ترامپ: حمله به نفتکش ها در دریای عمان جزئی بود، دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیستیم

به گزارش تا بینهایت، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در مصاحبه ای با نشریه تایم مورد هدف قرارگرفتن دو نفتکش در دریای عمان را حادثه ای جزئی توصیف نموده است.

ترامپ: حمله به نفتکش ها در دریای عمان جزئی بود، دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیستیم

با همراهی هزینه ی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای اختصاصی با یک نشریه آمریکایی کوشش کرد از اهمیت حمله به نفتکش ها در دریای عمان بکاهد. او در مصاحبه با نشریه تایم مورد هدف قرار دریافت این نفتکش ها را بسیار جزئی توصیف کرد.

ترامپ ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در ماجرای مورد هدف قرار دریافت این دو نفت کش ادعاها را درباره اینکه دولت او در حال آنالیز اقدام نظامی علیه ایران است رد، و تأکید کرد که اصلاً چنین چیزی مطرح نیست.

منابع خبری پنجشنبه هفته گذشته از حمله به دو نفتکش در دریای عمان خبر دادند. کشتی فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال و کشتی کوکوکا کاریجس با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش اول از امارات متحده عربی راهی تایوان و کشتی دوم که مالک آن یک شرکت ژاپنی است از عربستان سعودی راهی سنگاپور بودند.

دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه، همان طور که انتظار می رفت انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسماً ایران را عامل این حادثه معرفی کرد. پامپئو مدعی شد ارزیابی های دولت آمریکا بر داده های اطلاعاتی راسخ است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم چند بار توضیح داد که حمله به نفتکش ها توسط ایران انجام شده است.

علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا پنج شنبه شب ویدئویی را منتشر و ادعا کرد در ساعت 4:10 بعدازظهر پنج شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی ایران به کشتی آسیب دیده کوکو کا کاریجس نزدیک شده و یک مین عمل ننموده را از بدنه این نفتکش جدا کرد.

این روایت، اما به شدت مورد تردید واقع شده. یاتاکا کاتادا، مالک نفتکش ژاپنی گفته که به خلاف روایت آمریکا اصلاً انفجار مین عامل صدمه به این کشتی نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک شیء پرنده انجام شده است. او ادعاها درباره هدف قرار دریافت کشتی ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

روایت آمریکایی ها میان کشورهای اروپایی هم به غیر از انگلیس مشتری خاصی پیدا ننموده و به نظر می رسد این بار ادعاهای آمریکا آن قدر غیرقابل قبول است که از پس قانع کردن اروپای کاملاً همنوا با آمریکا در اتهام پراکنی علیه ایران در مسائل منطقه ای هم بر نیامده است.

ترامپ در مصاحبه با نشریه تایم با لحن متفاوتی نسبت به سایر مقام های دولتش درباره این حمله اظهارنظر نموده، او گفته که دریای عمان اکنون نسبت به گذشته از اهمیت راهبردی کمتری برای ایالات متحده برخوردار است، در حالی که چین و ژاپن با توجه به نیازشان به نفت هنوز نگاهشان معطوف این منطقه است.

ترامپ گفت: جاهای دیگر مقادیر زیادی نفت از آنجا به دست می آورند، ما خیلی کم به دست می آوریم. ما ظرف دو سال و نیم گذشته پیشرفت های زیادی در زمینه انرژی نموده ایم. همزمان با آنکه خط لوله ها در حال ساخت هستند ما صادرکننده انرژی هستیم، بنابراین، ما الآن در مورد خاورمیانه در جایگاهی که قبلاً قرار داشتیم نیستیم؛ برخی ها می گفتند به خاطر نفت در این منطقه حضور داریم.

رئیس جمهور آمریکا گفت با ارزیابی های جامعه اطلاعاتی کشورش مبنی بر اینکه ایران عامل این حملات بوده موافق است. او گفت: فکر نمی کنم آدم های زیادی باشند که به این موضوع تردید داشته باشند.

ترامپ، علی رغم این بار دیگر مدعی شد که رفتار ایران بعد از ورود او به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور تغییر نموده است. او گفت: اگر به لفاظی های آنها نسبت به وقتی که داشتند توافق را امضا می کردند دقت کنید می بینید آن زمان دائم می گفتند مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا؛ آمریکا را نابود می کنیم، آمریکا را می کشیم.، من دیگر از این جور حرف ها زیاد نمی شنوم و انتظار هم ندارم که بشنوم.

ترامپ در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا در حال آنالیز اقدام نظامی علیه ایران است گفت: نمی گویم که این طور است، اصلاً نمی توانم چنین چیزی بگویم.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 674

به "ترامپ: حمله به نفتکش ها در دریای عمان جزئی بود، دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ: حمله به نفتکش ها در دریای عمان جزئی بود، دنبال اقدام نظامی علیه ایران نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید