دریافت تلخی غذاها با راهکارهایی ساده و فوری

به گزارش تا بینهایت، عوامل مختلفی باعث تلخی غذاها میگردند. گاهی مواقع علت تلخی غذا کیفیت بد مواد غذایی است! مانند زردچوبه! بهتر است قبل از اضافه کردن هر چیزی به غذا، حتما از کیفیت مواد اولیه اطمینان داشته باشید. متاسفانه بسیاری افراد سودجو اقدام به فراوری زردچوبه های تقلبی که در آن ها نان خشک کپک زده، ماسه ریز و رنگ های شیمیایی است، نموده اند. بنابراین قبل از مصرف از کیفیت ادویه های خود مطمئن باشید. در ادامه چند غذای مستعد تلخی را معرفی می کنیم و راهکارهایی را به شما برای دریافت تلخی غذا ارائه خواهیم کرد.

دریافت تلخی غذاها با راهکارهایی ساده و فوری

دریافت تلخی غذاها

1. دریافت تلخی قورمه سبزی

دریافت تلخی غذاها

قورمه سبزی به دلایلی همچون زیاد بودن شنبلیله، لیموعمانی نامرغوب، سبزی زیادی سرخ شده و … ممکن است تلخ گردد. برای دریافت تلخی قورمه سبزی می توان به آن کمی سبزی تفت داده شده شامل اسفناج و گشنیز، آبلیمو و آب نارنج و … افزود. برای دانستن جزئیات این راه حلها به مقاله برای دریافت تلخی قورمه سبزی چه باید کرد؟ مراجعه کنید.

2. دریافت تلخی فسنجان

دریافت تلخی غذاها - فسنجان

تلخی فسنجان دو دلیل می تواند داشته باشد:

  • گردوی گس و نامرغوب!
  • رب انار نامرغوب و تلخ!

اما زمانی که احساس کردید فسنجون تلخ شده است، یک عدد به یا سیب درختی را رنده نموده، در کمی کره و زعفران تفت دهید و به خورشت اضافه کنید. یادتان باشد بهترین گردو برای استفاده در فسنجان، گردوهای روغنی و کاملا خشک شده است. (از خرید گردهای سیاه و مانده که در خشکباری ها موجود است خودداری کنید؛ کپک های درون این گردوها هم که داستان خودش را دارد!)

3. دریافت تلخی آبگوشت و قیمه

دریافت تلخی غذاها - آبگوشت و قیمه

قیمه و آبگوشت صرفا به دلیل استفاده از لیموعمانی بی کیفیت و روش استفاده غلط تلخ می گردد. برای دریافت تلخی قیمه و آبگوشت، کافی است کمی رب و زعفران در روغن تفت دهید، و به همراه چند تکه عظیم سیب زمینی به آن اضافه کنید. در خصوص قیمه از کمی شکر هم باید استفاده کرد.

از این به بعد هم این نکات را در خصوص لیمو عمانی برای همه غذاها به خاطر بسپارید:

  • افزودن لیمو عمانی در انتهای پخت: لیمو را در انتهای پخت غذا و در نیم ساعت پایانی به غذا اضافه کنید، زیرا پخت طولانی مدت لیمو عمانی با غذا در بیشتر مواقع باعث تلخ شدن طعم غذا می گردد.
  • خیساندن لیمو عمانی: قبل از ریختن لیمو عمانی در غذا چند ساعت آن را در آب ولرم بخیسانید.
  • جدا کردن هسته لیمو عمانی: لیمو عمانی را در هاون کوبیده و هسته های آن را خارج نموده و سپس به غذا اضافه کنید.

4. دریافت تلخی خورشت کرفس

سبزی خورشت کرفس، نعنا و جعفری است. یکی از اشتباهاتی که باعث تلخی خورشت کرفس می گردد، اولا زیاد بودن نسبت نعنا به جعفری است و یکی زیادی سرخ کردن آن! پس دقت کنید که نسبت نعنا به جعفری باید یک به چهار باشد و این سبزی را نباید مانند سبزی قورمه سبزی کاملا سرخ کرد.

در اینجا می توانید چند تکه سیب زمینی و یک قاشق رب گوجه به خورشت اضافه کنید تا تلخی را به خود جذب کند. همچنین افزودن مقداری جعفری تفت داده شده نیز به بالانس کردن مزه خورشت یاری خواهد نمود.

5. دریافت تلخی خورشت بادمجان

برای برطرف تلخی بادمجان اولا از بادمجان های قلمی و بدون تخم یا دارای تخم ریز بهره ببرید. همچنین می توانید قبل از سرخ کردن بادمجان به آن ها مقداری نمک زده و چند ساعت در آفتاب قرار دهید. افزودن نمک به دلیل اینکه باعث افزایش فشار اسمزی در خارج سلول های بادمجان می گردد، آلکالوئید ها یا در اصلاح عامیانه زهرابه بادمجان را که عامل تخلی است، به سمت بیرون می کشاند.

همچنین این روش نیز تضمینی بادمجان ها را شیرین میکند:

  • بادمجان ها را سرخ کنید.
  • کف تابه بچینید.
  • نصف استکان آب و 1-2 قاشق شکر به آن اضافه کنید.
  • 10 دقیقه آرام بجوشد.
  • آنها را آبکش و بهره ببرید.

6. دریافت تلخی قلیه ماهی

دریافت تلخی غذا - قلیه ماهی

سبزی قلیه ماهی گشنیز و شنبلیله است و هرجایی که شنبلیله به کار رود باید جانب احتیاط را رعایت کرد؛ چراکه استفاده زیاد از شنبلیله باعث تلخی خورشت ها می گردد. نسبت سبزی قلیه ماهی برای گشنیز و شنبلیله 10 به 1 است. همچنین دقت کنید که سبزی را بیش از حد سرخ نکنید.

اما اگر قلیه ماهی تلخ شد دو راه حل دارید:

  • کمی گشنیز تفت دهید و به خورش بیافزایید تا طعم ها رقیق تر شوند.
  • 1 قاشق رب انار، آب نارج یا رب گوجه فرنگی به همراه تکه ای سیب زمینی به خورش اضافه کنید.

سخن آخر

در این مطلب راه حلهای برطرف و دریافت تلخی غذا را ارائه دادیم. شما برای دریافت تلخی غذاها چه تجربیات و پیشنهاداتی دارید؟ در پایین همین صفحه با ما و سایر دوستانتان در ارتباط باشید.

همچنین در آخر پیشنهاد می کنیم اگر هر روز به اینکه چه باید بپزید فکر می کنید، مطلب مفید و جالب 7 برنامه غذایی هفتگی متنوع و لذیذ، برای زنان خانه دار و کارمندان را بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1617

به "دریافت تلخی غذاها با راهکارهایی ساده و فوری" امتیاز دهید

4 کاربر به "دریافت تلخی غذاها با راهکارهایی ساده و فوری" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت تلخی غذاها با راهکارهایی ساده و فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید