تور دوحه: هرآنچه که باید راجع به مصرف قطره آهن در بچه ها بدانیم

به گزارش تا بینهایت، عارضه کم خونی زمانی بروز می کند که خون فاقد هموگلوبین کافی است. هموگلوبین به گلبول های قرمز خون در حمل اکسیژن از ریه ها به تمام اندام های بدن یاری می کند.کم خونی فقر آهن یکی از شایع ترین انواع کم خونی دوران کودکی است. آهن یک ترکیب مهم در ساختار هموگلوبین گلبولهای قرمز خون است که کار اکسیژن رسانی به سلولهای بدن را بعهده دارند.

تور دوحه: هرآنچه که باید راجع به مصرف قطره آهن در بچه ها بدانیم

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

اهمیت دریافت آهن برای بچه ها

دریافت آهن کافی در بچه ها اهمیت زیادی دارد، زیرا کمبود آهن می تواند باعث تأخیرهای جدی در رشد و تکامل کودک گردد و عوارض بلندمدتی داشته باشد. اما عموماً، بچه ها سالم و فول ترم در سه ماههٔ آخر بارداری، به میزان ای از مادرشان آهن دریافت می نمایند که تا چهار ماهگی به آهن احتیاجی نداشته باشند.

وقتی کودک خوردن مواد غذایی یاریی و جامد را آغاز می نماید، یعنی معمولاً در چهار تا شش ماهگی که ذخایر آهن آغاز به کاهش می نمایند، می توانید با دادن سرلاک های غنی شده با آهن، پورهٔ گوشت گاو و دیگر غذاهای غنی از آهن به او یاری کنید که این احتیاج را تأمین کند.

اگر کودکتان با شیر مادر تغذیه می گردد و در چهار ماهگی هنوز مواد غذایی جامد نمی خورد، کارشناسان تغذیهٔ کودک توصیه می نمایند که هر روز یک مکمل آهن 11 میلی گرمی به او بدهید. علت این توصیه آن است که شیر مادر برخلاف شیر خشک حاوی آهن اندکی است و ذخایر آهن رو به کاهش کودک برای جبران کمبود آن کافی نخواهد بود. وقتی کودک خوردن غذاهای غنی از آهن را آغاز می نماید، احتمالاً دیگر احتیاجی به مکمل آهن نخواهد داشت.

بعلاوه مهم است که تا یک سالگی به کودک شیر گاو ندهید، زیرا در جذب آهن به وسیله بدن اختلال ایجاد می نماید. شیر گاو آهن زیادی ندارد و ممکن است جایگزین غذاهای حاوی آهن گردد. بعلاوه شیر گاو روده های کودک را تحریک می نماید و باعث از دست رفتن آهستهٔ خون و در نتیجه آهن در مدفوع می گردد.1

دلایل فقرآهن در بچه ها

بچه های که شیر مادر را می خورند، کمتر به کم خونی مبتلا می شوند. مهم ترین دلایل ایجاد فقرآهن در بچه ها شامل موارد زیر است.

-رژیم غذایی نامناسب و فاقد مواد مغذی

-از دست دادن خون در دراز مدت و به آهستگی همانند خونریزی دستگاه گوارش

-عدم توانایی بدن در جذب آهن

-تغذیه با شیرمادر، احتمال بروز کم خونی را کاهش می دهد.2

نحوه مصرف قطره آهن

نوزادانی که پس از 38 هفته بارداری متولد می شوند،میزان ذخیره آهن آنها در بدنشان تا سرانجام چهارماهگی کافی است .بعلاوه شیر مادر دارای میزانی آهن است و بچه های که با شیر مادر تغذیه می شوند ، پس از چهار ماهگی در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند.

بنابراین بعد از این مدت ،پزشکان میزان 1 میلی گرم بر کیلوگرم در روز از مکمل آهن مایع را برای نوزاد توصیه می نمایند . این فرایند تا سن شش ماهگی نوزاد و آغاز غذای یاریی ادامه دارد. پس از سرانجام شش ماهگی و آغاز تغذیه با غذای مکمل ، پزشک میزان مورد احتیاج آهن را تجویز می نماید.

در نوزادانی که علاوه بر شیر مادر از شیرخشک هم تغذیه می نمایند ، اگر میزان مصرف شیر مادر از شیرخشک غنی شده از آهن بیشتر باشد،باید طبق دستورالعمل داده شده برای نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه می نمایند رفتار کنید.

در نوزادانی که تنها با شیرخشک تغذیه می شوند می بایست از زمان تولد تا یکسالگی از شیرخشک غنی شده با آهن ،دارای 4 تا 12 میلی گرم آهن، بهره ببرید.

و اما در نوزادان نارس که دارای ذخیره آهن کمتری هستند و چون احتیاج به آهن بیشتری برای شد دارند باید پزشک با توجه به شرایط جسمی نوزاد، میزان آهن مورد احتیاج را تجویز کند.

بعضی از بچه ها از خوردن قطره آهن سرباز می زنند و در این مواقع مادرها احساس نگرانی می نمایند . اغلب این قطره ها ، طعم دار هستند و بچه ها مسئله ای با خوردن آن ندارند .بنابراین با آرامش کامل باید هرروز این قطره ها را به نوزاد بدهید زمان مصرف مکمل قطره آهن برای بچه ها باید با زمان شیر دادن به نوزاد تداخل نکند به طور مثال یک ساعت بعد از شیر دادن به نوزاد و یک ساعت قبل از آن به نوزاد قطره آهن بدهید.هرگز قطره آهن را با شیر مخلوط نکنید زیرا شیر از جذب آهن جلوگیری می نماید.3

معرفی بعضی از انواع قطره آهن

این قطره انواع مختلفی دارد که بعضی از آن ها عبارتند از
قطره سیدرال
این قطره یک مکمل حاوی آهن است که برای جبران کمبود آهن بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این قطره ساخت کشور ایتالیا می باشد و به رشد ذهنی و شناختی کودک یاری می نماید. میزان مصرف این قطره باید به وسیله پزشک تجویز گردد.

مزایای قطره سیدرال این است که طعم خوبی دارد و باعث سیاه شدن دندان ها نمی گردد. برای این که قطره بهتر جذب گردد، می توانید آن را بین دو وعده شیردهی به کودک خود بدهید. نحوه مصرف قطره سیدرال به این صورت است که می توانید آن را مستقیما در دهان کودک بچکانید و یا آن را با آب مخلوط نموده و به کودک بدهید.

قطره آیروویت
این قطره علاوه بر درمان کم خونی در بچه ها، برای زنان باردار هم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آهن، این قطره شامل اسید فولیک و ویتامین b12 هم می گردد. ممکن است که این قطره با داروهایی دیگری همانند آسپرین تداخل ایجاد کند.

به همین علت بهتر است که پزشک را در جریان داروهای مصرفی قرار دهید. میزان مصرف این قطره با توجه به شرایط جسمی افراد، فرق می نماید و باید به وسیله پزشک تجویز گردد.

این قطره می تواند باعث سیاه شدن دندان ها بگردد. برای جلوگیری از این عارضه می توانید آن را با آب مخلوط نموده و یا در انتهای حلق بچکانید. از عوارض نادر قطره آیروویت می توان به کاهش وزن، ورم، اسهال، خارش پوست، بی اشتهایی و واکنش های آلرژیک اشاره نمود.

قطره فروگلوبین از انواع قطره آهن
این قطره یک مکمل ایرانی است که به تامین آهن بدن یاری می نماید. قطره فروگلوبین علاوه بر آهن حاوی ویتامین c هم می باشد و این ویتامین به جذب بهتر آهن یاری زیادی می نماید.

این قطره طعم خوبی دارد و به همین علت یکی از محبوب ترین قطره های آهن می باشد. میزان این قطره باید به وسیله پزشک معین گردد و در صورتی که طبق دستور پزشک مصرف گردد، عارضه خاصی به همراه ندارد.2

مراجعه به پزشک برای آنالیز آهن بدن کودک

پزشک در مراقبت سلامت در 12 ماهگی، سطح آهن بدن کودک را با یک آزمایش خون آنالیز خواهد نمود. سطح آهن بچه ها زودرس زودتر و در حدود شش ماهگی آنالیز می گردد. اگر نتیجهٔ آزمایش کمبود آهن را نشان دهد، پزشک ممکن است افزایش سطح آهن با مواد غذایی یا با مکمل را توصیه کند.

یک یا دو ماه بعد از آن، ممکن است یک آزمایش خون دیگر انجام می گردد تا اطمینان حاصل گردد سطح آهن به جایی که باید رسیده است.

اما فقط محض احتیاط و چون کودک یکی از بستگانتان به کودکش قطره می دهد، به کودک خودتان قطره آهن ندهید، چون شرایط بچه ها با یکدیگر فرق دارد و پژوهش ها نشان داده که سطح آهنِ خیلی بالا بالقوه مضر است.

اگر نگران سطح آهن بدن کودکتان هستید با پزشک او صحبت کنید. او می تواند به سادگی میزان هموگلوبین کودک را ارزیابی کند و در صورت احتیاج میزان مناسب مکمل را تجویز کند.

بعلاوه در خصوص مکمل های آهن این را بدانید که اگر کودک میزان زیادی از آنها را بخورد، می تواند باعث آسیب به کبدش گردد. بنابراین، اگر کودک یا هر عضوی از خانواده تان در هر زمانی به مکمل آهن احتیاج دارد، اطمینان حاصل کنید که مکمل ها را در جایی دور از دسترس کودک نگه می دارید و دز توصیه شده به وسیله پزشک را رعایت می کنید.1

جلوگیری از سیاه شدن دندان ها

در پاسخ به سوال پرتکرار شما کاربران از بخش بارداری و نوزاد نمناک باید بگوییم که قطره آهن باعث پوسیدگی دندان در بچه ها نمی گردد و تنها موجب تغییر رنگ و سیاه شدن دندان ها می گردد .

بنابراین با رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از مسواک انگشتی و یا پارچه نخی برای تمیز کردن دندانها می توان از تغییر رنگ دندانها پیشگیری کرد.

بعلاوه می توانید قطره را در انتهای دهان نوزاد ریخته و سپس کمی به او آب دهید . بعد از اتمام دوره مصرف قطره آهن، سیاهی دندان ها معمولا رفع می گردد.3

پینوشتها

1.www.madarsho.com

2.www.honarehzendegi.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1834

به "تور دوحه: هرآنچه که باید راجع به مصرف قطره آهن در بچه ها بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور دوحه: هرآنچه که باید راجع به مصرف قطره آهن در بچه ها بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید