اقتصاد دانش بنیان باید به رسمیت شناخته گردد، صدور دستگاه نانوالیاف به چین و کره جنوبی

به گزارش تا بینهایت، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: حوزه اقتصاد دانش بنیان در کشور باید به رسمیت شناخته گردد. اگر این امر صورت بگیرد، طی 20 سال آینده بخش بزرگی از اقتصاد ایران دانش بنیان خواهد شد.

اقتصاد دانش بنیان باید به رسمیت شناخته گردد، صدور دستگاه نانوالیاف به چین و کره جنوبی

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در جشنواره نانو و رسانه که بعد از ظهر امروز به صورت آنلاین پخش شد، با اشاره به صادرات دستگاه نانوالیاف به چین بیان نمود: این فناوری تنها در اختیار یک کشور اروپایی بوده که با قیمت یک میلیون یورور به فروش می رود. دستگاه نانوالیاف در فراوری فیلتر و ماسک های نانویی کاربرد بسیاری دارد. یک شرکت مستقر در مشهد پیروز به توسعه و ساخت این دستگاه شده که می تواند الیافی به قطر یک هزارم تار مو فراوری کند.

وی اضافه کرد: قیمت دستگاه ایرانی 350 هزار دلار است و قرارداد 10 دستگاه با چین چند سال قبل منعقد شده بود و تا به امروز 6 فقره از آن نصب شده و دو دستگاهی که اخیراً به چین صادر شده پیشرفته تر است. کره جنوبی نیز این دستگاه را در شرایط تحریمی از ایران خریداری نموده که این امر نشان از اقتدار ایران در حوزه فناوری نانو می دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری گفت: حوزه اقتصاد دانش بنیان باید به رسمیت شناخته گردد. اگر این حوزه به رسمیت شناخته گردد و سرمایه گذاری روی آن انجام گردد، ظرف 20 سال آینده بخش بزرگی از اقتصاد ایران دانش بنیان خواهد شد. ثروت کشور زیرزمین نیست، روی زمین است. بنابراین باید شرایط فرآوری مغزهای جوانان و بروز و ظهور خلاقیت آنها ایجاد گردد.

اقدامات ستاد نانو برای مقابله با کرونا

سرکار بیان نمود: بعد از شیوع کرونا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه ویژه ای برای مقابله با کرونا راه اندازی کرد که بخشی از اقدامات آنها در ستاد نانو رقم خورد. فراوری و تأمین احتیاج ماسک های N95 و افزایش فراوری دستگاه های الکترولیسی و نانوالیاف یکی از اقدامات ستاد توسعه فناوری های نانو بود که پیروز شدیم فراوری ماسک N95 را از 10 هزار عدد به 250 هزار عدد در روز برسانیم.

وی اضافه کرد: در گام بعدی فراوری محلول و اسپری ضدعفونی کننده را افزایش دادیم. ضدعفونی کننده های نانو که حاوی اکسید روی یا نانوذرات نقره هستند، می تواند سطح را تا سه روز تمیز و عاری از میکروب و ویروس نگه دارند. فراوری این محصولات با شیوع کرونا به 200 تن در روز رسید.

واکسن و دستگاه تشخیص کرونا در راه است

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: در مرحله بعدی به افزایش فراوری دستگاه های ضدعفونی کننده هوا با استفاده از فناوری پلاسما و فرابنفش پرداختیم و در حال حاضر روی واکسن کرونا و دستگاه تشخیص کرونا کار می کنیم. pcr روش معمولی برای تشخیص کروناست اما نتیجه آن بلادرنگ نیست و یک تا دو روز طول می کشد. بنابراین ممکن است فرد در این فاصله در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار گرفته باشد.

سرکار با اشاره به این که دقت این دستگاه 97 درصد است، بیان نمود: دستگاه تشخیص کرونا مجهز به حسگرهای نانویی است و به وسیله نمونه خلط فرد در کمتر از 30 ثانیه تعیین می نماید که مبتلا به کروناست یا خیر. این دستگاه آثار وجود ویروس کرونا را به صورت بلادرنگ در بدن فرد مشکوک تعیین می نماید.

وی اضافه کرد: همان طور که در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره شده، آنچه در ستاد نانو رخ داده است را می توان در بخش های مدیریتی دیگر کشور نیز تعمیم داده گردد.

نقش رسانه در توسعه نانو

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه فناوری نانو در جامعه گفت: اگر بودجه ای برای توسعه فناوری در حوزه ای خرج می گردد، مردم باید از نتایج آن مطلع شوند و بدانند پولشان صرف چه چیزی شده است. مطلعی مردم کشور در حوزه نانو از کشورهای پیشرفته نیز بیشتر است که این امر رسالت رسانه ها به شمار می رود.

در خاتمه جشنواره نانو و رسانه اسامی رسانه ها و خبرنگاران برتر حوزه فناوری نانو اعلام شد که هانا حیدری، خبرنگار حوزه علم و فناوری خبرگزاری خبرنگاران نیز به عنوان یکی از خبرنگاران با عملکرد برتر در سال 98 معرفی گردید.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1184

به "اقتصاد دانش بنیان باید به رسمیت شناخته گردد، صدور دستگاه نانوالیاف به چین و کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد دانش بنیان باید به رسمیت شناخته گردد، صدور دستگاه نانوالیاف به چین و کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید