مخالفت بیشتر اعضای اوپک پلاس با افزایش فراوری در ماه آینده

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران : در نشست رسمی روز دوشنبه وزیران نفت اوپک پلاس، بیشتر اعضای این گروه از جمله عربستان سعودی با افزایش فراوری نفت در فوریه مخالفت کردند در حالی که روسیه حدبیشتر افزایش فراوری مجاز تحت توافق این گروه را پیشنهاد کرد.

مخالفت بیشتر اعضای اوپک پلاس با افزایش فراوری در ماه آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، مذاکرات وزیران اوپک پلاس در پی مخالفت بیشتر اعضای گروه با پیشنهاد روسیه برای افزایش فراوری نفت در فوریه، روز سه شنبه ادامه خواهد یافت. مذاکرات روز سه شنبه ساعت 3 و 30 دقیقه بعدازظهر به وقت وین برگزار می گردد و به وزیران این گروه فرصت می دهد به مذاکرات و مشورت با دولتهایشان بپردازند. تمدید غیرمنتظره زمان مذاکرات تردیدهایی را درباره افزایش فراوری به میزان 500 هزار بشکه در روز در فوریه برانگیخته است.

اختلاف نظر میان عربستان سعودی و روسیه که سران اصلی اوپک پلاس هستند، ملاقاتها را دشوارتر می نماید. اگرچه این بار شمار کشورهایی که موافق موضع روسیه نبودند بیشتر بود اما این گروه همیشه توافق همه اعضا را برای رسیدن به یک سیاست فراوری واحد الزامی می نماید. عدم سازش و شکست در رسیدن به توافق نادر است اما پیامدهای زیانباری خواهد داشت که نمونه آن جنگ قیمت نفت میان ریاض و مسکو در سال گذشته است.

نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند موضع اولیه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی این بود که محدودیت عرضه حفظ گردد و افزایش فراوری 500 هزار بشکه در روز که ماه میلادی جاری اجرایی شد، معکوس گردد. وی همچنین گفت ادامه سطح فراوری فعلی در فوریه را می پذیرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنرانی شروعین خود به ریسکهایی اشاره نمود که بازار نفت از ناحیه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا با آنها روبرو شده و ریسکهای مالی را با وجود عرضه واکسنهای کووید 19 تشدید نموده است.

شاهزاده عبدالعزیز در شروع کنفرانس ویدیویی وزیران گروه اوپک پلاس خواهان احتیاط فراورینمایندگان شد و گفت: نوع جهش یافته ویروس کرونا نگران نماینده بوده و فرایند آن غیرقابل پیش بینی است.

بلومبرگ به نقل از نمایندگان اوپک پلاس که به دلیل محرمانه بودند مذاکرات مایل نبودند نامشان فاش گردد، نوشت: وزیران الجزایر، نیجریه، عمان و امارات متحده عربی موافق حفظ سطح فراوری فعلی در فوریه بودند. اما قزاقستان از موضع روسیه برای افزایش فراوری حمایت کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه درباره موضع خود سیگنال علنی نداده و اظهار نموده بود که بازار در شرایط مطلوبتری قرار گرفته است اما ابهاماتی در پیش رو هستند. با این حال در مذاکراتی که پشت درهای بسته برگزار گردید، افزایش فراوری گروهی به میزان 500 هزار بشکه در روز در فوریه مشابه افزایش فراوری ژانویه را خواهان شد.

اوپک و متحدانش در حال حاضر فراوریشان را 7.2 میلیون بشکه در روز معادل حدود هفت درصد از عرضه جهانی محدود نموده اند و قصد دارند در ماههای آینده 1.5 میلیون بشکه در روز دیگر به فراوریشان اضافه نمایند اما توافق کردند که افزایش فراوری هر ماه نباید از 500 هزار بشکه در روز فراتر رود.

اعضای این گروه رویکرد محتاطانه ای را در پیش گرفته و در دسامبر توافق کردند به جای دو بار در سال، هر ماه ملاقات نمایند تا در برابر شرایط بازار بتوانند واکنش سریعتری داشته باشند و میزان عرضه نفت را تنظیم نمایند.

مذاکرات میان اعضای کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس روز دوشنبه بدون ارایه هیچ توصیه ای برگزار گردید و تصمیم گیری را به نشست همه وزیران گروه واگذار کرد.

سایر اعضای برجسته اوپک پلاس موضع مشابه وزیر انرژی عربستان سعودی داشتند. خبرگزاری دولتی کویت به نقل از محمد الفارس، وزیر نفت این کشور گزارش کرد باید نسبت به پیامدهای موج دوم همه گیری ویروس کرونا محتاط بود.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک یک روز پیش از ملاقات این گروه با متحدانش، اعلام نموده بود اوپک ریسکهای نزولی فراوانی برای بازارهای نفت در نیمه اول سال 2021 می بیند.

افزایش قیمتهای نفت از یک دور دیگر افزایش فراوری اوپک پلاس ولو به میزان اندک در فوریه حمایت نموده است. قیمتهای نفت از زمان وقوع نخستین موج شیوع ویروس کرونا، بیش از یک سوم رشد قیمت داشته است. بهای نفت برنت که شاخص بازار جهانی است در معاملات لندن 1.1 درصد کاهش یافت و به 51 دلار و 23 سنت در هر بشکه رسید. قیمتها در ابتدای معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر تقاضای قوی در آسیا صعود نموده بودند اما اندکی بعد تحت تاثیر نشانه های گسترش قرنطینه در اروپا با کاهش روبرو شدند.

بارکیندو روز یکشنبه در نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس گفته بود واکسیناسیون چشم انداز مطلوبتری برای مصرف نفت ایجاد نموده است.

نواک ماه گذشته گفته بود اوپک پلاس باید به افزایش فراوری نفت ادامه دهد زیرا قیمتها در محدوده مطلوب 45 تا 55 دلار در هر بشکه هستند. اگر اوپک پلاس از افزایش صادرات خودداری کند، رقیبانش به سادگی جای خالی این گروه را پر خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش فراوری مایه آسودگی خاطر فراورینمایندگانی نظیر عراق خواهد بود. بغداد گرفتار بحران مالی شده و محدودیت فروش نفت، وخامت اوضاع این کشور را شدت بخشیده است در حالی که نتوانسته به کاهش فراوری جبرانی خود به طور کامل عمل کند.

اگرچه آژانس بین المللی انرژی مازاد عرضه جدیدی را پیش بینی نمی نماید اما هشدار داده است اگر اوپک پلاس شیرهای نفتش را باز کند، مازاد فعلی ذخایر نفت تا انتها سال 2021 ادامه خواهد داشت. با وجود بهبود شرایط بازار، قیمتهای نفت بسیار پایینتر از سطحی مانده که اعضای اوپک برای پوشش هزینه های دولتی به آن احتیاج دارند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1414

به "مخالفت بیشتر اعضای اوپک پلاس با افزایش فراوری در ماه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت بیشتر اعضای اوپک پلاس با افزایش فراوری در ماه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید