درخواست 60 نماینده برای آنالیز طرح بحث برانگیز مالیات در مجلس

به گزارش تا بینهایت، نایب رئیس کمیسیون مالی مجلس از درخواست شصت نماینده از هیأت رئیسه مجلس برای آنالیز فوریت دار طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن مجلس اطلاع داد.

درخواست 60 نماینده برای آنالیز طرح بحث برانگیز مالیات در مجلس

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

مالیات بر عایدی سرمایه از طرح های بحث برانگیز مجلس است.

احسان خاندوزی، نایب رئیس کمیسیون مالی مجلس درباره پایان طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از اولین طرح هایی که در دوره مجلس یازدهم در کمیسیون مالی اعلام وصول شد طرح مالیات بر عایدی سرمایه بود که با هدف کاهش منافع و افزایش هزینه های سوداگری در بازار دارایی ها از جمله بازار مسکن، ارز، طلا، سکه، خودرو و امثالهم تنظیم شده بود.

خاندوزی با بیان اینکه وضع مالیات بر عایدی سرمایه تجربه ای است که طی دهه های اخیر در کشورهای مختلف اجرا شده، گفت: اکنون 170 کشور برای مالیات بر عایدی سرمایه قانون وضع نموده اند.

نایب رئیس کمیسیون مالی مجلس با اشاره به ناکامی دو مجلس پیشین در به نتیجه رساندن این طرح ادامه داد: اتفاقی که در ماه های گذشته رخ داد این بود که در کمیسیون مالی مجلس، کمیته ای با حضور سازمان امور مالیاتی، مرکز پژوهش ها، دستگاه های مرتبط و بخشی از اندیشکده هایی که در این زمینه به کمیسیون مالی مشورت می دادند، برای آنالیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه تشکیل شد. نتیجه آنالیز آن کمیته در چند جلسه کمیسیون مالی مطرح شد و نهایتاً در اواخر آبان 99 این طرح در کمیسیون مالی به تصویب نهایی رسید و برای اینکه در نوبت آنالیز در صحن علنی قرار بگیرد به هیأت رئیسه مجلس ارسال شد.

به گفته این نماینده حالا وقت ارائه طرح در مجلس است. او به این موضوع اشاره نمود که برای ایجاد زیر ساخت ها مجلس طرح کوتاهی آماده که احتمالا تا دو هفته دیگر ارائه می گردد.

نایب رییس کمیسیون مالی با اشاره به اینکه بهمن ما مجلس وارد آنالیز لایحه بودجه می گردد، اضافه کرد: اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه با قید فوریت در صحن مطرح نگردد، احتمالاً به سال بعد موکول می گردد. این مسئله ای بود که برای بسیاری از کارشناسان مالی و دست اندرکاران این طرح در مجلس خبر خوبی نبود، لذا هفته گذشته نامه ای با 60 امضاء به هیأت رئیسه مجلس نوشته شد مبنی بر اینکه طبق تبصره یک ماده 100 آیین نامه داخلی مجلس، آنالیز مالیات بر عایدی سرمایه با قید فوریت در صحن آنالیز گردد.

ظاهرا دولت مخالف این طرح است و می گوید این کار به سود اقتصاد نیست.

بخش خصوصی هم پیشتر به شدت با این طرح مخالفت نموده است. اول آذر ماه مرکز پژوهش های اتاق ایران با انتشار یک گزارش کارشناسی، ضمن آنالیز شرایط اقتصاد، جامعه و طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به تشریح نواقص این طرح پرداخت و مخالفت خود با اجرای چنین طرحی را خاطرنشان کرد.

اتاق ایران هشدار داد که به دلیل وجود چالش های اساسی در این طرح، اجرای آن نارسایی های جدی در سیستم مالیاتی کشور ایجاد خواهد نمود.

همچنین اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف با ارسال نامه ای به رئیس مجلس با وضع مالیات بر عایدی سرمایه و طرح مربوط به آن مخالفت کردند. در این نامه به شکننده بودن اقتصاد کشور و کاهش سرمایه اجتماعی برای اجرای این طرح اشاره شده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1430

به "درخواست 60 نماینده برای آنالیز طرح بحث برانگیز مالیات در مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست 60 نماینده برای آنالیز طرح بحث برانگیز مالیات در مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید