مصائب آیلان بودن در کرونا

به گزارش تا بینهایت، کرونا به همان میزانی که فعالیت بعضی مشاغل را کاهش داده، به همان میزان باعث افزایش فعالیت بعضی مشاغل شده است؛ معلمی و آموزش یکی از این شغل هاست که از همان روزهای نخست اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در البرز با افزایش حجم کاری روبرو بوده است، مثل همان معلم دلسوزی که به جای آنلاین از آیلان استفاده و همه را متوجه مسئولیت پذیری خود کرد.

مصائب آیلان بودن در کرونا

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، البته آموزگاران تنها یک طرف این آموزش مجازی هستند و بخش عظیم دیگر آن دانش آموزان هستند که اگر مسائلشان بیش از معلم ها نباشد کمتر هم نخواهد بود.

در ادامه با چند نفر از معلمان و دانش آموزان در مورد آموزش مجازی گفت وگو کردیم.

کارم نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است

خانم معلمی که دبیر یکی از دبیرستان های دولتی البرز است در مورد آموزش مجازی گفت: واقعاً شرایط خسته نماینده ای است من به عنوان یک معلم حتی از شرایطی که قبل از کرونا هم بیشتر کار می کنم، البته این تنها مشکل موجود نیست، کندی و قطع اینترنت، خطاهای موجود در برنامه های آموزش آنلاین و بعضاً نبود امکانات برای کلاس های آنلاین هم دردسرهایی را به دنبال داشته است.

در ادامه با معلمی از مقطع دبستان صحبت کردیم، این معلم در مورد آموزش آنلاین گفت: با این که شرایط مالی بدی نداریم اما امکانات ما برای حضور در کلاس های آنلاین محدود است، مشکل من به شخصه آن است که فقط یک کامپیوتر در خانه داریم و متأسفانه زمان کلاس های آنلاین من و فرزندم یکی است، بنابراین من مجبورم برای تدریس آنلاین به مدرسه مراجعه کنم و همین کار باعث ایجاد استرس و نگرانی در مورد ابتلا به بیماری شده است.

تصور کنید مشغول حل آنلاین یک مسئله ریاضی هستید!

معلم دیگری که دبیر مقطع دبیرستان تدریس می نماید گفت: حجم فعالیتی که من در دوران قرنطینه انجام می دهم چند برابر دوران قبل است، به دلیل مسائل اینترنت و آنتن دهی ضعیف در محدود محل سکونت ما، برای تدریس یک مسئله ریاضی باید چندین برابر زمان معمول وقت بگذارم چون بین تدریس یا صدا قطع می گردد یا صدا و تصویر هماهنگی ندارد.

دبیری دیگری از نبود حتی امکانات ابتدایی برای آموزش آنلاین گفت و اظهار کرد: تعدادی از دانش آموزانم امکان نصب برنامه شاد را بر روی گوشی هایشان ندارند، یعنی این دانش آموزان حتی تلفن همراهی برای نصب برنامه شاد ندارند و شرایط مالی هم امکان تهیه آن را نمی دهد خصوصاً در این زمان که بسیاری حقوق هم دریافت نمی نمایند و این باعث می گردد من با روش های دیگری به جز برنامه شاد به تدریس بپردازم.

از آموزش آنلاین کلافه شده ام

معلم دیگری که دارای فرزندان خردسالی است با کلافگی از آموزش آنلاین گفت: من دو فرزند خردسال دارم که در هنگام کلاس آنلاین مدام در حال کشمکش برای سکوت کردن آن ها هستم، آن هم برای خردسالانی که به دلیل شرایط جامعه حدود سه ماه است از خانه خارج نشده اند، به این مسائل شخصی مسائل مربوط به قطعی و اشکالات برنامه های آنلاین را نیز اضافه کنید.

دبیر دیگری شرایط آموزش آنلاین را برای اولین بار مساعد دانست و اظهار کرد: شاید مسائلی در آموزش آنلاین وجود داشته باشد اما باید قبول کنیم که برای اولین بار حرکت خوب و مثبتی بود، در شرایط کنونی که امکان برگزاری کلاس های حضوری وجود ندارد، سامانه شاد و سایر روش های آموزش آنلاین به یاری ما آمده اند و ما باید نهایت بهره را از آن ببریم.

دانش آموز آن هم از دغدغه های خود می گویند:

با شاد، شاد نیستیم!

سارا یک دانش آموز دبیرستانی است و در مورد آموزش آنلاین و سامانه شاد گفت: بعد از چندین ساعت کوشش توانستم وارد شوم و در حال حاضر هم اشکالات سیستمی کم ندارد، مثلاً قطع می گردد، اشکال میکروفون و قطع صدا مسئله ای عادی شده است، ضمناًً برای برخی دروس مانند ریاضی واقعاً سخت است تا بتوانی به صورت آنلاین آموزش ببینید، دروسی مثل فیزیک و شیمی هم نیازمند حضور در آزمایشگاه است و انگار با آموزش مجازی فقط برطرف تکلیف می گردد.

تقلب کردن در آموزش های آنلاین عادی شده است

هاله هم دانش آموزی در مقطع متوسطه اول است گفت: معلم ها امتحانات زیادی می گیرند و چندان توجهی ندارند که آیا درس آموزش داده شده را همه متوجه شده اند یا خیر؟ امتحانات هم چون آنلاین است انگار رسمیتی ندارد و دانش آموزان مدام در حال تقلب و چک کردن جواب سؤالات باهم هستند.

لیلی دانش آموز دبیرستانی است که بیان نمود: برنامه شاد فضای راحتی ندارد حتی نمی گردد از صفحه ای که در حال تدریس است اسکرین شات گرفت، برخی از معلم ها هم که فعالیت چندانی ندارند فقط از اینترنت برخی فایل ها و ویدیوهای

آموزشی را با دانش آموزان به اشتراک می گذارند که این مسئله باعث اشکالاتی در فهم مفاهیم درسی می گردد.

از آموزش مجازی راضی نیستم اما چاره ای نیست

سها دانش آموز دیگری است که در مقطع دبیرستان درس می خواند، وی اظهار کرد: از آموزش مجازی صد درصد راضی نیستم اما در شرایط کنونی چاره دیگری وجود ندارد، من اول به تدریس معلم گوش می دهم و بعدازآن اگر مبحثی را متوجه نشدم به دنبال ویدیوهای آموزشی آن در فضای مجازی می گردم تا اشکالات خودم را برطرف کنم.

شایان هم که دبیرستانی است در مورد هزینه اینترنت می گوید: در شرایط کنونی وضع مالی برای همه مشکل است و دچار هزینه جدیدی به اسم اینترنت شده ایم و هیچ کس هیچ توجهی به این مسئله ندارد که چه کسی باید پول اینترنت را پرداخت کند، پدر بازنشسته من با این حقوق ناچیز یا خودم که به دلیل کرونا کارم را ازدست داده ام؟

نیما هم از قرض دادن گوشی قدیمی خود به دوستش صحبت می نماید و می گوید: یکی از دوستانم قبل از کرونا هم به دلیل شرایط مالی تلفن همراه ساده ای داشت که حتی هوشمند هم نبود، زمانی که آموزش های آنلاین آغاز شد من گوشی قدیمی خود که دیگر به آن نیازی نداشتم را قرض دادم تا نگرانی در مورد عقب افتادن از درس نداشته باشد.

مسائل و نکات و مثبت منفی یادشده همگی قطره ای از دریای اتفاقات روی داده در آموزش آنلاین است، از تمام این نکات که گذر کنیم ثمره این آموزش آنلاین را باید در امتحانات پایانی مشاهده کنیم...

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 978

به "مصائب آیلان بودن در کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب آیلان بودن در کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید