دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت تشکیل می گردد

به گزارش تا بینهایت، استاندار گیلان از تشکیل دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت در آینده ای نزدیک اطلاع داد.

دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت تشکیل می گردد

به گزارش خبرنگاران، ارسلان زارع امروز در نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود 2 هزار 948 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 7 هزار و 597 میلیارد تومان در گیلان اشاره و اعلام نمود: در این واحدهای صنعتی 82 هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار کرد: واحدهای صنعتی و فراوریی به عنوان یک ظرفیت خوب در کنار ظرفیت های مالی بخش کشاورزی و گردشگری محسوب می گردد که 2.4 درصد ارزش اضافه نموده کل کشور را دارا هستند در حالیکه گیلان تنها یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی اضافه نمود: به سبب وجود ظرفیت های خوب موجود در گیلان و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت در آینده ای نزدیک تشکیل می گردد.

زارع به وجود هزار و 394 طرح نیمه تمام و در حال انجام در گیلان با مجموع سرمایه گذاری 15 هزار و 500 میلیارد تومان نیز اشاره نمود و گفت: پیش بینی می گردد برای بالغ بر 47 هزار نفر در این واحدها اشتغالزایی گردد که زمینه تحولات گیلان را ایجاد می نماید.

استاندار با بیان اینکه عمده فراوریات صنعتی گیلان در بخش های سلولزی، فولاد، قطعه سازی خودرو، دارویی، سیمان، روغن موتور و پوشاک است، اظهار کرد: کوشش ما براین است تا صنایع موجود در مرکز استان و منطقه آزاد انزلی سهم بسزایی در فراوری ناخالص ملی و پیشرفت استان داشته باشد.

وی به حل مسائل راه دسترسی و توسعه زیرساخت های برق در شهرک صنعتی سفیدرود رشت با دستور وزیر صمت اشاره نمود و اضافه نمود: دولت تدبیر و امید علیرغم همه تنگناهای موجود از صنایع حمایت و پشتیبانی می نماید.

زارع اعلام نمود: با همه فراز و نشیب های موجود توانستیم در مدت کوتاه یک سال اخیر بیش از 370 واحد راکد و نیمه راکد را به چرخه مجدد فراوری برگرداند.

وی گفت: اگرچه بعضی چالش های بخش صنعت عمومی است اما استان گیلان نیز با موضوعاتی همچون نرخ بالای سود تسهیلات، وجود معوقات بالای بانکی در واحدهای فراوریی و عدم مشارکت بانک های خصوصی روبرو است.

استاندار گیلان اعلام نمود: با دستور وزیر صمت فعالیت های مالی زیرمجموعه های این وزارتخانه در جهت افزایش میزان سرمایه گذاری در گیلان بیشتر می گردد.

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه نمود: معتقدیم بانک ها علیرغم همه همکاری ها تمایل جدی برای مشارکت در سرمایه گذاری ثابت را ندارند و با این اوصاف چشم اندازی که در استان در نظر گرفته شده است، محقق نمی گردد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه های رئیس جمهوری و دولت زمینه صادرات کالاها فراوریی استان بیشتر از گذشته فراهم شده است.

استاندار گیلان به رشد 83 درصدی صادرات محصولات فراوریی گیلان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل اشاره و اظهار کرد: هدفگذاری صادرات سال جاری بر مبنای 500 میلیون دلار است که 400 میلیون دلار نیز به وسیله منطقه آزاد انزلی، بندرکاسپین و انزلی پیش بینی شده است.

وی همچنین به بعضی مسائل کیفیت گندم وارداتی از استان های مجاور به گیلان و کاهش میزان آن اشاره و اعلام نمود: با دستور وزیر صمت مقرر شد مشکل کیفیت و درصد حجمی گندم وارداتی به گیلان رفع گردد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست اعضای این مجمع با وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار گیلان با اشاره به ظرفیتهای بالقوه تجاری و کشاورزی استان گیلان گفت: مقرر شد برای استفاده بهینه از محصولات کشاورزی گیلان به ویژه صادرات این محصولات به کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تمهیدات ویژه اندیشیده و حتی دبیرخانه ای با مرکزیت رشت برای صادرات به این منطقه تشکیل گردد.

محمدصادق حسنی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع فرآوری محصولات کشاورزی استان برای صادرات گفت: بهترین حالت برای صادرات محصولات کشاورزی فرآوری و بسته بندی، ایجاد ارزش اضافه نموده و جلوگیری از خام فروشی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 431

به "دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید