سفیر ایران: هند واردات نفتِ ایران را از سربگیرد

به گزارش تا بینهایت، سفیر ایران در هند با یکجانبه خواندن تحریم های آمریکا علیه ایران، از دهلی نو خواست که خرید نفت ایران را از سربگیرد.

سفیر ایران: هند واردات نفتِ ایران را از سربگیرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علی چگنی سفیر ایران در هند ضمن هشدار درباره احتمال توسل تهران به دیگر بازارهای خرید سویا و برنج، ازسرگیری خرید نفت ایران توسط هند را خواهان شد.

بنا بر گزارش پایگاه رسانه ای هندی پرینت، سفیر ایران در هند روز دوشنبه (دیروز) خاطرنشان کرد که تهران از دهلی نو، ازسرگیری خرید نفت را خواهان است.

علی چگنی گفت: هند، یک دوست خوب است، ما همسایه هستیم و تاریخ (دوستی) ما ریشه دار است. من (به ازسرگیری خرید نفت ایران توسط هند) امیدوار هستم. هند این موضوع را می داند که (تحریم های علیه خرید نفت ایران)، تحریم های یکجانبه آمریکا هستند و تحریم های سازمان ملل نیستند.

سفیر ایران در هند که در مراسم موسسه خبرنگاران سیاست خارجی هند در دهلی نو صحبت می کرد، خاطرنشان کرد که تجارت بین تهران و دهلی نو در سال 2019 به حدود 13 میلیارد دلار رسید اما به دلیل تهدید تحریم های یکجانبه آمریکا و توقف واردات نفت، سرعت تجارت بین ایران و هند کاهش یافته است.

بنا بر گزارش پرینت، علی چگنی در این نشست هشدار داد، در صورتی که هند تبادلات تجاری با ایران را به حالت نُرمال قبلی برنگرداند، ایران شاید برای خرید برنج و سویا به بازارهایی دیگری غیر از هند رجوع کند.

این رسانه هندی به نقل از منابع آگاه اطلاع داد، یک هیات بلندپایه دولت هند به ریاست وزیر خارجه این کشور طی ماه جاری برای گفت و گو با مقام های ایرانی به تهران سفر می نماید.

به گفته منابع آگاه هندی، از سرگیری واردات نفت ایران، از موضوعات مهم سفر آینده وزیر خارجه و هیات اعزامی دولت هند به تهران خواهد بود.

سفیر ایران در هند طی نشست دیروز، ناخرسندی خود را درباره اجرای فعالیت های لازم در زمینه اجرای توافقات دو کشور در پروژه بندر چابهار ابراز داشت.

چگنی خواهان فعال شدن بیشتر هند در زمینه اجرای پروژه چابهار شد و گفت: هند هم اکنون قادر است کاری که چین در بندر گوآدر (در پاکستان) انجام می دهد را انجام دهد.

اشاره سفیر ایران در هند به توافقی است که طی سفر نارندا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تهران بین سه کشور در زمینه بندر چابهار امضا شد (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 324

به "سفیر ایران: هند واردات نفتِ ایران را از سربگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران: هند واردات نفتِ ایران را از سربگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید