آنالیز کیفیت مالچ های نفتی برای کاربرد در بیابان زدایی در دستور کار پژوهشگاه نفت

به گزارش تا بینهایت، به تقاضای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اجرای پروژه ارزیابی کیفی و تحلیل مشخصات مالچ های نفتی مورد استفاده در عملیات بیابان زدایی در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت نهاده شد.

آنالیز کیفیت مالچ های نفتی برای کاربرد در بیابان زدایی در دستور کار پژوهشگاه نفت

به گزارش خبرنگاران، توسعه بیابان ها یکی از مسائل عمده ای است که کشور ما هرساله با آن روبرواست، در ایران حدود 35 میلیون هکتار عرصه های بیابانی وجود دارد که از این میان حدود 5 میلیون هکتار آن را تپه های ماسه ای تشکیل می دهند.

بخشی از این تپه های ماسه ای، تپه های روان هستند که در اثر جابجایی و توسعه گرد و غبار سالیانه صدها میلیارد تومان خسارت اقتصادی به بخش های صنعتی و زیرساخت ها وارد می نمایند و از سوی دیگر این تپه های ماسه ای می توانند آسیب های بسیاری به سلامت ساکنین منطقه ها بیابانی وارد آورند.

برای برطرف این چالش، محققان پژوهشگاه صنعت نفت با اجرای پروژه تحقیقاتی در پی بررسی کیفی مالچ های نفتی مورد استفاده در عملیات بیابان زدایی در کشور هستند تا از این طریق، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بتواند از مالچ های نفتی با کیفیت مناسب در عملیات بیابان زدایی بهره برده و مانع استفاده از مواد هیدروکربنی غیر استاندارد که به محیط زیست آسیب می رسانند، گردد.

بعلاوه این امر می تواند مانع اتلاف منابع اقتصادی و هیدروکربنی شده و از نظر زیست محیطی هم مانع آلودگی خاک و آسیب به زیست بوم های منطقه ها تحت عملیات مالچ پاشی گردد.

ارزیابی کیفی و تحلیل مشخصات مالچ های نفتی مورد استفاده در عملیات بیابان زدایی در کشور به منظور دستیابی به دانش فنی اصلاح خواص و ارتقای کیفیت مالچ های نفتی فعلی تولیدی پالایشگاه ها از اهداف این پروژه پژوهشی است.

این فناوری موجب افزایش تثبیت خاک، کنترل پخش ریزگردها، کاهش آسیب های ناشی از بیابان زایی بر زیر ساخت های کشور مانند جاده ها، خطوط راه آهن، ساختمان ها و کاهش آسیب های ناشی از پخش گرد و خاک می گردد.

بعلاوه، این پروژه از یک سو مقدمات دستیابی به دانش فنی اصلاح خواص و ارتقای کیفیت مالچ های نفتی را برای پژوهشگاه ایجاد نموده و از سوی دیگر هم زمینه مناسب را برای انجام پروژه های بزرگ تر در مورد نظارت، کنترل کیفیت، تدوین دستورالعمل های حمل و نگهداری و اجرای مالچ نفتی را فراهم می نماید.

از روش ها و تکنیک های مورد استفاده در این پروژه می توان به روش های معین مشخصات فیزیکی و شیمیایی هیدروکربن های سنگین بر طبق روش های استاندارد بین المللی مانند ASTM، IP، UOP اشاره نمود.

تکنیک های بررسی دستگاهی به منظور بررسی کیفی و کمی مواد هیدروکربنی مانند معین اندازه ترکیبات گوگردی، فلزات سنگین و بررسی SARA بر روی نمونه های مالچ از دیگر روش هایی است که در این پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت، اجرای این پروژه که متقاضی آن سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری است، از اول شهریورماه امسال شروع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1830

به "آنالیز کیفیت مالچ های نفتی برای کاربرد در بیابان زدایی در دستور کار پژوهشگاه نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کیفیت مالچ های نفتی برای کاربرد در بیابان زدایی در دستور کار پژوهشگاه نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید