لبنان، هشدار حزب الله به حریری درباره شروط صندوق بین المللی پول پس از تشکیل دولت

به گزارش تا بینهایت، حزب الله لبنان تاکید نموده که مانعی در برابر تشکیل دولت ایجاد نخواهد کرد اما نمی تواند با همه شروط صندوق بین المللی پول که حریری می خواهد، موافقت کند.

لبنان، هشدار حزب الله به حریری درباره شروط صندوق بین المللی پول پس از تشکیل دولت

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الاخبار، در حال حاضر فضای سیاسی لبنان کاملا به نفع سعد حریری، نخست وزیر سابق این کشور است. مخالفان وی نتوانستند گزینه جایگزینی برای او پیدا نمایند؛ اما این به معنای آن نیست که فرایند تشکیل دولت در این کشور به آسانی پیش خواهد رفت؛ چرا که میشل عون،رئیس جمهوری لبنان هرگز اجازه نخواهد داد جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی این کشور شکست بخورد. علاوه بر آن حزب الله نیز اجازه نخواهد داد تا سعد حریری همه برنامه های خود را درباره دولت عملی کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به طور کلی اگر اتفاق خاصی نیفتد سعد حریری روز پنجشنبه در جریان رایزنی های مجلسی ماموریت تشکیل دولت در لبنان را به عهده خواهد گرفت.

سعد حریری پس از استعفای خود در 29 اکتبر 2019 و دامن زدن به بحران اقتصادی و اقتصادی لبنان ، اکنون بعد از یک سال در حالی که بحرانهای مختلف در این کشور روی هم انباشته شده برای تثبیت موقعیت خود برای بازگشت به قدرت کوشش می نماید. او این بار برای نجات کشور سعی دارد از ابتکار فرانسه که همه طرف ها با آن موافقت کردند استفاده کند.

نیروهای مخالف نخست وزیری سعد حریری در این روزهای به جامانده امیدوار هستند که شرایط تغییر کند. در این میان جریان آزاد ملی لبنان به عنوان یکی از طرف های مخالف حریری همیشه تاکید می نماید که موضع آن درباره رایزنی ها ها تغییر نخواهد نمود و این جریان هرگز حریری را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی نمی نماید.

اما در این میان حزب الله معتقد است برای جلوگیری از تکرار تجربه دولت حسان دیاب که نتوانست حمایت داخلی و خارجی را کسب کند توافق با سعد حریری بهترین گزینه در این مرحله است؛ این بدان معناست که حزب الله در جریان رایزنی ها حریری را به عنوان نامزد مورد نظر خود معرفی خواهد نمود. حریری نیز به خوبی می داند که حزب الله مانعی در برابر تشکیل دولت به وجود نمی آورد.

اما شواهد حاکی از آن است که فرایند رایزنی ها برای تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر به این آسانی ها نخواهد بود. در این میان میشل عون که اختیار بالایی در تشکیل دولت دارد کوشش خواهد نمود تا عدم حضور جریان آزاد ملی در رایزنی های مجلسی را جبران کند و حتی اگر این جریان تصمیم گرفته باشد که در دولت مشارکت نکند؛ اما بدون شک جبران باسیل کسی است که در انتخاب وزرای متخصص مسیحی اختیار زیادی دارد.

گروه های شیعه لبنانی یعنی جنبش امل و حزب الله به هیچ وجه مانعی در برابر تشکیل دولت نخواهد بود؛ چرا که درباره سهم شیعیان در دولت آینده توافق شده و حریری اعتراضی به آن نداشته است.

اما هنوز درباره ترکیب دولت توافق حاصل نشده و حریری از همه طرف های سیاسی لبنان خواست تا برای اجرای برنامه های صندوق بین المللی پول به وی آزادی کامل بدهند. او معتقد است که این آخرین فرصت برای نجات لبنان می باشد بنابراین از همه خواسته تا به ابتکار فرانسه و اجرای برنامه های صندوق بین المللی پول متعهد باشند.

اصولا هیچکس مخالف اجرای ابتکار فرانسه نیست، اما در این میان 10 درصد همانطور که محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان گفته بود انتخابات زودهنگام مجلسی و نیز بعضی شروط صندوق بین المللی پول را رد می نمایند. در حالی که سعد حریری خواهان اجرای هر دو گزینه است. به طور کلی حریری پاسخی که به ویژه در زمینه تعهد به همه شروط صندوق بین المللی پول می خواهد از حزب الله نخواهد شنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1276

به "لبنان، هشدار حزب الله به حریری درباره شروط صندوق بین المللی پول پس از تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، هشدار حزب الله به حریری درباره شروط صندوق بین المللی پول پس از تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید