شاخص های مشخصی برای اندازه گیری فرهنگ نداریم

به گزارش تا بینهایت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح بعضی نقاط ضعف فرهنگی کشور گفت: هنوز بعد از 40 سال شاخص های مشخصی برای اندازه گیری فرهنگ اسلامی نداریم.

شاخص های مشخصی برای اندازه گیری فرهنگ نداریم

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبادل نظر با شبکه رادیویی معارف، با بیان این مطلب اضافه کرد: مقداری از این مشکل به تعدد نظرات مدیران و مسئولان فرهنگی کشور باز می گردد و مقداری هم به این مشکل بر می گردد که ما بر این موضوع تمرکز نکرده ایم. البته در حال حاضر با وجود سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، یک زمینه مناسب برای تمرکز جدی و مبتنی بر برنامه، بودجه و راهبری معین در حوزه فرهنگ ایجاد می گردد.

وی در بخش دیگر سخنانش از ایجاد ساختار جدید در حوزه فرهنگ در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع داد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سرمایه ملی است و به عنوان یک نهاد فراقوه ای/چند قوه ای که روسای قوای سه گانه، روسای کمیسیون های مربوطه مجلس شورای اسلامی، وزرا و جمعی از اعضای حقیقی در آن حضور دارند، دارای یک ظرفیت بزرگ و اثرگذار در حوزه سیاست گذاری علم و فناوری و فرهنگ است.

عاملی، متصل کردن سیاست های فرهنگی به برنامه های 5 ساله توسعه را از وظایف مهندسی فرهنگی برشمرد و از 13 برنامه کلان ملی و 300 برنامه اقدام در نقسه مهندسی فرهنگی اطلاع داد و اضافه کرد: برای سند نقشه مهندسی فرهنگی 6 وظیفه ترسیم و معین شده که اولین وظیفه تقسیم کار ملی، یکپارچه سازی سیاست های حوزه فرهنگ و از همه مهم تر متصل کردن سیاست های فرهنگی به برنامه های 5 ساله توسعه کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همانطور که در حوزه علم و فناوری، ستادهای فناوری ملی را داریم؛ در سند نقشه مهندسی فرهنگی هم پیش بینی تشکیل ستادهای فرهنگی شده است. این ستادها ضروری است مبتنی بر شاخص ها و معیارهایی باشد که ما را به جامعه اسلامی برساند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح این شاخص ها ادامه داد: ما نمی خواهیم در این شاخص ها از جوامعی که با جامعه ما شباهت و سنخیتی ندارند، تقلید کنیم بلکه باید شاخص هایمان را طوری طراحی کنیم که ما را در حرکت به سمت جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی یاری کند. به نظر می رسد این پتانسیل و قابلیت در سند نقشه مهندسی فرهنگی وجود دارد.

دکتر عاملی در تشریح این موضوع گفت: ما همانگونه که به پارک های علم و فناوری احتیاج داریم که در بعضی از این پارک ها حدود 4500 نفر در بخش خصوصی شاغل هستند و مثلا در همین پردیس علم و فنآوری 8 هزار میلیارد تومان درآمد ثبت شده دارد، احتیاجمند پارک های دانش بنیان حوزه های مرتبط با فرهنگ هستیم که بخش خصوصی کارگزار آن خواهند بود.

  • منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 362

به "شاخص های مشخصی برای اندازه گیری فرهنگ نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص های مشخصی برای اندازه گیری فرهنگ نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید