30 خاصیت شگفت انگیز گل گاوزبان؛ طرز تهیه دمنوش آن

به گزارش تا بینهایت، گیاه گاو زبان گیاهی یک یا چندساله است که به طور معمول حدود 30 الی 60 سانتی متر قد می کشد؛ اما گاهی اوقات قد آن به حدود یک متر نیز می رسد. از این گیاه اولین بار برای درمان جای نیش مار استفاده شد. اما رفته رفته خواص بیشمار این گیاه برای مصارف گوناگون کشف شد. برگ ها و گل های این گیاه ضدسرفه، آرامش بخش، ادرار آور و تب بر بوده و بعلاوه برای درمان سردرد نیز مصرف می گردد. عرق گل گاوزبان تسکین دهنده پوست قرمز شده است و از آن می توان برای درمان جوش استفاده کرد.

30 خاصیت شگفت انگیز گل گاوزبان؛ طرز تهیه دمنوش آن

ریشه های گیاه گل گاوزبان حاوی ماده دارویی آلانتوئین است. سرگل های تازه این گیاه را می توان خرد کرد و از آن برای تهیه پماد و ماسک ضدجوش استفاده کرد.

در خبرنگاران بلاگ ابتدا به خواص مهم این گیاه پرداخته، سپس محدودیت های مصرف آن و طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان ارائه می گردد.

خواص درمانی گل گاو زبان:

با خواص درمانی گل گاوزبان آشنا شوید.

1- تقویت نماینده اعصاب:

گل گاوزبان برای درمان سردرد مناسب بوده و بسیار آرامش بخش است. برای کاهش استرس، اضطراب، سردرد و نگرانی کافیست یک فنجان چای گل گاوزبان بنوشید. این دمنوش بعلاوه به افزایش تمرکز فکری نیز یاری می نماید. علاوه بر آن، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه برای پیشگیری از آلزایمر و حواس پرتی نیز مناسب است.

2- یاری به درمان سرماخوردگی:

گل گاوزبان برای کاهش علائم سرماخوردگی از جمله سرفه، گلودرد، تنگی نفس، درد و تب بسیار مناسب است. با نوشیدن روزانه 2 الی 3 مرتبه دم نموده گل گاوزبان به درمان سرماخوردگی خود یاری کنید.

3- قاعده آور و یاری به رفع اختلالات قاعدگی:

گل گاوزبان یک گیاه قاعده آور است که اگر خانم ها بیش از 5 مرتبه در روز از آن استفاده نمایند، پریود می شوند. با این حال، این گیاه به رفع کمردرد، سردرد و نوسانات خلقی که از علائم شایع قاعدگی است، یاری می نماید.

4- یاری به سلامت هرچه بیشتر پوست:

عصاره این گیاه حاوی ترکیبات نرم نماینده ای است که برای رفع خارش و خشکی پوست و بعلاوه رفع قرمزی و التهاب آن مناسب است. گل گاوزبان برای درمان اگزما و درماتیت موثر عمل می نماید.

می توان از سرگل و افشرده برگ گل گاوزبان برای درمان جوش و به ویژه جوش های عصبی استفاده کرد.

5- خواص گل گاوزبان برای مو:

گل گاوزبان برای درمان ریزش مو و شوره سر مناسب بوده و بعلاوه می توان با مالیدن روغن آن به کف سر، بعضی از مسائل پوستی آن ناحیه را رفع کرد.

6- بهبود عملکرد قلب:

گل گاوزبان نیز همچون بسیاری از گیاهان دارویی دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که به گردش خون یاری می نمایند. با توجه به این موارد، گل گاوزبان خطر سکته و حمله قلبی را کاهش داده و عملکرد سیستم قلبی و عروقی را بهبود می بخشد.

7- درمان عفونت های ادراری:

گل گاوزبان حاوی مقادیر زیادی سدیم و پتاسیم است که این دو ماده معدنی به افزایش ادرار و از بین بردن عفونت های دستگاه ادراری یاری می نماید.

8- پیشگیری از سرطان و یاری به درمان آن:

ترکیبات آنتی اکسیدان و منیزیم موجود در گل گاوزبان از سرطان پیشگیری نموده و در مواردی مثل سرطان پروستات و پستان می تواند به فرآیند درمان یاری کند.

9- مفید برای درمان دیابت و کاهش قند خون:

عصاره هیدروالکلی موجود در گل گاوزبان به درمان دیابت شیرین و کنترل قندخون یاری می نماید. در مواردی و با نظر پزشک می توان به جای انسولین، از این گیاه به صورت دمنوش یا عرق استفاده کرد.

10- تقویت سیستم ایمنی بدن:

گل گاوزبان سرشار از ویتامین C بوده و از این رو به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید و از ابتلا به بیماری های ویروسی پیشگیری می نماید.

11- تقویت کلیه ها:

گل گاوزبان گیاه ادرارآوری بوده و مقاوم به شوری است. از این رو، گل گاوزبان به تقویت کلیه ها، دفع سنگ و درمان التهاب و ورم آن ها یاری می نماید.

12- یاری به درمان بیماری های دهان:

گل گاوزبان به رفع برفک و سستی دندان یاری می نماید. از این گیاه می توان برای درمان جوش های دهان در اطفال استفاده کرد.

13- درمان سرفه و مسائل تنفسی:

در طب سنتی از گل گاوزبان برای درمان سرفه های مزمن، خشکی گلو، تنگی نفس و آسم خفیف استفاده می گردد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این گیاه برای درمان برونشیت نیز موثر است.

14- کاهش تب و حرارت بدن:

گل گاوزبان تب بر است و می توان از آن برای کاهش تب و به ویژه تب سرماخوردگی استفاده کرد. این گیاه بعلاوه برای کاهش حرارت و تب ناشی از بیماری هایی مثل سرخک، مخملک و آبله مرغان نیز مفید است.

خواص دیگر گل گاوزبان:

  • دم نموده این گیاه باعث آرامش اعصاب و شادی آور است.
  • دم نموده گل گاوزبان همراه با لیموعمانی و عسل برای زکام و آسم و سرفه مفید هست.
  • جلوگیری نماینده سرطان کبد، سینه، پروستات
  • تسکین دهنده التهابات مفصلی و ضد درد به الخصوص دردهای پریودی
  • کاهش دهنده قند خون
  • تسکین دهنده قلب و عروق و جلوگیری از سکته
  • تصفیه نماینده خون
  • به دلیل دارا بودن کلسیم بالا برای استخوان مفید و پیشگیری نماینده پوکی استخوان
  • درمان نماینده یبوست
  • ادرار آور و جلوگیری نماینده عفونت ادراری
  • تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن
  • تب بر قوی و تسکین دهنده انواع تب ها (سرخک، مخملک)
  • سودا بر و صفرا بر قوی
  • درمان نماینده جوش و از بین برنده برفک دهان
  • لطیف کردن پوست و روغن گل گاوزبان برای پوست مفید است.
  • استفاده از روغن گل گاوزبان برای مو و شوره سر و لکه پوستی مفید است.

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان:

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری گل گاوزبان خشک شده
  • 2 لیوان آب جوش

در یک قوری مناسب، گل گاوزبان را ریخته و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید حدود 20 دقیقه روی حرارت غیر مستقیم بماند تا دم بکشد. برای کاهش تلخی پیشنهاد می گردد این دمنوش را با میزانی لیمو عمانی، نبات یا عسل بنوشید.

بیشتر بخوانید: خواص پونه و طرز تهیه دمنوش آن

به این نکته توجه کنید که مصرف مداوم این دمنوش به مدت یک هفته ممکن است باعث عادت کردن شما گردد. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می نمایند که بعد از یک هفته مصرف، آن را به مدت یک هفته قطع کنید و دوباره آغاز کنید.

دم نوش آن آرام نماینده فکر و فکر است و زمانی که در کنار سنبل الطیب استفاده گردد خواص آن دو چندان خواهد شد.

طرز تهیه دم نوش گل گاوزبان با سنبل الطیب:

  • گل گاوزبان خشک : دو قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده : دو لیوان
  • سنبل الطیب : به میزان کم (یک بند انگشت)
  • عسل : یک قاشق غذاخوری (نبات : یک شاخه)
  • لیمو عمانی : یک عدد

سنبل الطیب، همراه با گل گاوزبان را داخل قوری قرار دهید و آب جوشیده را به آن بیفزایید. لیموعمانی را با چنگال سوراخ کنید و داخل قوری بریزید. 30 دقیقه برای دم کشیدن زمان دهید. بعد از دم کشیدن آن را با صاف کن صاف کنید و همراه با نبات یا عسل بهره ببرید.

دم نوش گل گاوزبان را بلافاصله بهره ببرید. بعد از دو سه ساعت خاصیت خود را از دست خواهد داد.

توصیه: بعد از یک هفته یا 10 روز استفاده مداوم ، از دم نوش گل گاوزبان؛ بهتر است یک وقفه دهید تا بدن به این دم نوش عادت نکند. با عادت کردن اثر خود را از دست خواهد داد. پس از مداومت در مصرف آن بپرهیزید.

این افراد از مصرف گل گاوزبان خودداری نمایند.

با وجود اینکه گل گاوزبان یک گیاه پرخاصیت است؛ اما یکسری محدودیت ها برای بعضی از افراد وجود دارد که حتما باید آن ها را مدنظر قرار داد. مصرف این گیاه برای خانم های باردار و شیرده، افراد مبتلا به فشار خون بالا، نوزادان و افراد مبتلا به بیماری های کبدی توصیه نمی گردد.

برای مشاهده خواص مواد غذایی دیگر به مجله ما سری بزنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1882

به "30 خاصیت شگفت انگیز گل گاوزبان؛ طرز تهیه دمنوش آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 خاصیت شگفت انگیز گل گاوزبان؛ طرز تهیه دمنوش آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید