ارسالی مخاطبان: خواص شگفت انگیز گشنیز برای بدن

به گزارش تا بینهایت، احتمالا بارها بین سبزیجات نام گشنیز را شنیده اید گشنیز گیاهی است که به عنوان چاشنی یا ادویه برای غذا مورد استفاده قرار می گیرد. گشنیز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد؛ طوری که بسیاری از افراد در سراسر جهان گشنیز را همیشه در وعده های غذایی ناهار یا شام شان استفاده می نمایند. این سبزی از 11 ماده روغنی تشکیل شده است که تمامی آن ها فواید زیادی برای بدن دارند.

ارسالی مخاطبان: خواص شگفت انگیز گشنیز برای بدن

خواص درمانی گشنیز

این گیاه خوش عطر و بو علاوه بر زیبایی که برای تزئینات غذا به همراه می آورد؛ خواص درمانی بی شماری هم دارد که در این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

تنظیم فشار خون

بسیاری از افراد از فشار خون بال رنج می برند. همانطور که می دانید فشار خون بالا بیماری های زیادی را به دنبال دارد که از جمله آن ها می توان به بیماری های قلبی و عروقی اشاره نمود. بنابراین این گیاه یکی از گیاهان مناسب برای کسانی که فشار خون بالا دارند محسوب می گردد.

این سبزی با تحت تاثیر قرار دادن یون کلسیم و استیل کولین موجود در سیستم عصبی بدن؛ فشار داخل رگ های خونی را کاهش می دهد و از بروز بیماری هایی که ناشی از فشار خون بالا هستند جلوگیری می نماید.

کاهش التهاب و درمان بیماری های پوستی

گشنیز دارای روغن اساسی سینئول و اسیدی به نام اسید لینوئیک است (اسید لینوئیک روغنی بی رنگ است که خود بدن نمی تواند آن را فراوری کند و از طریق مصرف غذاهای مختلف بدست می آید). این دو ماده باعث می شوند تا هر گونه التهاب، قرمز شدن پوست و تورم کاهش پیدا کند. چرا که گشنیز با داشتن این دو ماده خون رسانی در قسمت های ملتهب شده را کاهش می دهد.

درمان آفت دهان

زخم های دهان که بیشتر با نام آفت دهان شناخته می شوند؛ ناشی از مسائلی از جمله تجمع باکتری ها در دهان، بیماری های لثه و کمبود ویتامین B12 ایجاد می شوند و اختللات زیادی را هنگام صحبت کردن و غذا خوردن برای افراد ایجاد می نماید و معمول دردهای شدیدی را به دنبال دارند.

گشنیز حاوی سیترنلول یکی دیگر از روغن های اسانسی است که خاصیت ضدعفونی کننده دارد و زخم های موجود در دهان را به مرور زمان می بندد. همچنین این ماده غذایی از ایجاد بوی بد دهان ممانعت می نماید و عملکرد معده را بهبود می بخشد.

مبارزه با کم خونی

گشنیز با داشتن آهن و اسید فولیک، کم خونی که یکی از رایج ترین مسائل افراد به ویژه خانم ها به شمار می آید را درمان می نماید و از بروز تپش قلب، خستگی، تعریق که همگی از علائم کم خونی محسوب می شوند؛ جلوگیری می نماید.

درمان آلرژی

آلرژی به واکنش بدن در برابر مواد آلرژی زا گفته می گردد. آلرژی مسئله ای است که بسیاری از افراد حداقل یکبار در زندگی با آن روبرو شده اند در زمانی که به آلرژی دچار شده اید؛

گشنیز مانند آنتی هیستامین در بدن شما عمل می نماید و با استفاده از آن می توانید آلرژی های غذایی، فصلی و کهیر را درمان کنید همچنین خوردن گشنیز از بروز آلرژی جلوگیری می نماید. بنابراین مصرف روزانه گشنیز می تواند روش درمانی خیلی خوبی برای کسانی که به آلرژی مبتلا هستند باشد.

بهبود بیماری های چشم

چشم اعضایی در بدن است که از طریق آن می توان محیط اطراف را دید و تجزیه تحلیل کرد. بیماری و عفونت چشم به دلیل آلودگی هوا، استفاده بیش از حد از ابزارهای دیجیتال مانند موبایل و افزایش سن از مسائل رایجی شناخته می گردد که افراد زیادی به آن مبتلا می شوند.

گشنیز حاوی ویتامین آ، آنتی اکسیدان، ویتامین سی است که تمام مواد مورد احتیاج چشم ها برای از بین بردن عفونت و درمان بیماری هایی مانند خشکی چشم است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 106

به "ارسالی مخاطبان: خواص شگفت انگیز گشنیز برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسالی مخاطبان: خواص شگفت انگیز گشنیز برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید