خواص و مضرات میوه کیوانو یا خربزه شاخدار

به گزارش تا بینهایت، کیوانو که به نام های خربزه شاخدار یا خیار آفریقایی هم شناخته می گردد، میوه ای عجیب و غریب بومی بیابان کالاهاری در قاره آفریقا، آفریقای مرکزی و جنوبی است. کیوانو سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر، روی و کلسیم است.

خواص و مضرات میوه کیوانو یا خربزه شاخدار

میوه کیوانو چیست؟

کیوانو که به نام های خربزه شاخدار یا خیار آفریقایی هم شناخته می گردد، میوه ای عجیب و غریب بومی بیابان کالاهاری در قاره آفریقا، آفریقای مرکزی و جنوبی است.خربزه شاخدار دارای دو گونه سمی و غیر سمی می باشد؛ پوست گونه سمی آن سبز رنگ و گونه غیر سمی زرد یا نارنجی روشن و دارای برآمدگی است، گوشت این میوه ژله ای و سبز رنگ با دانه های زیاد بوده که ظاهر آن را مانند خیار می نماید، طعم کیوانو کمی شیرین مانند خیار است اما وقتی رسیده می گردد مزه موز پیدا می نماید.

کیوانو سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر، روی و کلسیم است.

فواید دارویی و درمان خربزه شاخدار برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان
میوه کیوانو حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی است که آسیب های سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان، بیماری های قلبی و التهاب را از بین می برد.

2. درمان کم خونیخربزه شاخدار حاوی مقادیر قابل توجه آهن است که به افزایش فراوری گلبول های قرمز خون یاری نموده، باعث بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی در بدن می گردد و خطر ابتلا به کم خونی یا آنمی ناشی از فقر آهن را کاهش می دهد.

علاوه بر این مقادیر بالای ویتامین C موجود در کیوانو به جذب بهتر آهن از مواد غذایی یاری نموده و برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید است.

3. قند خون و دیابتکیوانو شاخص گلیسمی پایین دارد، به این معنی که پس از خوردن آن مقدار قند خون شما افزایش قابل توجهی پیدا نمی نماید. علاوه بر این مقادیر بالای منیزیم موجود در خیار آفریقایی به طور مستقیم در متابولیسم گلوکز و انسولین دخیل است.

یک مطالعه کوچک نشان داده که عصاره کیوانو به طور قابل توجهی باعث کاهش قند خون در موش های دیابتی می گردد.

4. برترین میوه آب رسان بدنخربزه شاخدار حدود 88 درصد آب دارد و حاوی کربوهیدرات ها و الکترولیت هایی است که به آبرسانی بدن یاری می نمایند. خوردن کیوانو در روز های گرم تابستان یا پس از تمرینات ورزشی شدید می تواند به هیدراته شدن بدن یاری کند.

5. استرس و افسردگیمنیزیم و روی موجود در کیوانو، دو ماده معدنی هستند که به سلامت روان یاری نموده و باعث بهبود عملکرد مغز می شوند؛

منیزیم و روی باعث افزایش فراوری نوروترانسمیتر ها می شوند، به بهبود خلق و خو یاری نموده و خطر ابتلا به استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهند.

در یک مطالعه، استفاده از منیزیم برای درمان افسردگی خفیف و اختلالات اضطراب در 126 نفر مورد آنالیز نهاده شد. افرادی که منیزیم دریافت نموده بودند، کاهش قابل توجهی در علائم بالینی نشان می دهند.

6. آلزایمرمقادیر بالای ویتامین E موجود در آن به بهبود عملکرد شناختی یاری نموده و خطر ابتلا آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

7. پوکی استخوانخربزه شاخدار به علت مقادیر بالای منیزیم، کلسیم و ویتامین C که دارد به بازسازی استخوان ها یاری می نماید، باعث افزایش قدرت آن ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

8. سلامت قلبخربزه شاخدار یک منبع غنی از منیزیم و پتاسیم است که التهاب را کاهش می دهد، از انباشتن پلاک شریانی جلوگیری می نماید و با کاهش فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.

9. تقویت سیستم ایمنی بدنمقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در میوه کیوانو به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

10. لاغری و کاهش وزناین میوه بیش از 88 درصد آب دارد و حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است که باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به لاغری و کاهش وزن یاری می نماید.

11. معده و دستگاه گوارشمقادیر قابل توجه فیبر موجود در میوه کیوانو به بهبود هضم غذا یاری می نماید، خطر ابتلا به نفخ شکم و زخم معده را کاهش داده و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می گردد.

12. یبوستماهیت ژله ای و فیبر موجود در خربزه شاخدار با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست یاری می نماید.

13. سلامت چشممقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین A موجود در کیوانو به تقویت بینایی یاری نموده و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند.

14. جوان سازی پوست صورتمقادیر بالای ویتامین C و آب موجود در کیوانو با افزایش فراوری کلاژن به برطرف چین و چروک و جوان سازی پوست صورت یاری می نماید.

15. تقویت و افزایش رشد موکیوانو به علت مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر یاری می نماید.

عوارض و مضرات خربزه شاخدارتاکنون هیچ گونه عوارض جانبی درباره خربزه شاخدار (به انگلیسی :Kiwano یا Horned Melon) و (نام علمی :Cucumis metuliferus) منتشر نشده است.

طرز خوردن کیوانوساده ترین راه برای خوردن کیوانو، این است که آن را به دو قسمت تقسیم کنید و با قاشق گوشت داخل آن را به عنوان میوه مصرف کنید. برای اینکه مزه بهتری پیدا کند می توانید مقداری نمک یا شکر به آن اضافه کنید.

میوه خربزه شاخدار را می توان برای تهیه انواع اسموتی، ماست میوه ای، بستنی و سس سالاد استفاده کرد.

کاشت بذر خیار آفریقایی یا خربزه شاخ داریک مکان مناسب برای کاشت خربزه شاخ دار انتخاب کنید. یک منطقه با نور کامل انتخاب کنید (در منطقه ها سرد بهتر است کشت گلخانه ای انجام گردد)، بعلاوه باید یک مکانی برای داربست یا حصار نیز در نظر بگیرید. این گیاه می تواند تا 1/5 متر رشد کند. خربزه شاخ دار خاک های لومی را ترجیح می دهد، بعلاوه خودتان می توانید یک ترکیب مناسب خاک تهیه کنید. به این صورت که 40 درصد شن و ماسه، 40 درصد گل و لای، 20 درصد خاک رس را با هم مخلوط کنید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. PH مناسب برای رشد خربزه شاخ دار 6 تا 6/5 می باشد. اگر خربزه شاخ دار را در گلدان می کارید، برای گلدان حتما سوراخ زهکشی قرار دهید. بذرها را به عمق 1/5 تا 2/5 سانتی متر در خاک بکارید. بعد از جوانه زنی، فاصله بین نهال ها باید 60 سانتی متر و فاصله بین ردیف های کاشت باید 180 سانتی متر باشد. اگر می خواهید خربزه شاخ دار را در گلدان بکارید از یک گلدان 15 تا 19 لیتری بهره ببرید. تا زمانی که جوانه بذرها به مقدار 3 سانتی متر برسند آن ها را به طور مداوم مرطوب نگه دارید. جوانه زنی فرق دارد و ممکن است 5 روز تا 2 هفته طول بکشد که بستگی به آب و هوای منطقه شما دارد. زمانی که گیاه بالغ شد، 1 تا 2 اینچ آب در هفته احتیاج دارد. شما باید مطمئن شوید بین هر آبیاری، خاک کمی خشک گردد. کود دهی را از قلم نیاندازید. یک امولسیون ارگانیک ماهی یا کمپوست چای به مقدار دو بار در ماه توصیه می گردد. زمانی که درجه حرارت به 24 درجه سانتی گراد یا بالاتر رسید، برای حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز به خاک مالچ اضافه کنید. زمانی که پوست میوه زرد می گردد به این معناست که رسیده شده است. داخل میوه رسیده، ژلاتینی و سبز رنگ می باشد. در صورتی که میوه ها زودتر برداشت شوند مزه تلخی خواهند داشت. اگر اجازه دهید میوه به مقدار کافی برسد، طعم آن ترکیبی از موز، خیار و خربزه خواهد داشت.

ارزش غذایی خربزه شاخدار (100 گرم)کالری : 44

چربی : 1.3 گرم

کربوهیدرات : 8 گرم

پروتئین : 1.8 گرم

منبع:

www.coca.ir

www.bazram.com

www.asriran.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1863

به "خواص و مضرات میوه کیوانو یا خربزه شاخدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و مضرات میوه کیوانو یا خربزه شاخدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید