نماینده مجلس: برخی محصولات کشاورزی سلامت کامل ندارد

به گزارش تا بینهایت، ایسنا به نقل از یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس نوشت: بدون شک برخی محصولات کشاورزی مصرفی مردم استاندارد کافی نداشته و سالم نیست و این ماجرای برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران در آینده نزدیک باز هم تکرار خواهد شد.

نماینده مجلس: برخی محصولات کشاورزی سلامت کامل ندارد

ذبیح الله اعظمی در خصوص سیب زمینی های برگشت خورده از ترکمنستان گفت: متأسفانه فراورینمایندگان عمده ما، اصول و اسلکه حرفه ای کاری را رعایت نمی نمایند چرا که سازمان یا نهادی تا به حال از آن ها نخواستند که این اصول را رعایت نمایند. به عبارت دیگر فشاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روی آن ها نبوده است؛ بنابراین، فراورینمایندگان به اندازه دلخواهشان کود دادند. گویا سیب زمینی های برگشت خورده از ترکمنستان نیترات زیادی دارد.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: 15 یا 20 سال پیش هم سیب زمینی هایی که به آذربایجان فرستادیم، برگشت خورد. تنها مسئله صادرات این محصولات نیست. بحث اصلی مردم خودمان هستند که باید این کالا ها را مصرف نمایند. ما باید دلمان برای خودمان بسوزد.

محصولات کشاورزی ما در آینده نزدیک باز هم برگشت خواهد خورد

نماینده مردم جیرفت در مجلس از سخت گیری های نو وزارت جهاد کشاورزی در خصوص فراوری استاندار محصولات اطلاع داد و گفت: وزارت جهاد این روز ها فراورینمایندگان را مجبور نموده که در استفاده از سموم و کود های شیمیایی نهایت دقت را داشته باشند و علاوه بر صدور گواهی بهداشت و سلامت، گواهی قرنطینه هم داشته باشند. در عین حال باید صادقانه بگویم که ماجرای برگشت خوردن کالا های ما قطعا در سال جاری باز هم تکرار خواهد شد؛ چرا که مثلا سیب زمینی و پیازی که امروز برگشت خورده است، در تابستان فراوری شده و استاندار های لازم را ندارد.

سوال از وزیر جهاد کشاورزی منوط به برگشت خوردن محصولات در سال آینده است

اعظمی ضمن اشاره به نظارت و دقت نو وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر در سال آینده این اتفاق تکرار گردد، از وزیر جهاد سوال و موضوع را به دقت آنالیز خواهیم کرد. بعلاوه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم طبق قانون وظیفه دارد که بر سلامت مواد غذایی پس از فراوری نظارت کند. ممکن است در مواردی که محصولی ناسالم تشخیص داده گردد، معدوم هم بگردد. ما این اتفاقات را به فال نیک می گیریم چرا که مجبور شده ایم محصولات سالم تری فراوری کنیم.

فقط کالا های ایران نیست که برگشت می خورد

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس از برگشت خوردن کالا های چند کشور دیگر اطلاع داد و گفت: این محدودیت ها و برگشت خوردن ها فقط محدود به کشور ما نیست. به عنوان مثال اتحادیه اوراسیا محصولاتی از چهار پنج کشور مثل آذربایجان و ترکیه را هم ممنوع نموده است. بعلاوه باید بگویم که چین در سال نو استاندارد های واردات محصول به کشورش را افزایش خواهد داد و سخت گیری ها را چند برابر خواهد نمود. اگر فکری برای این موضوع نکنیم، کشاورزی ما با بحران شدیدی روبرو خواهیم شد. ممکن است کشاورزان ما ورشکست شوند. این موضوع باید با شیبی ملایم حل گردد تا به فراورینمایندگان آسیب نرسد.

بدون شک برخی محصولات مصرفی مردم سلامت کافی را نداشته است

وی در در خصوص اندازه سلامتی یا استاندارد بودن محصولاتی مصرفی مردم اظهار کرد: بدون شک برخی محصولات استاندارد کافی نداشته و سالم نبوده است، اما نمی توانیم این موضوع را به همه محصولات تعمیم دهیم؛ به عنوان مثال برخی از محصولات ما مثل خرما و انجیر کاملا ارگانیک هستند چرا که نه کودی می خورند و نه سمی روی آن ها پاشیده می گردد، اما باید قبول کرد که کشمش ما دچار این بحران بوده است. با توجه به این موارد باید استاندارد های بین المللی را افزایش دهیم تا سلامت مردم را تأمین کنیم.

اعظمی بعلاوه با اشاره به بحران آب در کشور گفت: با توجه به بحران آب اصلا فراوری این کالا ها با این اندازه استفاده از سموم و کود شیمیایی و در نهایت هدررفت آب و محصول به هیچ وجه مالی نیست و به کشور آسیب می زند.

وی در پاسخ به این پرسش که در خصوص سیب زمینی دقیقا چه اتفاقی افتاده است، اظهار کرد: سمومی که کشاورزان استفاده کردند ممکن است برای سیب زمینی نباشد بلکه برای محصول گلخانه ای باشد. ما نیازمند ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی هستیم. کشاورزان دوره کارنس (مدت زمانی استاندارد از روز سم پاشی تا برداشت محصول که باید طی گردد) را هم رعایت نکردند.

چندی پیش اخباری مبنی بر بازگشت محموله های سیب زمینی از ازبکستان منتشر شد. پس از آن نیز روسیه به علت استفاده از چندین سم واردات فلفل را از ایران به کشورش ممنوع نمود. بعد از آن نیز اخباری مبنی بر برگشت خوردن محموله های کیوی ایران از هند به علت به جای مانده سموم کشاورزی منتشر شد. اخیرا هم گفته می گردد که ترکمنستان هم واردات سیب زمینی ایران را ممنوع نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1987

به "نماینده مجلس: برخی محصولات کشاورزی سلامت کامل ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: برخی محصولات کشاورزی سلامت کامل ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید