مدیرعامل ایرانسل: در حال رایزنی برای آنلاک شدن 5G گوشی های اپل و سامسونگ مردم هستیم

به گزارش تا بینهایت، ایرانسل هم مانند همراه اول، سایت 5G خود را به نمایشگاه تلکام 2021 آورده بود و تست های سرعت نشان می دادند گوشی های شیائومی و هواوی با سرعت 800 مگابیت بر ثانیه به آن وصل می شوند ولی گوشی های اپل و سامسونگ به خاطر لاک بودن 5G آن ها به روی ایران، قابلیت اتصال به این سایت 5G را نداشتند.

مدیرعامل ایرانسل: در حال رایزنی برای آنلاک شدن 5G گوشی های اپل و سامسونگ مردم هستیم

مدیرعامل ایرانسل هم می گوید مشکل بزرگ توسعه 5G در ایران، بحث تجهیزات و سرمایه گذاری نیست؛ بلکه بحث لایسنس ها است.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل در گفت وگو با پیوست می گوید: 5G وارد کشور شده است و در آینده نیز توسعه پیدا می نماید. در بحث تامین تجهیزات مسئله ای نداریم اما در بحث لایسنس مشکلاتی داریم.

مدیرعامل ایرانسل نقش تحریم ها در عدم توسعه و استفاده از 5G را بسیار زیاد و تاثیرگذار می داند:

یکی از حوزه هایی که تحریم هستیم حوزه فناوری های تازه از جمله نسل پنج اینترنت است. برخی از وندورها هم به خاطر همین فناوری ها در فهرست تحریم قرار گرفته اند تا اجازه واگذاری فناوری به کشورهای دیگر را نداشته باشند. در این مدت فعالیت هایی اجرا شده است و زیرساخت های لازم را فراهم نموده ایم. تعدادی از سایت ها هم روشن شده است. در نمایشگاه تلکام 2021 هم سایت 5G ایرانسل سرعت 800 مگابیت بر ثانیه را ارائه داد.

در حال رایزنی برای آنلاک شدن قابلیت 5G گوشی ها هستیم

عباسی آرند در پاسخ به سوالی مبتنی بر اینکه چه زمانی مردم می توانند به اینترنت 5G وصل شوند؛ شرح داده:

یکی اینکه بتوانیم تعداد زیادی سایت در سطح شهر نصب کنیم و دیگر اینکه گوشی هایی که در دسترس مردم است بتوانند از این فناوری استفاده نمایند. به علت تحریم ها، قابلیت 5G گوشی های در دست مردم لاک شده است و در حال رایزنی برای آن لاک شدن این قابلیت به خصوص در خصوص برندهایی مانند اپل و سامسونگ هستیم. قطعاً این قضیه به مرور رفع خواهد شد.

عباسی در خصوص باند فرکانسی 3500 نیز گفت: باند فرکانسی 3500 را در اختیار داریم اما وزارتخانه باید بخش تازهی را واگذار کند که در برنامه های وزارتخانه مد نظر قرار گرفته است.

در اوایل سال آینده تعرفه های موبایل اصلاح می شوند

او درباره قیمت اینترنت 5G و اصلاح تعرفه ها نیز امیدوار است هرچه زودتر اتفاقات مثبتی برای اپراتورها بیفتد:

پایین نگه داشتن تعرفه برای همه حوزه های سرمایه گذاری و نه فقط 5G مشکل ایجاد نموده است. اپراتور برای اینکه بتواند متناسب با احتیاج و فناوری های تازه، شبکه را توسعه دهد باید سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری هم از محل عایدی است. عایدی اپراتورها ریالی و به اندازه زیادی از سرمایه گذاری ارزی است. با وجود این، تعرفه ها ثابت مانده و این مساله به توان مالی اپراتورها آسیب می زند. این اتفاق در خصوص فیبرنوری هم اتفاق افتاده است.

او اظهار امیدواری کرد: وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در اصلاح تعرفه ها همراه است و فکر می کنم تعرفه ها از اوایل سال آینده اصلاح گردد تا توان سرمایه گذاری اپراتورها بهبود پیدا کند.

تا کنون ایرانسل 14 سایت 5G و همراه اول 5 سایت 5G و مبین نت یک سایت فایوجی راه اندازی کردند ولی نمی توان گفت توسعه 5G در ایران ادامه دارد؛ چون این بازیگران اصلی به مشکلاتی مانند لاک بودن 5G گوشی های سامسونگ و اپل، باند فرکانسی و سرمایه گذاری برخوردند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 11 بهمن 1400 بروزرسانی: 11 بهمن 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1932

به "مدیرعامل ایرانسل: در حال رایزنی برای آنلاک شدن 5G گوشی های اپل و سامسونگ مردم هستیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "مدیرعامل ایرانسل: در حال رایزنی برای آنلاک شدن 5G گوشی های اپل و سامسونگ مردم هستیم" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرعامل ایرانسل: در حال رایزنی برای آنلاک شدن 5G گوشی های اپل و سامسونگ مردم هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید