اولویت لایروبی در 8 هزار کیلومتر از رودخانه های استان کرمان

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران/کرمان مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: 8 هزار کیلومتر از رودخانه های استان از مناطق جمعیت شهری و روستایی عبور می نماید در اولویت ساماندهی و لایروبی قرار دارند.

اولویت لایروبی در 8 هزار کیلومتر از رودخانه های استان کرمان

مجید سعیدی با توجه به در پیش بودن فصل بارش ها و احتمال وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان مطرح کرد: کرمان یکی از حادثه خیزترین استان های کشور است که همیشه از سوی حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی مورد آسیب و تهدید قرار می گیرد.

وی با اشاره به افزایش میزان بارندگی ها در سطح کشور طی سال های اخیر و تغییرات اقلیمی اعلام کرد: براساس قانون مدیریت بحران کشور در تمام استان ها ستادهای پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران به ریاست استانداران و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران تشکیل می گردد.

سعیدی اضافه نمود: ستادهای مذکور در استان کرمان به صورت مستمر تشکیل جلسه داده و آخرین شرایط استان را در مورد حوادث مورد ارزیابی و رصد قرار می دهد و تصمیات لازم اتخاذ می گردد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: کرمان یکی از استان های با شدت سیل خیزی بالا است و مناطق بسیار زیادی از استان به ویژه جنوب و شرق آن مورد سیلاب واقع می شوند.

وی توضیح داد: براساس اعلام شرکت آب منطقه ای در استان کرمان 12هزار کیلومتر رودخانه داریم که 8 هزار کیلومتر آن از مناطق جمعیت شهری و روستایی عبور می نماید و در اولویت ساماندهی و لایروبی قرار دارند.

سعیدی با بیان اینکه وزارت نیرو براساس قانون، متولی اصلی مطالعات و ساماندهی رودخانه ها است و شرکت های آب منطقه ای وظیفه اصلی را به عهده دارند، گفت: در استان کرمان با توجه به مصوبات ستاد مدیریت بحران، دیگر دستگاه های اجرایی نیز در کنار شرکت آب منطقه ای اقدامات پیشگیرانه را در مورد لایروبی رودخانه ها و دهانه پل ها، دیواره سازی رودخانه و اطراف پل ها، احداث بندهای سنگی ملاتی و سیل بند در حوزه بالادست آبریز رودخانه ها را طی چند سال اخیر در دستور کار دارد و توانسته به خوبی بحث سیلاب ها را در استان مدیریت کند.

وی شاهد این ادعا را عدم تلفات و مصدومیت های مستقیم ناشی از سیلاب های دو سال اخیر دانست و اعلام نمود: آمار اورژانس کشور این امر را نشان می دهد که مصدومیت هایی نیز که وجود داشته مربوط به حوادث ثانویه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به ورود و فعالیت انجمن های خیریه متعدد با توجه به محرومیت در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان اشاره نمود و ابراز داشت: قدردان زحمات این گروه های خیر هستیم و از آنها می خواهیم این خدمات خداپسندانه در مناطق محروم را ادامه دهند.

سعیدی اضافه نمود: به تمام فرمانداران اعلام شده تا همکاری ها و پشتیبانی های لازم را از این انجمن های خیریه در جهت خدمت رسانی به مناطق محروم داشته باشند.

وی اجرای طرح دفع اضطراری سیلاب ها در استان کرمان را یادآور شد و مطرح کرد: این طرح در راستای اقدامات پیشگیرانه توسط شرکت آب منطقه ای کرمان تعریف و به یاری دستگاه های اجرایی عضو ستاد مدیریت بحران استان به ویژه راهداری های شمال و جنوب، سپاه، قرارگاه مهندسی رزمی ارتش، قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت های پیمانکاری و شرکت های صنعتی و معدنی و یاری های اقتصادی آنها شروع شد و لایروبی و اقدامات پیشگیرانه کماکان ادامه دارد.

سعیدی ادامه داد: اخیرا انجمن حمایت از توسعه مناطق محروم کشور اقداماتی در جنوب استان شروع نموده و مکاتباتی با دفتر ریاست جمهوری داشته تا بتوانند از امکانات شرکت های صنعتی و معدنی استان جهت افزایش ضریب ایمنی روستاها و مناطق جمعیتی در معرض خطر سیلاب استان یاری بگیرند و با دو دستگاه بلدوزر، لایروبی و ایجاد سیل بندها را در مناطق روستایی داشته باشند.

وی اعلام نمود: در راستای اقداماتی که استان از قبل داشته این موضوع را هم به اقدمات اضافه نمودیم و در شهریور ماه با امضای استاندار با شرکت های صنعتی و معدنی استان مکاتبه و تقاضا شد تعدادی ماشین آلات و یا یاری های اقتصادی در راستای طرح دفع اضطراری سیلاب ها داشته باشند که شرکت صنعتی و معدنی گل گهر مبلغ 10 میلیارد تومان به حساب سازمان همیاری شهرداری ها استان واریز نموده و شرکت صنایع ملی مس ایران به مدت دو ماه تعداد زیادی ماشین آلات در اختیار قرار داده تا براساس برنامه ها در مناطق اولویت دار مورد استفاده قرار گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: شرکت آب منطقه ای کرمان به عنوان متولی اصلی رودخانه ها موظف شد تا اولویت بندی مناطق تحت تاثیر و تحت خطر استان را تعیین و اعلام کند و براساس آن برنامه ریزی داشته باشیم.

سعیدی اظهار کرد: تا به امروز از یاری اهدایی گل گهر حتی یک ریال هم هزنیه نشده و در حال برنامه ریزی برای حداکثر بهره برداری از آن هستیم.

وی مطرح کرد: با استفاده از ظرفیت و امکانات شرکت مس و شرکت های پیمانکاری و راهسازی استان در بخش مرکزی و جازموریان شهرستان رودبار جنوب و شهرستان قلعه گنج اقدامات لایروبی رودخانه ها شروع شده است.

سعیدی اعلام کرد: شهرستان های رودبار جنوب و قلعه گنج علاوه بر بارش های فصلی خود، تحت تاثیر سیلاب ها و روان آب های جاری از شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج و ارتفاعات جبالبارز جنوبی هستند که شدت سیل خیزی آنها را افزایش می دهد.

وی توضیح داد: شهرستان رودبار جنوب به طور کلی در پهنه سیلابی واقع شده است و جنس خاک آن رس و شن است که با هرگونه بارش و جاری شدن روان آب همه اقدامات قبلی از دست می رود و مجدد شرایط به روال قبل بر می گردد، لذا ضروری است تا در بالادست مناطق و حوزه آبریز اقداماتی صورت گرد.

سعیدی اضافه نمود: اداره کل منابع طبیعی جنوب استان در حوزه بالادست شهرستان رودبار جنوب، فاریاب و عنبرآباد و سایر شهرستان ها از چند سال قبل احداث بندهای خاکی و سنگی ملاتی را به طول چند کیلومتر شروع نموده و اعتبارات مربوطه از محل صندوق توسعه ملی یا استانی تامین شده است و تا به امروز چندین بند خاکی در شهرستان های جنوبی افتتاح شده یا در دست اقدام است که به زودی تا قبل بارندگی ها به سرانجام می رسند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: منابع طبیعی شمال استان نیز چنین اقداماتی در دستور کار داشته تا بتوانیم مناطق شاقتصادی و شرقی را تا حدودی ایمن کنیم.

سعیدی با قدردانی از خدمات موثر گروه های خیر در مناطق جنوبی استان کرمان مطرح کرد: ما خود را خدمتگزار می دانیم و هر اقدامی دستگاه های انجام دهند در برابر مردم و محرومیت مناطق بسیار ناچیز است، اما درخواست داریم تا هماهنگی و براساس برنامه های استان و فرمانداری ها کار صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: باید پیمانکارانی انتخاب کنیم که از ظرفیت و توانمندی کافی برخوردار باشند تا کار را در کمترین زمان و با حداکثر بهره برداری انجام دهند. پیمانکاران متعددی را شناسایی کردیم و از آنها خواستیم به مناطق بروند و براساس طرح و برنامه شرکت آب منطقه ای اولویت بندی ها را دیده و ظرفیت سنجی نمایند تا براساس امکانات لازم و برآور هزینه ها تصمیم گیری گردد.

سعیدی اظهار کرد: بعضی از آسیب پذیری مناطق استان در برابر سیل به دلیل اقدمات نامناسب ساکنان است که حریم و بستر رودخانه ها را تصرف کردند و در دامنه پل ها احداث واحد مسکونی و زمین های کشاورزی داشته اند.

وی گفت: با وجود تذکرها اما ساکنان مخالفت نموده و با انسداد دهانه پل ها یا تغییر جهت رودخانه، موجب آسیب پذیر بیشتر مناطق شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزورد: براساس قانون و دستور ریاست جمهوری و قانون مدیریت بحران، در برابر افرادی که در مناطق سیل خیز اقدام به تصرف حریم و بستر رودخانه نموده و شدت خسارت ها را تشدید می نمایند هیچ گونه خدماتی موظف به پرداخت نیستیم، اما امدادرسانی انجام می گردد.

سعیدی اضافه نمود: دولت در برابر بازسازی این نقاط که غیرقانونی بوده تعهدی ندارد و اهالی باید در مناطقی که براساس ضوابط به آنها تعلق می گیرد حضور یابند و از گسترش غیرقانونی اراضی و زمین های کشاورزی به ویژه در بستر و حریم رودخانه ها خودداری نمایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اعلام کرد: در حال حضار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمادگی لازم را نسبت به جابجایی واحدهای مسکونی از مناطق سیل خیز و در جهت رودخانه ها دارد تا از تسهیلات مناطق روستایی استفاده کند که این آسیب پذیری را به حداقل برسانیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1251

به "اولویت لایروبی در 8 هزار کیلومتر از رودخانه های استان کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولویت لایروبی در 8 هزار کیلومتر از رودخانه های استان کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید