تجمع آلایندگی ها در عسلویه، پایش زیست محیطی اینجا لنگ می زند

به گزارش تا بینهایت، خبرنگاران - گروه استان ها - هدی خرم آبادی: وضعیت آلایندگی در عسلویه سال ها است که محل بحث و اعتراض و البته نگرانی ها است. مدتها است که به گفته ساکنان منطقه، خبری از هوای پاک نیست.

تجمع آلایندگی ها در عسلویه، پایش زیست محیطی اینجا لنگ می زند

وقتی صحبت از آلایندگی در عسلویه می گردد، آماری از میزان آلایندگی ها و اینکه چند روز در سال هوای پاک در عسلویه استنشاق می گردد، اعلام نمی گردد و فقط درباره موضوع بدیهی آلایندگی در عسلویه مطالبی منتشر می گردد.

برای آگاهی از اقدامات اداره کل حفاظت از محیط زیست به منظور کاهش آلایندگی ها در عسلویه به سراغ مدیرکل محیط زیست استان بوشهر رفتیم و نظر او را در این باره جویا شدیم.

فرهاد قلی نژاد گفت: برای بهره برداری از میدان گازی مشترک با قطر، صنایع در مدت 35 ماه فرصت استقرار در منطقه را داشتند، به همین علت مهلت پرداختن به ضوابط زیست محیطی برای آنها فراهم نمی گردد و مجوزی هم برای آنها صادر نمی گردد که در ادامه همین نداشتن مجوز، زمینه ساز تخلفات و مسائل بعدی شده است.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: ما در منطقه با حجمی از آلایندگی ها اعم از آلایندگی هوا، خاک و دریا روبه رو هستیم که فارغ از آلایندگی واحدها به صورت مجزا، کنار هم قرار دریافت این مجموعه ها، منجر به تجمع آلایندگی شده و این ناشی از استقرار بیش از حد صنایع در یک محدوده جغرافیایی است.

وی با اشاره به اینکه آلایندگی هوا از حساس ترین منابع آلودگی است، توضیح داد: بحرانی ترین شاخص آلودگی هوا، ترکیبات سولفور یا so2، پس از آن فلرینگ ها و در درجه سوم نشتی های ناشی از سیستم ها و بخشی از آلودگی ناشی از تکنولوژی مورد استفاده در صنایع و آلودگی پسماند و فاضلاب ها است.

پتروشیمی ها وضعیت بحرانی ندارند

قلی نژاد درباره ورود فاضلاب و پسماند صنایع به دریا شرح داد: در حال حاضر پتروشیمی های مستقر در منطقه به فاضلاب مرکزی مبین متصل هستند و فاضلاب آنها تصفیه می گردد.

وی ادامه داد: پتروشیمی ها وضعیت بحرانی ندارند ولی پساب ها و فاضلاب های پالایشگاه ها مسئله ساز هستند، هر چند که پالایشگاه ها نیز تصفیه خانه دارند اما این فرایند به صورت کامل انجام نمی گردد و احتیاج به راه اندازی یک فاضلاب مرکزی است که در حال پیگیری این تصفیه خانه هستند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با اشاره به آلودگی پسماندها گفت: مجوز لازم برای راه اندازی نخستین لندفیل بازیافت پسماند استان در منطقه مجوز گرفته و مکان یابی آن هم اجرا شده است.

وی بیان نمود: هیچ گونه پسماندی از عسلویه در دریا رها نمی گردد و طی بازدیدهای مکرری که از منطقه انجام داده ایم، پسماندها به وسیله شرکت های بازیافت معتمد به استان های دیگر منتقل می شوند.

دفن پسماند به صورت غیرمجاز

قلی نژاد ادامه داد: ناگفته نماند، در روند همین بازدیدها متوجه شدیم که برخی واحدها پسماندهای خود را به صورت غیر مجاز دفن می نمایند، از این رو شکواییه حقوقی خود را به مراجع تنظیم نموده ایم تا سیر قانونی خود را طی کند.

وی از گزارشی با عنوان مدیریت اثرات توسعه نام برد و درباره این گزارش شرح داد: برای ساخت پتروشیمی یا واحد جدید احتیاج به دریافت مجوزهای زیست محیطی است و اگر واحدی ساخته شده باشد، باید اقداماتی را به منظور کاهش آلایندگی های خود انجام دهد.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: امیدواریم با این گزارش که در حال حاضر به سازمان محیط زیست ارسال شده تا راهکارهای پیشنهادشده در آن برای کاهش و کنترل آلایندگی ها با یک ضمانت نامه اجرائی به تائید و تصویب برسد و پس از آن با دادن فرصت به صنایع، فرایند صدور مجوز برای آنها طی گردد، شاهد اتفاقات خوبی در منطقه باشیم و بتوانیم پاسخ فریاد چندین ساله بومیان را اجابت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت نفت را مکلف نموده ایم تا مجوز زیست محیطی پالایشگاه ها را بگیرد، گفت: پرونده تخلف تعدادی از واحدهای صنعتی کنگان در جریان است، واحدها ملکفند حداقل ها را رعایت نمایند و اگر متوجه شویم واحدی پسماند خود را به دریا می ریزد یا هر گونه تخلف دیگری را مرتکب می گردد برابر قانون با آنها رفتار خواهیم کرد.

راه اندازی مرکز پایش زیست محیطی

قلی نژاد بیان نمود: یکی از مهمترین مسائل ما در عسلویه، پایش زیست محیطی است. به علت نبود زیرساخت های لازم در عسلویه این امر با مسائلی روبرو است و نمی توان به قطع و یقین آماری از آلایندگی ها خاطرنشان کرد اما امیدواریم طی ماه های آینده با راه اندازی مرکز پایش زیست محیطی از طرف سازمان محیط زیست در عسلویه بتوانیم منطقه را به صورت روزانه رصد کنیم.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان بوشهر، تا کنون همکاری صنایع و به ویژه پتروشیمی ها در بحث پایش آنلاین خوب بوده است. در یک سال اخیر هیچ گونه صنعتی بدون مجوز فعالیت ننموده و در صورت فعالیت برای آن واحد اخطاریه صادر نموده و مانع از فعالیتش شده ایم. یکی از این موارد تخلف واحدی در کنگان بود که به صورت غیر قانونی به استحصال دریا مبادرت ورزیده بود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه محیط زیست به تنهایی متولی دریا نیست، یادآور شد: هر چند در باور عموم، مسئولیت حفاظت از دریا بر عهده محیط زیست است اما واقعیت و قانون تائید نماینده آن است که ارگان هایی مانند اداره بنادر و دریانوردی، منابع طبیعی، وزارت نیرو و اداره آب متولیان دریا هستند که هر کدام با توجه به چارچوب های حوزه خود باید به موضوع استحصال دریا ورود نمایند و همه مسئولیت را بر دوش محیط زیست نگذارند.

کاهش آلایندگی تنها برای کارکنان یا بومیان نیست

قلی نژاد توضیح داد: در سایه همکاری نهادها است که می توان از منابع طبیعی حفاظت کرد. همین چند وقت پیش از یکی از شهرداری های استان به سبب استحصال غیر قانونی دریا شکایت نموده ایم و مکاتبات لازم را در خصوص قوانین و الزامات حفاظت از دریا به استانداری و شهرداری ها ارسال نموده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی ها از میزان آلایندگی ها در منطقه بجاست یا خیر، گفت: باید واقعیت را بپذیریم، نه به آلایندگی ها بی توجه باشیم که این بی توجهی، جبران را غیر ممکن کند و نه بیش از حد درباره آن بزرگ نمایی کنیم.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان بوشهر، با استقرار مرکز پایش زیست محیطی امکان اعلام میزان آلایندگی ها فراهم می گردد و با شناسایی دقیق منابع آلاینده می توان آنها را کنترل کرد.

وی توضیح داد: چاره امر این است که مسئولان و مدیران همه واحدهای صنعتی و منطقه بپذیرند که کاهش آلایندگی تنها برای کارکنان یا بومیان نیست، برای همه کسانی است که هوای پاک حق آنها است، پس برای محقق شدن حق همگانی مان، مسئولیت پذیرتر باشیم. امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی برای عسلویه باشم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 127

به "تجمع آلایندگی ها در عسلویه، پایش زیست محیطی اینجا لنگ می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجمع آلایندگی ها در عسلویه، پایش زیست محیطی اینجا لنگ می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید