2 هزار واحد تولیدی راکد تا پایان سال فعال می شود

به گزارش تا بینهایت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور گفت: در کل کشور 9 هزار و 188 واحد صنعتی تعطیل شده است و اگر این واحد های تولیدی به چرخه فعالیت بازگردند، حدود 192 هزار نفر اشتغال در کشور ایجاد خواهد شد که در این راستا قرار است تا سرانجام سال جاری 2 هزار واحد راکد فعال شود.

2 هزار واحد تولیدی راکد تا پایان سال فعال می شود

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور عصر امروز در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک صنعتی شمس آباد شهرستان ری اظهار کرد: یک هزار و پنج شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد و هم اکنون 823 شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری به فعالان این حوزه است.

وی گفت: 46 هزار و 413 واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که از این میزان 37 هزار و 225 واحد فعال و زمینه اشتغال 743 هزار نفر را فراهم کرده است.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور با اشاره به اینکه در کل کشور 9 هزار و 188 واحد صنعتی راکد وجود دارد و هم اکنون 20 درصد از کل واحد های تولیدی تعطیل هستند، اضافه نمود: اگر این واحد های تولیدی به چرخه فعالیت بازگردند در حدود 192 هزار اشتغال در کشور ایجاد خواهد شد که در این زمینه طی سال 99 قرار است 2 هزار واحد راکد فعال شود.

دین پرست با بیان اینکه 38 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در سطح استان تهران قرار گرفته است، گفت: هم اکنون 19 شهرک و ناحیه صنعتی غیرفعال در این استان وجود دارد که این میزان یعنی 50 درصد شهرک ها و ناحیه های صنعتی پایتخت تعطیل هستند.

وی اضافه نمود: هم اکنون آمار تعطیلی شهرک ها و ناحیه های صنعتی استان تهران در مقایسه با کل کشور 32 درصد پایین تر است که باید با اجرای سیاست های درست تمام این بخش ها فعال شوند.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه هم اکنون پنج هزار و 780 واحد تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران مستقر و از این میزان 4 هزار و 900 واحد فعال هستند که زمینه اشتغال 120 هزار نفر را فراهم کرده اند، گفت: 981 واحد صنعتی راکد و تعطیل در شهرک های صنعتی استان تهران وجود دارد که اگر این 17 درصد غیرفعال راه اندازی شوند برای 13 هزار و 500 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

* بانک های متخلف به مراجع قضایی معرفی می شوند

دین پرست با اشاره به مسائل صاحبان صنایع در حوزه تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی، بیمه، اقتصادیات، محیط ریست و سایر مسائل ناشی از بروکراسی اداری شرح داد: تمام دستگاه ها باید زمینه آسودگی خیال تولیدکنندگان را فراهم کنند و اگر دستگاهی باعث تعطیلی و یا اخلال در کار واحد تولیدی شوند با آن برخورد خواهد شد.

وی تأکید کرد: براساس قانون هیچ بانکی حق دریافت سپرده برای پرداخت وام از تولیدکنندگان را ندارد و با مشاهده بانک عامل به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اینکه ستاد ملی رفع موانع تولید سال جاری فعال سازی 200 واحد صنعتی راکد استان تهران را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با تلاش اداره صمت و شرکت شهرک های صنعتی استان تهران از ابتدای سال جاری تا به امروز 145 واحد راکد صنعتی احیاء و به تولید بازگشته اند.

* 290 واحد صنعتی در شهرک صنعتی شمس آباد غیرفعال هستند

دین پرست با بیان اینکه شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور محسوب می شود، اضافه نمود: یک هزار و 926 واحد صنعتی در این شهرک وجود دارد که از این میان یک هزار و 636 واحد فعال هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون واحد های صنعتی شهرک صنعتی شمس آباد زمینه اشتغال 33 هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده اند و 290 واحد صنعتی غیرفعال نیز در این شهرک وجود دارد که باید مسائل آن ها بررسی تا زمینه اشتغال چهار هزار نفر نیز فراهم شود.

قائم مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به اینکه میانگین واحد های راکد در نواحی صنعتی کشور 20 درصد و استان تهران 17 درصد است، بیان نمود: این آمار در شهرک صنعتی شمس آباد 15 درصد است که این نشان از عزم بلند صاحبان صنایع و همکاری دستگاه های اجرایی با تولیدکنندگان را دارد.

* مشخص تکلیف 1600 پرونده زمین صنعتی

دین پرست با اشاره به کمبود زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان تهران، گفت: هم اکنون یک هزار و 600 پرونده زمین صنعتی در فرایند داوری قرار گرفته است که باید با سرعت و بدون هیچ گونه اغماضی بررسی شوند.

وی تأکید کرد: زمین های صنعتی که در سالیان گذشته برای احداث واحد تولیدی به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده، ولی همچنان کاری در آن ها انجام نگرفته است باید باز پس گیری و به متقاضیان داده شود.

معاون امور اقتصادی وزارت کشور یادآور شد: شرکت شهرک های صنعتی موظف است شرایط تمامی اراضی واقع در شهرک های صنعتی را از حیث واگذاری شفاف سازی کند و با رنگ مشخص روی نقشه بارگذاری کند تا متقاضیان این اراضی در جریان شرایط زمین ها قرار گیرند.

دین پرست با اشاره به اینکه در داخل شهرک های صنعتی اراضی خالی زیادی مشاهده می شود، ولی متقاضیان نمی توانند یک متر زمین برای احداث واحد تولیدی پیدا کنند، تأکید کرد: شرکت شهرک های صنعتی باید شرایط تمامی اراضی را روشن کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1416

به "2 هزار واحد تولیدی راکد تا پایان سال فعال می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 هزار واحد تولیدی راکد تا پایان سال فعال می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید