40 هزار میلیارد تومان برای دانش بنیان ها ، جزئیات قانونی شدن سرمایه گذاری بانک ها در استارت آپ ها

به گزارش تا بینهایت، به تازگی تفاهمنامه ای بین صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و شبکه بانکی کشور به ارزش 40 هزار میلیارد تومان منعقد شده است.

40 هزار میلیارد تومان برای دانش بنیان ها ، جزئیات قانونی شدن سرمایه گذاری بانک ها در استارت آپ ها

به گزارش خبرنگاران، این تفاهمنامه که در راستای اجرای ماده 18 قانون جهش فراوری دانش بنیان به امضای طرفین رسیده یک همکاری چهارجانبه میان صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی و کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی است. این در حالی است که هدف از این تفاهمنامه ایجاد همکاری مشترک به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه زمینه های تامین اقتصادی نوآوری و فناوری در کشور عنوان شده است. پیش از این بانک ها بیشتر تمایل داشتند که در حوزه های کم خطرتر سرمایه گذاری نمایند، اما اکنون ماده 18 زمینه سرمایه گذاری آنها را در حوزه سرمایه گذاری های خطرپذیر فراهم نموده است؛ بنابراین با شرط حضور صندوق نوآوری در سرمایه گذاری حالا بانک ها می توانند در حوزه هایی از این دست ورود نمایند.

قانونی شدن سرمایه گذاری بانک ها

علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگاران درباره این تفاهمنامه به ماده18 قانون جهش فراوری دانش بنیان اشاره می نماید و می گوید: براساس این ماده، بانک ها و مؤسسات اقتصادی و اعتباری در صورتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی مشارکت داشته باشند، از محدودیت های قانونی برای سرمایه گذاری در حوزه های دانش بنیان معاف می شوند.

ناظمی با اشاره به اینکه ماده16 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور پیش از این اجازه سرمایه گذاری به بانک ها را در طرح های مصوب شورای راهبری فناوری ها و فراوریات دانش بنیان نمی داد، ادامه می دهد: اکنون پس از چند سال که بانک ها اجازه سرمایه گذاری نداشتند، این مجوز با این شرط که در سرمایه گذاری انجام شده از سوی بانک ها، حتما صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشته باشد، به آنها داده شده است.

جلوگیری از انحراف منابع

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری به 2نکته ماده18 قانون جهش فراوری دانش بنیان اشاره می نماید و می گوید براساس این ماده هم بانک ها می توانند وارد حوزه دانش بنیان ها شوند و هم شرکت های دانش بنیان می توانند از بانک ها تامین اقتصادی نمایند. ناظمی بعلاوه نقش صندوق نوآوری در این ماده را یاری به جلوگیری از انحراف منابع برای سرمایه گذاری بانک ها می داند.

او وجود و فلسفه ورود صندوق نوآوری و شکوفایی را حفاظت از روح قانون عنوان می نماید تا سرمایه بانک ها و بنگاه ها به سمت سرمایه گذاری های کم ریسک مانند ساختمان و پروژه های عمرانی راهنمایی نگردد. ناظمی بعلاوه در خصوص استفاده صندوق نوآوری از ظرفیت های قانونی موجود با اشاره به مذاکره با بانک ها می گوید: اول کوشش کردیم که با تک تک بانک ها تفاهمنامه امضا کنیم و بعلاوه یک تفاهمنامه عمومی هم داشته باشیم. او به تفاهمنامه عمومی اشاره می نماید و ادامه می دهد: در این تفاهمنامه یک شرکت سرمایه گذاری عمومی تاسیس می گردد که بانک های دولتی و بانک های خصوصی در این شرکت حضور خواهند داشت.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری با اشاره به اینکه بانک ها 5درصد از منابع را تامین می نمایند، یادآوری می نماید که این اندازه، رقم قابل توجهی برای یک بانک نیست. ناظمی بعلاوه سرمایه این شرکت عمومی را که قرار است در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر(VC) فعالیت کند، حدود 2 هزار میلیارد تومان اعلام می نماید. پس مجموعه ای از بانک های خصوصی و دولتی در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی، یک نهاد با نام فرضی شرکت سرمایه گذاری نوآوری تاسیس می نمایند.

ابزارهای تامین اقتصادی

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری با اشاره به اینکه در این شرکت بانک ها منابع خود را وارد می نمایند و در نهایت عدد 2هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شکل می گیرد، یادآوری می نماید که هر بانک هم به صورت مجزا می تواند سرمایه گذاری داشته باشد.

ناظمی با اشاره به اینکه 5بانک صادرات، کارآفرین، پارسیان، ملت و شهر هم در این تفاهمنامه به صورت اختصاصی توافق کردند که با صندوق نوآوری و شکوفایی یک شرکت سرمایه گذاری تاسیس نمایند، تأکید می نماید که رقم این سرمایه گذاری برای هر بانک فرق دارد.

او در پاسخ به این پرسش که عدد 40 هزار میلیارد تومانی که ذکر شده چگونه تامین می گردد می گوید: این 40هزار میلیارد تومان با استفاده از ابزارهایی مانند تاسیس صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، تامین اقتصادی جمعی، اوراق گام(گواهی اعتبار مولد) و اوراق صکوک تامین می گردد.

گزارش: عمادالدین قاسمی پناه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 2120

به "40 هزار میلیارد تومان برای دانش بنیان ها ، جزئیات قانونی شدن سرمایه گذاری بانک ها در استارت آپ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 هزار میلیارد تومان برای دانش بنیان ها ، جزئیات قانونی شدن سرمایه گذاری بانک ها در استارت آپ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید