بدترین خوردنی ها برای بچه ها بیش فعال

به گزارش تا بینهایت، غذای بچه ها بیش فعال در درمان آنها بسیار تاثیرگذار است و غذاهای مضر برای این شرایط می تواند همانند دشمن عمل کند و باعث بدتر شدن شرایطشان گردد.

بدترین خوردنی ها برای بچه ها بیش فعال

به گزارش خبرنگاران به نقل از برنا؛ بدترین مواد غذایی برای بیش فعالان می تواند همان دشمن های اصلی برای وضعیتشان باشد برای این که علائم بیش فعالی را بهتر مدیریت کنید، باید بدانید که چه بخورید و از چه غذاهایی دوری کنید.

در این مطلب چند مورد از بدترین غذاها را برای افراد بیش فعال معرفی می کنیم.

1. هر گونه غذای سرخ کردنی

عموما همه افراد باید تا جایی که می توانند از غذاهای سرخ کردنی اجتناب نمایند. غذاهای سرخ کردنی کالری بالایی دارند اما کالری هایی که هیچ خاصیتی برای فرد ندارد و در واقع به آن ها کالری ای تهی می گویند . این کالری ها فاقد ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن هستند و در حقیقت فرایند سرخ کردن یک غذا باعث از بین بردن مواد مغذی درون ماده غذایی می گردد .

2. محصولات لبنی

تحقیقات نشان داده است که یکی دیگر از چیزهایی که نباید به بچه ها بیش فعال داد ، محصولات لبنی می باشد و مشخصا محصولاتی مثل ماست باعث افزایش رفتار آشفته می گردد و این محصولات را نیز باید در لیست غذاهای ممنوعه قرار دهید . بچه ها بیش فعال می توانند به جای مصرف شیر گاو از شیر سویا استفاده نمایند. این شیر علاوه بر تأمین کلسیم، اسیدهای چرب ضروری نیز به بدن کودک می رساند.

3. غذا حاوی گلوتن

محققان به این نتیجه رسیده اند که درصد بالای افراد و بچه ها مبتلا به بیش فعالی ، حساسیت بالایی به گلوتن دارند و می توان گفت که 70 درصد از این افراد به گلوتن حساسیت دارند .

حساسیت به گلوتن تاثیر زیادی روی عملکرد مغز و فرایند های ذهنی مثل حافظه و برنامه ریزی دارد. بسیاری از افراد این موضوع را متوجه نمی شوند تا اینکه مصرف آن را قطع نمایند .حال می توانید این کار را امتحان کنید و 30 روز را بدون خوردن گلوتن بگذرانید و نتایج را ببینید .

آشنایی با راه های کنترل بچه ها بیش فعال

4. رنگ غذا

ارتباط زیادی بین افزایش بیش فعالی و رنگ های مصنوعی غذاها وجود دارد و بیشتر این غذاها اشتراکات زیادی با هم دارد :میزان قند بالا ، فرایند فرآوری شده ، رنگ زیاد.

بسیاری از افراد فکر می نمایند که ماهیت قند و غذاهای فرآوری شده عظیم ترین مسائل را به وجود می آورد اما نباید رنگ مصنوعی آن را نادیده گرفت که این رنگ ها فعالیت فرد و یا کودک را تا حد زیادی افزایش می دهد و پس تا جایی که می توانید از دادن این غذاها به کودک خود خودداری کنید . پفک و انواع اسنک ها و فست فودها سرشار از مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی مصنوعی هستند. شما باید به مرور چیپس و پفک و ... را از برنامه غذایی کودکتان حذف نموده و به جای آن خوراکی های سالم تر و خانگی را جایگزین کنید.

5. گوشت و پنیر تولید شده

گوشت ها و پنیرهای تولید شده نیز در این لیست قرار می گیرد و مصرف زیاد ان ها باعث افزایش بیش فعالی می گردد و در واقع خود این غذاها عاملی برای بیش فعالی نیز هستند .

سعی کنید که این غذاهای فرآوری شده را با انواع طبیعی جایگزین کنید و مواد غذایی غنی و طبیعی را همراه با سبزیجات و میوه های تازه را به کودک خود بدهید و تا جایی که می توانید از این غذاها دوری کنید .

6. نوشیدنی های آماده

به عنوان یک پدر مادر قطعا متوجه علاقه کودک خود به نوشیدنی های بسته بندی شده شده اید و از طرفی برای ساکت کردن آن ها هیچ راهی ساده تر از خریدن این نوشیدنی ها وجود ندارد .

متاسفانه بر خلاف راحتی تهیه این محصولات باید گفت که نوشیدنی ها قند بسیار بالایی دارد و در واقع می توان گفت که ضرر آن ها با نوشابه برابری می نماید .

برای اینکه بیش فعالی کودک خود را مدیریت کنیم ، باید میزان قند مصرفی را در آن ها کاهش دهیم و تا جایی که می توانید آب را جایگزین این نوشیدنی ها کنید .

اگر کودکتان میل زیادی به نوشابه و آب میوه دارد به جای نوشیدنی های آماده در منزل برای او نوشیدنی و اسموتی های خانگی بسیار خوشمزه و مفید تهیه کنید.

7. نوشابه

اگر علائم بیش فعالی را در کودک خود مشاهده نموده اید ، از دادن نوشابه به او خودداری کنید که این نوشیدنی حاوی آلکالوئید و مقدار زیادی قند است و موجب تشدید اختلال بیش فعالی در او می گردد .

8. شکلات

شکلات نیز به نوشابه شباهت زیادی دارد زیرا قند بسیار بالایی دارد . شکلات ها ویتامین ها و مواد معدنی زیادی ندارند و باعث تشدید بیش فعالی می شوند .

9. نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها به راحتی در دسترس هستند و در بین نوجوانان هواداران زیادی دارند .اگر کودک یا نوجوان شما به اختلال بیش فعالی مبتلاست هرگز نباید از این نوشیدنی ها مصرف کند . نوشیدنی های انرژی زا حاوی قند ، کافئین، محرکهای جایگزین، رنگ های مصنوعی و طعم دهنده ها می باشند

10. بستنی

بچه ها بیش فعال نمی توانند کازئین (پروتئین مخصوص شیر) را تحمل نمایند بنابراین با خوردن بستنی علائم آن ها تشدید می گردد . خوردن بستنی را در بچه ها بیش فعال غدغن نکنید اما نگذارید آنها روزانه بستنی مصرف نمایند . مصرف هفته ای یکبار بستنی مسئله ای برای آنان ایجاد نمی نماید.

11. انواع فست فودها

فست فودهایی مانند سیب زمینی سرخ نموده، ساندویچ ها و پیتزاها که دارای کالری زیادی هستند و هیچ ارزش غذایی ندارند را به بچه ها بیش فعال ندهید زیرا مصرف این فست فودها در طولانی مدت باعث ایجاد کمبود ویتامین می شوند. کمبود ویتامین نیز عاملی برای تشدید این اختلال است . اگر در تهیه فست فودها ، از گوشت قرمز زیادی استفاده گردد ، مصرف این نوع فست فود باعث تشدید دفعات و شدت بروز علائم می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 993

به "بدترین خوردنی ها برای بچه ها بیش فعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدترین خوردنی ها برای بچه ها بیش فعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید