خبرنگاران گازرسانی به روستاهای آذربایجان غربی طی هفت سال 3 برابر شد

به گزارش تا بینهایت، ارومیه- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی با بیان اینکه در دوره تمامی دولت های قبل از دولت تدبیر و امید، تنها 304 روستا در استان از نعمت گاز بهره مند بود، گفت: طی هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید به بیش از 866 روستا گازرسانی شده است.

خبرنگاران گازرسانی به روستاهای آذربایجان غربی طی هفت سال 3 برابر شد

علیرضا شیخی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: در سال 1392 تنها 32 درصد خانوارهای روستایی از گاز طبیعی بهره مند بودند ولی در حال حاضر ضریب نفوذ گاز طبیعی بین خانوارهای روستایی با درنظر دریافت طرح های در حال اتمام به بالای 81 درصد می رسد.

وی اضافه نمود: برای گازرسانی به 135 روستا نیز مجوز گرفته ایم و درصدد هستیم طوری برنامه ریزی کنیم که بخشی از عملیات اجرایی این روستاها در سال 1399 انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در میزان شبکه گذاری نیز در مقایسه با تمامی دولت های قبل از خود رکورددار است، اضافه نمود: تا قبل از سال 1392 تنها یک هزار و 500 کیلومتر شبکه گذاری برای گازرسانی به روستاها صورت گرفته بود که پس از سال 1392 هشت هزار و 35 کیلومتر دیگر شبکه گذاری صورت گرفته است.

وی بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 را از دلایل تسهیل کننده و شتاب دهنده در عرصه گازرسانی به روستاهای استان دانست و گفت: مطابق این قانون، گازرسانی در مناطق سردسیر به ازای هر خانوار روستایی، 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و در سال 1397 با رایزنی های شرکت گاز آذربایجان غربی و مقام عالی استان با وزیر نفت و موافقت وی، مقرر شد با توجه به هزینه بالای گازرسانی در بیش از 50 درصد روستاهای واقع در نقاط کوهستانی و مرزی استان، این میزان از 6 میلیون تومان به 12 میلیون تومان افزایش یابد.

شیخی اضافه نمود: در سال گذشته، 12 میلیون تومان بند ق تبصره 2 تا سقف 20 میلیون تومان افزایش یافت و از کل پروژه های روستایی پیمان سپاری شده، 30 درصد این روستاها با بودجه 12 میلیون تومانی و حدود 30 تا 40 درصد نیز با سقف 20 میلیون تومانی اجرا شده یا در حال اجراست.

وی میزان روستاهای دارای گاز طبیعی از محل اعتبارات محل بند ق تبصره 2 را تا سال گذشته 702 روستا دانست و اضافه نمود: شهرهای کوچک استان نیز از این اعتبارات بهره منده شده اند و در این مدت شهرهای مرگنلر شوط، آواجیق چالدران، نلاس سردشت و سرو و سیلوانای ارومیه از این طریق برخوردار از گاز طبیعی شده اند.

وی با اشاره به تداوم گازرسانی به روستاها و شهرهای آذربایجان غربی از محل اعتبارات بند ق تبصره 2 گفت: از محل این اعتبارات، پروژه گازرسانی به سه شهر میرآباد، زرآباد و خلیفان به همراه 486 روستا در نقاط مختلف استان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه برخورداری شهرستان سردشت از هفت درصد در سال 1392 به 44 درصد حال حاضر رسیده است، گفت: با اجرایی شدن پروژه های در دست اجرا تا اواخر سال 1400، میزان برخورداری جمعیت روستایی این شهرستان به 75 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگاران، آذربایجان غربی تا پیش از دولت یازدهم، یکی از استان های کم برخوردار در حوزه گازرسانی بود ولی این فرایند، هم اکنون برعکس شده و به استانی نسبتا برخوردار تبدیل شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1168

به "خبرنگاران گازرسانی به روستاهای آذربایجان غربی طی هفت سال 3 برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گازرسانی به روستاهای آذربایجان غربی طی هفت سال 3 برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید