ثبات قیمت مرغ در بازار ، قیمت جوجه یک روزه به بالای 8 هزار تومان رسید

به گزارش تا بینهایت، به گزارش خبرنگاران، محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 17 هزار و 100 تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها 24 هزار و 900 تومان است.

ثبات قیمت مرغ در بازار ، قیمت جوجه یک روزه به بالای 8 هزار تومان رسید

وی اضافه کرد: اخیرا معاونت امور دام یک نوبت نهاده خاطرنشان کرده و مشکل خاصی در این خصوص نیست، هر چند افزایش 200 تومانی قیمت مصوب هر کیلو ذرت و کنجاله سویا قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.

کمالی سروستانی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت جوجه یک روزه در بازار خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یک روزه به بالای 8 هزار تومان رسیده که مسئولان باید برخورد جدی با این موضوع داشته باشند، گرچه توزیع کنندگان در فاکتور قیمت مصوب را لحاظ می کنند، اما تمامی واحدهای مرغداری بیش از 2 برابر قیمت مصوب جوجه تولیدی را خریداری می کنند.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی را یکی از علل نوسان قیمت جوجه در بازار برشمرد و گفت: افزایش تقاضا برای جوجه ریزی در این مقطع از سال در تاریخ صنعت مرغداری سابقه نداشته است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ماهانه 115 میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید می شود، گفت: با وجود نیاز ماهانه 120 میلیون قطعه جوجه یک روزه در واحدهای مرغداری و عدم تسریع در افزایش میزان ظرفیت تولید، مقداری جوجه باید وارد شود تا بازار به تعادل برسد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه موضوع قاچاق جوجه یک روزه منتفی است، گفت: با توجه به تشدید نظارت ها، میزان قاچاق جوجه از مرزهای کشور بسیار کنترل شده است.

به گفته وی، با میزان جوجه ریزی اجرا شده به شرط تامین نهاده مورد نیاز مسئله ای در نیاز کشور وجود ندارد.

کمالی سروستانی ادامه داد: با وجود ماهانه 120 میلیون قطعه جوجه ریزی اجرا شده حدود 200 تا 220 هزار تن گوشت مرغ استحصال می شود که این میزان جوابگوی نیاز کشور است .

وی با بیان اینکه مسئله ای در جوجه ریزی نداریم، گفت: بنابر آمار سامانه سماصط، میزان جوجه ریزی نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایشی بوده که امیدواریم با تامین نهاده و افزایش سن گله تا 50 روز، کمبودی در عرضه مرغ نداشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی واسطه های توزیع کننده جوجه یکروزه برای پنهان کردن خلاف خود به فاکتورسازی روی می آورند به طوریکه علی رغم عرضه با نرخ های نجومی، در فاکتور جوجه را با نرخ مصوب عرضه می کنند.

به گفته کمالی سروستانی، با وجود گرانفروشی جوجه یکروزه، واسطه ها مرغداران را در نوبت تحویل قرار می دهند تا بتوانند سود بیشتری از این بازارگرمی نصیب خود کنند.

کمالی سروستانی درباره آینده جوجه ریزی در بازار گفت: در خصوص میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری تلاش می شود که جوجه ریزی از میزان مدت مشابه سال قبل کمتر نباشد.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از تاخیر نهاده از سامانه بازارگاه به مرغداران شرح داد: نهاده دامی زمانی به مرغداران توزیع می شود که جوجه وارد سالن شده باشد که این موضوع منجر به تاخیر 10 تا 15 روزه ارسال و توزیع نهاده به واحد مرغداری می شود که با این وجود تولیدکننده باید از ذخایر خود استفاده کند یا نهاده از بازار آزاد خریداری کند که این موضوع قیمت تمام شده تولید را افزایش می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1641

به "ثبات قیمت مرغ در بازار ، قیمت جوجه یک روزه به بالای 8 هزار تومان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبات قیمت مرغ در بازار ، قیمت جوجه یک روزه به بالای 8 هزار تومان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید