حریری اولویت لبنان را اجرای سریع اصلاحات مصوب خواند

به گزارش تا بینهایت، سعد حریری نخست وزیر لبنان در تماس تلفنی با نبیه بری رئیس مجلس تاکید نمود، استعفا و یا اصلاح کابینه مطرح نیست، بلکه اولویت کنونی اجرای سریع تصمیماتی است که به تصویب هیئت دولت رسید.

حریری اولویت لبنان را اجرای سریع اصلاحات مصوب خواند

روزنامه الجمهوریه روز سه شنبه با اعلام این مطلب اضافه نمود، حریری در این تماس تلفنی که شب گذشته انجام شد و به رایزنی در خصوص تازه ترین تحولات لبنان اختصاص داشت، تاکید نمود که به هیچ وجه استعفای دولت مطرح نیست.

این در حالی است که بعضی چهره های سیاسی لبنان در روزهای اخیر بر لزوم تغییر دولت و یا اصلاح کابینه اصرار دارند که تازه ترین نمونه آن اظهارات نجیب میقاتی نخست وزیر سابق لبنان و نیز ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه مبنی بر تغییر بعضی وزیران در کابینه کنونی است.

جنبلاط شب گذشته در گفت وگو با اسکای نیوز عربی گفت: خواهان اصلاحات کابینه هستیم تا از گروه حاکم بر کشور رهایی یابیم.

جنبلاط یکشنبه شب نیز در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر ضمن اشاره به ارائه یک طرح مالی از سوی این حزب، لزوم بعضی اصلاحات در داخل کابینه و تغییر بعضی وزیران از جمله وزیر خارجه را خواهان شد.

سلیمان فرنجیه رهبر حزب مسیحی المرده نیز پیش از این به روزنامه الجمهوریه گفته بود که اگر میشل عون رئیس جمهوری لبنان می خواهد دوره دوم ریاست جمهوری خود را نجات دهد، چه بسا مجبور گردد جبران باسیل را قربانی کند.

** چرا جبران باسیل؟

اکنون این سوال پیش می آید که چرا بعضی این همه در ارتباط با تغییرات در کابینه و دولت به خصوص جبران باسیل وزیر خارجه تاکید دارند.

در این خصوص باید گفت که بعضی مواضع وی از جمله خودداری از محکومیت حمله جنبش انصار الله به تاسیسات نفتی آرامکو، حمایت از حزب الله و بعضی مواضع در ارتباط با سوریه و تحولات آن باسیل را در تیررس انتقاد و هجمه قرار داده است.

شب گذشته نیز اخبار تایید نشده ای مبنی بر خروج باسیل از لبنان منتشر شد، به این معنی که بعضی سایت ها با انتشار تصویری از او در حالی که در هواپیما نشسته است، سعی کردند تا در خصوص خروج او از کشور شایعه سازی نمایند.

لبنان از شامگاه پنجشنبه هفته گذشته صحنه تظاهرات اعتراض آمیزی است که همچنان ادامه دارد. با وجود تصویب طرح اصلاحات مالی که حریری عرضه کرد تظاهرنمایندگان در خیابان ها حضور دارند.

در این شرایط بعضی کارشناسان لبنانی از جمله طلال عتریسی و حسام مطر لزوم اجرای سریع اصلاحات به منظور به دست آوردن اعتماد از دست رفته بین دولت و مردم را خواهان هستند و آن را در حل بحران کنونی و برون رفت از آن موثر می دانند.

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان نیز هفته گذشته تاکید نمود که مسایل و مسائل امروز لبنان را نباید متوجه دولت کنونی دانست بلکه حاصل تراکم مسائل در 30 سال گذشته است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 509

به "حریری اولویت لبنان را اجرای سریع اصلاحات مصوب خواند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریری اولویت لبنان را اجرای سریع اصلاحات مصوب خواند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید