گزارش، بحران در اپوزیسیون جمهوری آذربایجان

به گزارش تا بینهایت، بزرگترین حزب اپوزیسیون در جمهوری آذربایجان به علت گزارش ها درباره خشونت خانگی یکی از معاونانش با بحران دست و پنجه نرم می نماید.

گزارش، بحران در اپوزیسیون جمهوری آذربایجان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حزب جبهه خلق آذربایجان به عنوان مهمترین حزب سیاسی اپوزیسیون در جمهوری آذربایجان پس از آن که دو دختر و همسر معاون این حزب، وی را متهم به سوء رفتار و خشونت خانگی کردند، با ضربه سنگینی روبرو شد.

سلجان قهرمانلی دختر فواد قهرمانلی معاون جبهه خلق آذربایجان در تاریخ 19 سپتامبر در یک یادداشت بلند در فیسبوک ادعاهایی علیه پدرش عنوان کرد. یک روز پس از انتشار این یادداشت نیز فواد قهرمانلی از جبهه خلق کناره گیری کرد.

واکنش ها میان حامیان این حزب متفاوت بود. عده ای از شجاعت این دختر تقدیر نموده و عده ای از جمله علی کریملی دبیر کل جبهه خلق تاکید نمودند که این مساله یک رابطه خصوصی خانوادگی می باشد. بعضی تا آن جا پیش رفتند که سلجان قهرمانلی را به بی اعتبار کردن خانواده و این حزب متهم کردند.

سلجان در یادداشت خود تاکید نمود که پدرش از یک طرف در تریبون های مختلف درباره حقوق زن و مرد صحبت می نماید و از سوی دیگر زانوی دختر و انگشتان همسرش را می شکند. وی در یادداشت خود، اشاره داشت: من می دانم که حتی افراد مترقی نیز من را به خاطر انتشار این مطالب محکوم خواهند کرد و خواهند گفت که او پدر ماست. چرا که از نظر آن ها من باید حافظه خود را پاک کنم که پدرم چگونه انگشتان مادرم را شکست. یک فضای جهنمی غیرقابل تصور در خانه شخصی که از جقوق زن ها صحبت می نماید وجود داشت. این ها چیزهایی است که باید درباره خانواده یک سیاست مدار دانسته گردد.

وی هم چنین اشاره داشت که خشونت در خانواده آن ها امری بود که در بین اعضای حزب آشکار بود چرا که مادرش در اغلب موارد با چهره ای مضروب و قابل مشاهده در انظار عمومی ظاهر می شد. سلجان نوشت که زنان عضو حزب که از سوء رفتار پدرش باخبر بودند، به مادرش می گفتند که زن باهوشی باشد و سکوت اختیار کند، و از او می خواستند که اعتبار فواد قهرمانلی را خراب نکند و به عواقب سیاسی علنی شدن این اتفاقات بیندیشد. وی تاکید نمود که علی کریملی رئیس جبخخ خلق نقش روانشناس خانواده را برای آن ها ایفا می کرد. سلجان نوشت: او [علی کریملی] به مادرم شرح می داد که مردها این گونه هستند و باید آن را تحمل کرد و به خاطر بچه ها به آینده اندیشید. او به مادرم می گفت که در صورت طلاق و با این سن چه کار می خواهد بکند؟.

سلجان قهرمانلی در خاتمه اشاره نمود که مادرش احیرا درخواست طلاق داده است زیرا وی و خواهرش به سن قانونی رسیده و پدرشان دیگر نمی تواند آن ها را از مادرشان جدا کند. وی در خاتمهی یادداشتش از هشتگ #MeToo استفاده کرد که به جنبش جهانی علیه آزار، اذیت و تجاوز جنسی اشاره دارد (1).

واکنش ها نسبت به این اتهامات

سانای خواهر سلجان نیز اندکی بعد در صفحه فیسبوکش این اتهامات را تایید کرد اما سپس آن نوشته را حذف نموده و فقط هشتگ های #QadınaŞiddətəSon (خشونت علیه زنان را متوقف کنید)، #Susma (سکوت نکن) و #MetooAzerbaijan را منتشر کرد (2).

زمرد یاغمور همسر فواد قهرمانلی نیز در مصاحبه ای ادعاهای دخترانش را تایید کرد. وی در این مصاحبه گفت: از حقوق و اصول خود دفاع خواهم کرد. هم چنان در کنار جبهه خلق خواهم بود و تا زمانی که معتقد باشم این حزب می تواند در کشور تغییراتی ایجاد کند از این حزب دفاع خواهم کرد (3).

وی پس از این مصاحبه در بیانیه ای که در فیسبوک منتشر کرد از دخترانش دفاع کرد. در این بیانیه تاکید شده بود که افرادی که قصد دارند تا سلجان قهرمانلی را به عنوان یک بیمار روانی معرفی نمایند بدانند که وی در مقابل آن ها ابستاده است چرا که سلجان نه بیمار است و نه دروغگو. در مصاحبه دیگری نیز زمرد قهرمانلی تایید کرد که مدارکی دال بر سوء رفتار فواد قهرمانلی از خودش و فرزندانش دارد؛ به عنوان مثال، عکس هایی از پای شکسته یکی از دخترانش یا دست شکسته خودش (4).

پس از انتشار این اتهامات، فواد قهرمانلی بلافاصله در یک پست فیسبوکی اشاره نمود که صفحه دخترش در فیسبوک هک شده است. اما اندکی پس از منتشر کردن این مطلب، آن را حذف کرد.

گلناره مهدیوا از فعالان حقوق زنان در جمهوری اذربایجان، چند روز بعد در تاریخ 20 سپتامبر تصاویری از زمرد یاغمور همسر فواد قهرمانلی در فیسبوک منتشر کرد. در این تصاویر صورت و بدن وی دچار کبودی ناشی از ضرب و شتم بود (5).

در نهایت فواد قهرمانلی از معاونت جبهه خلق کناره گیری کرد و گفت که این کار را انجام داده تا اهداف کسانی که می خواهند اعتبار و شهرت این حزب را خدشه دار نمایند، جلوگیری گردد. وی گفت که 4-5 سال قبل، خانواده اش دچار یک اختلافات کوتاه مدت گشت که ضربه های روحی و روانی به دخترانش وادار کرد. قهرمانلی تاکید نمود که یادداشت دخترش، واکنشی عاطفی به آن ضربه های روحی بوده و نوشت که از آن چه رخ داده پشیمان است (6).

در تاریخ 22 سپتامبر قهرمانلی پست دیگری در فیسبوک منتشر کرد و شرحات بیش تری درباره این ماجرا داد. وی مدعی شد که یک روز به هنگام صرف غذا، یک بشقاب از روی میز افتاد که تصادفا به پای یکی از دخترانش اصابت کرد. وی ادعای کتک زدن دخترش را رد کرد و گفت که رفتارش مانند توصیف وحشتناکی که دخترش داشته، نیست. وی در خاتمه تاکید نمود که این ماجرا باعث سوء استفاده کسانی شده است که دچار احساس حقارت هستند و کوشش می نمایند با روش های فمنیستی، آنارشیستی، نئولیبرال و ضدملی جنگی را علیه هویت ملی جمهوری آذربایجان شروع نمایند (7).

موضع حزب جبهه خلق آذربایجان

حزب جبهه خلق آذربایجان ائتلاف چند گرایش سیاسی در جمهوری آذربایجان است که در اواخر دهه 80 میلادی از ترکیب و ائتلاف چند گروه سیاسی کوچک تر به وجود آمده است. این جبهه برای مقابله با اشغال منطقه قره باغ توسط ارمنستان به وجود آمد. اولین رئیس جمهور منتخب بعد از استقلال این جمهوری از اتحاد جماهیر شوروی ابوالفضل ایلچی بیگ یکی از بنیان گذاران و رهبر این جبهه بود. این حزب پس از روی کار آمدن خاندان علی اف از سال 1996 در اپوزیسیون با دولت جمهوری آذربایجان واقع شده است.

علی کریملی رئیس فعلی جبهه خلق، چند ساعت پس از انتشار یادداشت سلجان قهرمانلی، از فواد قهرمانلی معاون این حزب دفاع کرد. کریملی با اشاره به موضع قهرمانلی در مبارزه با رژیم علی اف، تاکید نمود که رسانه ها و وابستگان دولت از فضای ایجاد شده استفاده نموده و دنبال سرانجام دادن به حیات سیاسی قهرمانلی هستند (8).

فواد قهرمانلی یک فعال سیاسی کهنه کار است که تا به حال چندین بار به دلایلی که گروه های اپوزیسیون و حقوق بشری مدعی جعلی بودن آن ها هستند، به زندان افتاده است.

کریملی با اشاره به ادعاهای دختر قهرمانلی مبنی بر این که وی شخصا در جریان این آزار و اذیت ها بوده است، گفت که 4-5 سال پیش به قهرمانلی و همسرش پیشنهاد داده بود که اختلافات خود را بر اساس احترام متقابل حل نمایند یا به روشی مدنی به آن سرانجام دهند. کریملی گفت: به آن ها اجبار نکردم که در کنار هم بمانند. آن ها خودشان این تصمیم را گرفتند. کریملی گفت که مخالف هر گونه خشونت هم علیه زنان و هم علیه مردان است. وی گفت که حزب جبهه خلق آذربایجان برای تنظیم روابط خانوادگی افراد حتی اعضای حزب ایجاد نشده است اما اضافه نمود که ارزش های خانوادگی برای این حزب بسیار مهم است. کریملی هم چنین ادعا کرد که جبهه خلق نسبت به سایر احزاب، تعداد بیش تری از زنان را در پست های رهبری حزب دارد.

یالچین عبدالله اف از اعضای ارشد جبهه خلق در تاریخ 22 سپتامبر با انتشار پستی در فیسبوک از مردم جمهوری آذربایجان خواست که دخترانشان را از مقابل فمنیسم محافظت نمایند. عبدالله اف تاکید نمود که فمنیسم در نهایت منجر به گسترش همجنس گرایی، فحشا، سبک زندگی مبتنی بر نوشیدن الکل، استعمال دخانیات و فحاشی می گردد و در نهایت به قاچاق انسان ختم خواهد شد (9).

از زمانی که این ادعاها مطرح شد، جبهه خلق و به ویژه علی کریملی از سوی بعضی چهره های سیاسی اپوزیسیون تحت شدیدترین نقدها قرار گرفتند. عیسی قمبر رهبر حزب اپوزیسیون مساوات در یادداشتی اقدامات قهرمانلی را محکوم کرد و گفت که خشونت خانگی موضوعی است که همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. قمبر نسبت به کسانی که می گویند خانواده یک مساله داخلی و شخصی است واکنش نشان داد و گفت که باید به این نگرش سرانجام داد (10).

عده ای از فعالان مطرح اپوزیسیون این کشور از جمله امین ملی بنیان گذار وب سایت خبری میدان تی وی، ناهید جعفروف فعال حوزه جوانان و اوغتای حاجیموسالی نیز خواستار استعفای علی کریملی شدند.

شورای ملی نیروهای دمکراتیک آذربایجان به عنوان ائتلافی از چندین گروه اپوزیسیون در تاریخ 28 سپتامبر تظاهراتی اعتراضی نسبت روند انتخابات در این کشور برگزار کرد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و حل مسائل اجتماعی شد. کریملی در یادداشتی که پیش از این تظاهرات منتشر کرد از مردم خواست که اجازه ندهند تا رسوایی ایجاد شده پیرامون فواد قهرمانلی بر اراده آن ها تاثیر منفی بگذارد. وی تاکید داشت که مسائل ایجاد شده نباید نیروهای اپوزیسیون را از هدف نهایی شان منحرف کند. از نظر کریملی، دولت از اتفاقات و حواشی پیش آمده پیرامون زندگی معاون این حزب شادمان است و به دنبال استفاده از آن در تخریب نیروهای اپوزیسیون است.

1. https:، ، www.facebook.com، seljan.yaghmur، posts، 395964757780678

2. https:، ، www.facebook.com، sanay.yaghmur، posts، 374254433527558

3. https:، ، www.youtube.com، watch?v=-VePWBVw4wA

4. https:، ، www.facebook.com، zumrud.yagmur، posts، 10212664608530354

5. https:، ، www.facebook.com، zenenxeylagi، posts، 2713300622036283

6. https:، ، www.facebook.com، zenenxeylagi، posts، 2713300622036283

7. https:، ، www.facebook.com، fuad.gahramanli.54، posts، 169958684180582

8. https:، ، www.facebook.com، karimliali، posts، 10156589271808848

9. https:، ، www.facebook.com، permalink.php?story-fbid=932312937123410&id=100010341374381

10. https:، ، muxalifet.az، isa-qmbrdn-fuad-qhrmanli-haqqinda-srt-aciqlama-fotolar.html

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 452

به "گزارش، بحران در اپوزیسیون جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، بحران در اپوزیسیون جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید