گزارش، موازنات سیاسی ترکیه و نقشه راه علی باباجان

به گزارش تا بینهایت، باباجان برای عبدالله گل احترام ویژه ای قائل است اما ظاهراً او همچنان می خواهد عضو هیچ حزبی نشود. در همین حال٬ بین دیدگاه ها و منش سیاسی باباجان و داوود اوغلو هم تفاوت هایی وجود دراد و احتمال عضویت او در حزب جدید٬ بعید است.

گزارش، موازنات سیاسی ترکیه و نقشه راه علی باباجان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ در بخش نخست گزارش٬ نقدها علی باباجان از متفکرین مالی ترکیه علیه حزب عدالت و توسعه و در گفت وگو با روزنامه قرار مورد توجه نهاده شد.

در بخش انتهای این گزارش٬ به موضوع چند و چون تاسیس حزب و نقشه راه باباجان برای حل مسائل ترکیه پرداخته می شود.

اسامی کادرهای اصلی فعلاً محرمانه است

علی باباجان در خصوص اسم حزب جدیدالتاسیس خود می گوید: این موضوعی است که باید با همفکری همه دوستان و در یک مقطع نهایی به آن پرداخته شود و نام مناسبی انتخاب کنیم.

باباجان همچنین در خصوص اسامی مهم ترین اعضا و سران حزب خود می گوید: اجازه بدهید این لیست فعلاً محرمانه بماند. من در این مقطع نمی خواهم اسامی افراد را رو کنم. بسیاری از همکاران و دوستان شما با ما در ارتباط هستند و به وقتش٬ تمام این سوالات به شکل شفاف پاسخ داده خواهد شد. تا زمانی هم که از خود من چیزی نشنیده اید٬ باور نکنید و به شایعات توجه نکنید. این روزها اغلب اوقات من صرف آشنایی با دوستان جدید می شود و سخت مشغول کار هستیم. بگذارید صادقانه بگویم٬ اصلاً انتظار نداشتم تا این اندازه استقبال شود. دوستان زیادی به ما مراجعه نموده اند و در خصوص شرایط نامطلوب ترکیه دردمند هستند و می خواهند یاری نمایند. من بسیار خوشحالم از این که استعداد و ظرفیت منابع انسانی اکیپ ما بالاست و من می توانم در این مورد مدعی باشم و اعلام کنم که واقعاً افراد توانمندی در کنار ما هستند.

باباجان٬ گل و داوود اوغلو

باباجان در خصوص عبدالله گل گفته است: با عبدالله بیگ در سال 1990 آشنا شدم. خانواده ما ایشان را بسیار دوست دارد و کسی است که در سال 2001 مرا به دنیای سیاست وارد کرد. او بسیار انسان درست و صادقی است و خدمات بزرگی انجام داد. از تصمیمات و اقدامات ما حمایت می نماید. در ماه٬ یکی دو بار دیدار می کنیم. از دانش و تجارب ایشان استفاده می کنیم. ایشان همچنان معتقد است که یک رئیس جمهور باید بیطرف باشد و زیر چتر یک حزب جای نمی گیرد. در خصوص جناب داوود اوغلو هم باید بگویم که آشنایی من و احمد بیگ به سال 2003 باز می شود. ما دوست نزدیک هم شدیم و رابطه خانوادگی هم داریم. من برای دانش ایشان حرمت قائلم. اما هم اولویت های سیاسی و هم منش سیاسی ما اندکی متفاوت است.

خالقان پیروزی های بزرگ٬ در آشپزخانه ما هستند

علی باباجان در خصوص اولویت های حزب خود به سه مفهوم مهم عدالت٬ آزادی و اقتصاد اشاره نموده و گفته است: ترکیه در چند مقطع٬ پیروزی های بزرگی در حوزه های مختلف به دست آورد و در بخش هایی همچون اقتصاد و همچنین ارتقای روابط با اتحادیه اروپا٬ واقعاً رشد کردیم. من با افتخار می گویم٬ اغلب آن افرادی که در آن پیروزی ها نقش داشتند و خالقان آن ظفرهای ارزشمند بودند٬ حالا در آشپزخانه جنبش ما هستند و چنین چیزی برایمان بسیار ارزشمند است.

باباجان در ادامه به این مساله اشاره نموده که نخبه های بسیاری نیز هستند که نمی خواهند عضو حزب شوند، اما حاضرند خارج از حزب٬ تجارب و دانش و دیگر امکانات خود را در اختیار اکیپ باباجان بگذارند و این نهاد سیاسی جدید٬ کوشش می نماید فراتر از یک حزب عمل کند و پیش از سال 2020 میلادی٬ اساسنامه خود راتصویب کند.

اکیپ باباجان و سیاست خارجی

علی باباجان در خصوص نگرش تیم خود به سیاست خارجی می گوید: مهمترین و قابل اعتمادترین بُعد از قدرت یک کشور٬ روابط بین الملل و سیاست خارجی آن کشور است. کشوری که از روابط قدرت مند و دیپلماسی پویایی برخوردار نباشد در معادلات بین الملل نمی تواند آمال خود را بیان کند و حرف خود را بر کرسی بنشاند. اگر یک کشور معتبر و شایان اعتماد باشید قدرتمند هستید و در خصوص مسائل مختلف می توانید اعمال نظر کنید. این قدرت از قدرت نظامی و مالی هم بالاتر است. ما چندین سال متمادی صاحب چنین قدرتی بودیم و آن را تجربه کردیم و توانستیم در معادلات دنیای کشور مقتدر و شایان اعتماد باشیم و خود را به دیگران بقبولانیم و توانستیم در معادلات دنیای حرف خود را بر کرسی بنشانیم و از صلح دنیای محافظت کنیم. در سال 2008 میلادی ما عضو موقت شورای امنیت سازمان ملل شدیم و 151 کشور از مجموع 192 کشور دنیا به ما رای مثبت دادند که در نوع خود یک رکورد بسیار ارزشمند بود و این پیروزی ما توانست برای چندین کشور دیگر نیز به منبع الهام تبدیل شود. اما در حال حاضر در چنین موقعیتی نیستیم. حتی در مسائلی که به شکل شفاف و روشن حق با ماست٬ تنها می مانیم. در جغرافیای منطقه نیز سیاست خارجی ما پیش نمی رود و مجبور می شویم از نیروی نظامی استفاده کنیم. باید بپذیریم که دفاع از منافع ترکیه در معادلات بین الملل٬ ارتباط دقیقی با میزان پیشرفت دموکراسی در داخل کشور ما دارد.

دینِ دولت عدالت است

باباجان بدون این که از اردوغان اسم بیاورد٬ به یکی از سخنان او اشاره نموده و می گوید: ما را به این متهم نموده اند که می خواهیم تجزیه کنیم. خیر. ما دنبال این چیرها نیستیم. چیزی که اهمیت دارد٬ این است که دولت٬ با تمام شهروندان و هموطنان٬ به یک اندازه فاصله داشته باشد و برخورد همسانی با تمام مردم داشته باشد. اگر چنین نباشد٬ بعضی از شهروندان٬ خود را متعلق به این کشور نخواهند دانست. سخن امام علی (ع) را به خاطر بیاوریم که دین دولت را عدالت دانسته و به آن بها داده است. دولت اگر عدالت را در نظر نگیرد و به شیوه عادلانه با همه رفتار نکند٬ حس وحدت و انسجام ملی٬ شکل نمی گیرد.

وی در ادامه و در خصوص نگرش کنونی دولت اردوغان به شهروندان می گوید:نباید به پوپولیسم میدان داد. شما الان می بینید در آمریکا٬ مکزیکی ها را می رانند٬ در اروپا٬ ترک ها و مسلمانان را می رانند. چرا؟ چون می خواهند با پروژه دیگری سازی٬ کاری نمایند که با راندن یک گروه٬ دل گروه دیگری را به دست بیاورند. این بسیار خطرناک است و برای آینده کشور ما هم خطر دارد. ما باید یاد بگیریم٬ انسان ها را آن گونه که هستند بپذیریم٬ نه این که آنها را به نفع سیاست خود تغییر دهیم و یا این که فقط به سمت کسانی برویم که مانند ما هستند. چنین چیزی برای کشور خطرناک است.

فقط به دنبال رای محافظه کاران نیستیم

در مصاحبه مفصل روزنامه قرار با علی باباجان٬ از او پرسیده می شود: شما رای محافطه کاران را می گیرید و شاید به این دلیل به تجزیه کردن امت متهم شده اید. خود شما چه فکر می کنید؟ وی در پاسخ می گوید: ماکه هنوز اسامی اعضای اکیپ خود را اعلام ننموده ایم که دیگران بدانند به دنبال رای چه کسانی هستیم. صد البته محافظه کاران به عنوان یک گروه مهم و کثیر در ترکیه مهم هستند. اما ما فقط به دنبال رای آنان نیستیم و می خواهیم از همه رای بگیریم. در شرایطی که ما اسم اکیپ خود را اعلام ننموده ایم نباید فقط بر اساس دانسته ها و پیشداوری های اولیه قضاوت نمایند.

علی باباجان و معضل نمودها

علی باباجان٬ برکنار کردن سه شهردار کُرد با حکم وزارت کشور را یک اقدام غلط دانسته و معتقد است:قبل از هر چیز باید بپذیریم که ما در این کشور مسائلی داریم. از جمله ترور٬ حقوق٬ آزادی٬ دموکراسی و اقتصاد. انکار این مسائل٬ یاریی به حل آنها نمی نماید. هم هموطنان کُرد و هم هموطنان علوی ما مسائلی دارند که باید به آنها توجه شود. کوشش برای حل معضل نمودها٬ یکی از مهمترین حوزه های استراتژی ماست. از مبانی و اصول دموکراسی٬ این است که برگزیده شدگان ملت٬ فقط با رای و اراده دستگاه قضای مستقل برکنار شوند و نه با قوه قهریه پلیس و وزارت کشور.

اهداف مالی تیم باباجان

علی باباجان معتقد است که ترکیه همیشه در طول تاریخ٬ کشوری بوده که دروازه هایش به روی دنیای خارج باز بوده و با مناطق مختلف دنیا در ارتباط بوده است.

او بر ضرورت جذب سرمایه خارجی تاکید و به این مساله اشاره می نماید که اگر ترکیه درها را ببندد و خیلی داخلی و درونگرا شود٬ هم اقتصاد ضعیف می شود٬ هم دموکراسی.

باباجان در انتها بر این موضوع تاکید نموده که حل مسائل مالی ترکیه٬ آسان تر و راحت تر از حل مسائل دیگر است. او معتقد است که با بعضی تدابیر علمی و خردمندانه٬ می توان مسائل مالی را حل کرد اما گذار از مسائل اجتماعی و سیاسی٬ احتیاج به کوشش و صرف وقت بیشتری دارد.

باباجان ضمن اعلام این که هنوز با اکرم امام اوغلو از نزدیک آشنا نشده٬ پیروزی او را ارزشمند دانسته و برایش آرزوی موفقیت نموده است. او همچنین در خصوص شیوه فعالیت سیاسی احزاب گفته است: در حال حاضر٬ احزاب ما معمولاً بر اساس ترس و وحشت یا مسائل قومیتی و هویتی فعالیت می نمایند. این شیوه صحیحی نیست و سیاست باید بر مبنای امید باشد و به مردم امید بدهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 339

به "گزارش، موازنات سیاسی ترکیه و نقشه راه علی باباجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، موازنات سیاسی ترکیه و نقشه راه علی باباجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید