مقاومت وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن!

به گزارش تا بینهایت، به گزارش خبرنگاران در حالی که دولت اعلام می نماید به دلیل تحریم ها پیروز به واردات واکسن نشده اما محمدرضا بهزادیان از بی توجهی وزارت بهداشت نسبت به درخواست مجوز واردات دارو و واکسن کرونا گله می نماید. وارداتی که مجوزهای اصلی آن از سوی کشور مبداء اخذ شده بود اما وزارت بهداشت کشورمان بعد از گذشت یک سال نه تنها مجوزی صادر نکرده بلکه پاسخی نیز به درخواست واردات این کالای حیاتی نداده است.

مقاومت وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن!

محمدرضا بهزادیان به خبرنگاران می گوید: وظیفه دولت تهیه واکسن برای مردم است. حالا می خواهد توسط بخش خصوصی تامین گردد یا بخش دولتی. اما به نظر می رسد دولت با وجود امکان واردات نخواسته واکسن وارد کشور گردد.

او می گوید: در فوریه سال 2020 تعدادی شرکت ایرانی با دریافت وکیل و کار حقوقی مجوز OFAC* آمریکا را برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی به کشور به طور رسمی دریافتد و پیش مجوز صادر شد. رسما اعلام شد که نحوه پرداخت پول از بانک خاورمیانه به بانک معرفی شده در آلمان خواهد بود تا آمریکا اقدام به تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای ایران کند.

در حالی که اسفند ماه سال گذشته دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران از کمبود 400 قلم دارو در کشور به دلیل تحریم ها و دشواری در نقل و انتقال های اقتصادی خبر داده بود اما این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می گوید: بعد از آغاز کرونا و در اول اردیبهشت سال گذشته نامه ای رسمی برای واردات داروهای مورد احتیاج کرونا به وزارت بهداشت ارائه دادیم و حتی بعد از فراوری انبوه واکسن رسما اعلام کردیم می توانیم واکسن کرونا را هم تامین کنیم اما تا امروز هیچ پاسخی از سوی وزارت بهداشت دریافت ننموده ایم.

از نیمه بهمن سال گذشته تا کنون ایران بیش از 3.1 میلیون دوز واکسن از چهار کشور روسیه، هند، چین و کره جنوبی وارد نموده است اما اکنون تعداد فوتی های روزانه در کشور سه رقمی شده و تا به امروز 73 هزار و 568 نفر جانشان را بر اثر بیماری کرونا از دست داده اند.

شاید از دیدگاه دولت واردات تلفن همراه، توتون و موز که سال گذشته چهارو نیم میلیارد دلار صرف واردات آن شد از هزینه دو میلیارد دلاری خرید واکسن برای تمام مردم کشور که دولت به دلیل تنگنای اقتصادی نتوانسته اقدام به واردات آن کند ضروری تر است!

*دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا، برای معاملات و ارسال و دریافت های 10 هزار دلار به بالا، و یا پول های کمتر اما به دفعات مکرر، باید از این اداره مجوز اوفک دریافت گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1634

به "مقاومت وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت وزارت بهداشت برای واردات دارو و واکسن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید