چگونه این نقشه تصور ما درباره شرکت های یونیکورن دنیا را تغییر می دهد

به گزارش تا بینهایت، یونیکورن های چینی به سرعت در حال افزایش هستند و تصورات ذهنی سنتی درباره ارزشمندترین شرکت های فناوری را تغییر می دهند.

چگونه این نقشه تصور ما درباره شرکت های یونیکورن دنیا را تغییر می دهد

شرکت و استارتاپی که به ارزش مالی بیشتر از میلیارد دلار برسد؛ اصطلاحا یونیکورن خطاب می گردد. تعداد استارتاپ های یونیکورن در هر منطقه و کشوری نشان دهنده قدرت مالی و تجاری آن ها است.

در حالی که یونیکورن ها در سراسر جهان و کشورهای مختلف پراکنده شده اند ولی به طور سنتی همواره منطقه دره سیلیکون واقع در کالیفرنیا بیشترین استارتاپ یونیکورن را میزبانی نموده است.

حالا موسسه تحقیقاتی CB Insights گزارش و نقشه ای از 46 یونیکورن سال 2017 در سراسر جهان را منتشر نموده است که نشان می دهد کشور چین با 17 یونیکورن به نزدیکی ایالات متحده با 19 یونیکورن رسیده است.

شتاب سریع چین در نقشه یونیکورن های جهان

در سال 2014، کشور چین تنها 8 یونیکورن فناوری داشت ولی اکنون به مرز 56 یونیکورن رسیده است. 4 یونیکورن بزرگ جهان از 10 یونیکورن برتر نیز در کشور چین استقرار پیدا کردند تا به خوبی معین گردد صنعت آی تی و فناوری این کشور در حال تجربه رشد بسیار سریعی است.

برخلاف کشور چین، سایر کشورها و قاره اروپا در این زمینه عقب افتاده اند. کل قاره اروپا میزبان تنها 7 استارتاپ یونیکورن است و کشورهایی مانند هند، اندونزی و افریقا هریک تنها یک شرکت یونیکورنی دارند.

بزرگ ترین یونیکورن های جهان در حوزه خدمات عمومی به مردم هستند. یونیکورن هایی مانند Airbnb، اسپاتیفای، اوبر، دراپ باکس و پینترست برای بسیاری از کاربران نام هایی آشنا هستند و ممکن است روزانه با آن ها سروکار داشته باشند.

ولی در رده های بعدی، یونیکورن هایی اختصاصی مانند WeWork در حوزه فضای اداری انعطاف پذیر، اسپیس ایکس ایلان ماسک در حوزه هوافضا و Palantir در حوزه تحلیل اطلاعات مشاهده می شوند.

اما یونیکورن های برتر چینی مانند Didi Chuxing در حوزه حمل ونقل، Mobike برای دوچرخه اشتراکی، شیائومی سازنده تجهیزات مصرفی الکترونیکی از جمله اسمارت فون و Ele.me یک سرویس دهنده آنلاین غذا نیز در حوزه خدمات عمومی فعالیت دارند.

پیروز در جذب سرمایه و توسعه بازار

نکته بسیار مهم، ناآشنا بودن این یونیکورن های چینی برای مردم خارج از کشور چین است. بازار چین به تنهایی می تواند چندین یونیکورن بزرگ در رده جهانی را پرورش و توسعه دهد؛ ظرفیتی که در بسیاری از کشورها مشاهده نمی گردد.

برای مثال، استارتاپ Didi Chuxing با ارزشی 50 میلیارد دلاری توانست سال گذشته استارتاپ اوبر را پشت سر بگذارد. هر دو این شرکت ها در حوزه حمل ونقل عمومی فعالیت می نمایند ولی اوبر در چندین کشور جهان خدمات می دهد و Didi Chuxing تنها در کشور چین تمرکز دارد.

سال گذشته، استارتاپ Didi Chuxing پیروز شد سرمایه زیادی از اپل بگیرد که اتفاقی نادر و بی سابقه بود. بیشتر یونیکورن های چینی در حوزه فناوری، الکترونیک و خدمات آنلاین تمرکز دارند که بازتابی از رشد این صنایع است.

یونیکورن های چینی در سال های اخیر پیروز شدند سرمایه های هنگفتی از غول های بازار چین مانند علی بابا، Baidu و Tencent یا JD.com دریافت نمایند. در حقیقت، این غول ها سعی می نمایند با سرمایه گذاری روی شرکت های یونیکورنی هم پول بیشتری به دست بیاورند و هم مردم بیشتر به خرید آنلاین و دریافت خدمات ترغیب شوند.

طبق گزارشی که موسسه CB Insights داده است؛ غول های چنینی بیش از 46 درصد سرمایه گذاری شرکت های یونیکورنی را برعهده دارند.

تغییر بزرگ نقشه یونیکورن

شرکت های دیگر آسیایی هم تمایل به سرمایه گذاری روی یونیکورن های چینی دارند. در سال 2017، نزدیک به 56.4 میلیارد دلار از سوی کشورها و شرکت های آسیایی در یونیکورن های چینی سرمایه گذاری شده است.

جالب است یونیکورن های چینی تنها به بازار این کشور قانع نیستند و دارند بعضی بازارهای منطقه ای و جهانی را هدف می گیرند. شرکت های اشتراک دوچرخه Mobike و Ofo کوشش کردند وارد بازار بعضی کشورهای دیگر منطقه شوند. شرکتی مانند شیائومی هم در بسیاری از بازارهای موبایل حضور دارد.

این حقیقت می تواند نقشه آینده استارتاپ های یونیکورن را به طور کلی دگرگون کند و آن گاه از چین به عنوان زادگاه بیشترین و بهترین یونیکورن های جهان یاد گردد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 460

به "چگونه این نقشه تصور ما درباره شرکت های یونیکورن دنیا را تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه این نقشه تصور ما درباره شرکت های یونیکورن دنیا را تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید