اشتغال پنهان در سایه تجارت پرسود گیاهان دارویی

به گزارش تا بینهایت، کشت گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است که اگر به طور علمی و کارشناسی مدنظر مسئولان مرتبط قراربگیرد می تواند رتبه بیکاری را در چهارمحال و بختیاری به طور چشمگیری کاهش دهد.

اشتغال پنهان در سایه تجارت پرسود گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، گیاهان دارویی یکی از مهم ترین سرمایه های طبیعی در هر استانی است، توجه به این گونه های بومی می تواند نقش مهمی در درآمدزایی جوامع محلی و ارزآوری داشته باشد.

تجارت گیاهان دارویی سالانه بیش از صدها میلیارد تومان تخمین زده شده که کشور ما منبع غنی از گیاهان دارویی است، گیاهان دارویی و خوراکی در استفاده از طب سنتی مورد استفاده اطبا قرار می گیرد.

موسیر، گل محمدی، زعفران، کلوس، زیره، گل گاوزبان، آویشن، ختمی، تره، کاردین، کنگر، سیردینگ و... در صدر گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری واقع شده است و می توان گفت تعدد گونه های گیاهی در این استان موجب شده است که این استان قطب فراوری گیاهان دارویی در کشور محسوب گردد.

طبق گفته کارشناسان حوزه کشاورزی و اشتغال، کشت گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است که اگر به طور علمی و کارشناسی مدنظر مسئولان مرتبط قراربگیرد می تواند رتبه بیکاری را در چهارمحال و بختیاری به طور چشمگیری کاهش دهد.

ابراهیم شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: سند توسعه گیاهان دارویی استان در 3 سال گذشته تدوین شد، یک هزار و 600 هکتار از مزارع استان زیر کشت گیاهان دارویی واقع شده است که از این میزان حدود 600 هکتار به کشت گل محمدی اختصاص داده شده است.

وی گفت: به دنبال تغییر الگوی کشت در مزارع چهارمحال و بختیاری هستیم، 350 هکتار از مزارع استان زیر کشت موسیر، 44 هکتار زیر کشت زیره، 33 هکتار زیر کشت سیاه دانه و 230 هکتار زیر کشت زعفران واقع شده است.

شیرانی افزود: فرآوری، زنجیره مغفول در کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری است، معمولا گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی برای فرآوری به خارج از استان صادر می گردد.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: اطلاعات 42 گونه گیاهان دارویی قابل کشت در قالب یک کتابچه جمع آوری شده است و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

وی افزود: تسهیلات لازم برای کشت این گونه گیاهی در اختیار بهره برداران قرار می گیرد، بیش از 3 هزار نفر به صورت فصلی در مزارع کشت گل محمدی در استان مشغول به کار هستند.

شیرانی اطلاع داد: درصدد هستیم اسانس گیری مکانیزه گل محمدی را در چهارمحال و بختیاری راه اندازی کنیم.

دادجو معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان فارسان در مورد مزرعه 14 هکتاری چلیچه که پس از گذشت 5 سال به سوددهی رسیده است، اظهار کرد: شهرستان فارسان استعداد خوبی در توسعه اراضی دیم و شیب دار دارد و در حال حاضر 220 هکتار از اراضی این شهرستان در بحث توسعه باغات زیر کشت گل محمدی و گیاهان دارویی قرار گرفته است.

وی گفت: میزان اشتغال در مزارع گل محمدی به صورت فصلی خوب است و معمولا از هر هکتار حدود 3 تا 5 تن گل محمدی برداشت می گردد.

علی یکی از کارگران مزرعه گل محمدی شهرستان فارسان اظهار کرد: حدود 20 روز در زمان برداشت گل محمدی در این مزرعه کار می کنم.

وی ادامه داد: به ازای جمع آوری هر کیلوگرم گل محمدی حدود 3 هزار تومان دستمزد می گیرم.

شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین در مورد معین میزان دستمزد کارگران مشغول در مزارع گل محمدی، تاکید نمود: معمولا دستمزد کارگران به صورت توافقی میان کارگر و بهره بردار معین می گردد که مبلغ دستمزد برای برداشت هر کیلوگرم گل محمدی حدود 3 تا 4 هزار تومان است.

وی افزود: در حال حاضر بهره بردار به ازای فروش هر کیلوگرم گل محمدی حدود 15 هزار تومان هزینه دریافت می نماید و پرداخت دستمزد بیشتر مقرون به صرفه نیست.

شاید یکی از دلایلی که در زمان فصول برداشت محصولات کشاورزی با کمبود نیروی انسانی باوجود آمار بالای بیکاری در استان روبرو می شویم پایین بودن دستمزد باشد که افراد بیکار تمایلی ندارند به این مشاغل بپردازند و ترجیح می دهند به دنبال مشاغل پرسودتری باشند.

همچنین اشتغال ایجاد شده در مزارع گیاهان دارویی موقت و فصلی است و کارگران مشغول در این مزارع پس از خاتمه زمان برداشت دوباره بیکار می شوند، بنابراین باید کوشش گردد با راه اندازی صنایع تبدیلی در کنار این مزارع اشتغال دائمی را برای این کارگران در بقیه فصول سال فراهم کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1014

به "اشتغال پنهان در سایه تجارت پرسود گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال پنهان در سایه تجارت پرسود گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید