ای در کشور برگزار نشده بود، فکر می کنید این مساله چقدر حائز اهمیت است؟

من برای مردم و رسانه های شریف ایران احترام زیادی قائل هستم اما باید بگویم متاسفانه در برخی تورنمنت های گذشته مجبور شدم مانع فعالیت برخی از خبرنگاران ایرانی به دلایل مختلف شوم. فکر می کنم در همین جام ملت های گذشته بود که چندین بار مساله فیلم دریافت با گوشی از برخی بخش ها و مراسم ها را داشتیم که غیر قانونی بود. چندین بار تذکر دادیم و متاسفانه مجبور شدیم کارت خبرنگار را ضبط کنیم. برای ما ملیت خبرنگار هیچ تفاوتی در این صندلی ندارد و تنها به دنبال اجرای قانون هستیم. یکی از اهداف اصلی در این کارگاه همین بود که خبرنگاران قانون را به خوبی بشناسند که این مساله قطعا باعث می گردد دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. وقتی خبرنگار ایرانی الزامات، قوانین و مسئولیت های خودش در یک مسابقه فوتبال را می شناسد و حتی این قوانین در لیگ داخلی کشور خودش اجرا می گردد طبیعتا به اجرای آن عادت می نماید و در بازی های بین المللی هم دچار مشکل نخواهد شد. فکر می کنم گام اول را در این زمینه برداشتم و آشنایی اهالی رسانه در ایران با این قوانین قطعا یاری بزرگی به ما خواهد نمود. اتفاقی است که هم به سود رسانه های ایرانی خواهد بود و هم کار ما را در AFC آسان تر می نماید.

و سخن سرانجامی؟

از کلیه اعضای فدراسیون فوتبال ایران و بخش های مختلف خصوصا روابط عمومی و امور بین الملل تشکر می کنم، امیدوارم این همکاری خوب و سازنده همچنان ادامه داشته باشد و در راستای تداوم فعالیت های مشترک شاهد برگزاری کارگاه های مفیدی مانند این در ایران باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 314

به "مدرس رسانه ای AFC: خوشحالم که ورکشاپ مفید و موفقی را در ایران تجربه کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرس رسانه ای AFC: خوشحالم که ورکشاپ مفید و موفقی را در ایران تجربه کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید