5 حقیقتی که درباره نمک، نمی دانستید!

به گزارش تا بینهایت، بدن کمتر از آنچه فکر می کنید، به نمک نیازمند است: حتی اگر زیاد هم اهل رفتن سراغ ظرف نمک نباشید، هنوز هم این احتمال وجود دارد که بیش از اندازه نیازتان به نمک، آن را دریافت کنید.

5 حقیقتی که درباره نمک، نمی دانستید!

به گزارش ایرنا، مقادیر زیادی از سدیم و نمک از طریق غذا های فراوری شده در رستوران ها وارد بدن می شود. اغلب آمریکایی ها مقدار 3500 میلی گرم سدیم در روز وارد بدن شان می کنند و این در حالی است که بنا به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های این کشور، تنها 1500 تا 2300 میلی گرم سدیم باید در روز وارد بدن شود بخصوص اگر افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون نیز باشند.

نمک دریایی

لزوما سالم نیست، تصور عامل بر این است که نمک دریایی، چون سدیم کمتری دارد، پس برای سلامتی مفیدتر است. اما واقعیت این است که ترکیب شیمیایی نمک طعام و نمک دریایی یکسان است.هر دو نمک حاوی مقدار مشخصی سدیم هستند و در هر قاشق چایخوری از هر کدام، مقدار مساوی از سدیم (2300میلی گرم) یافت می شود.

نمک همیشه در کمین است

اگرچه شاید تصورش را هم نکنید، ولی بسیاری از غذا های منجمد، غذا های پردازش شده، سوپ های آماده و کنسروف پنیر ها و گوشت های پردازش شده، حاوی منابع پنهان سدیم هستند.حتی اینطور تخمین زده شده که سس های پاستا حاوی 900 میلی گرم نمک در هر نصف فنجان هستند. انواع پنیر می تواند در هر نصف فنجان 400 میلی گرم سدیم داشته باشند.

چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی نیز در هر قاشق غذا خوری حداقل 190 میلی گرم سدیم دارند. حتی برخی غلات صبحانه برای بچه ها حاوی 200 تا 300 میلی گرم نمک در هر فنجان هستند.

نمک عامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی است

بیشتر ما می دانیم که سدیم می تواند منجر به افزایش فشار خون و ابتلا به انواع مسائل سلامتی شود.یک رژیم غذایی سرشار از سدیم باعث دفع آب بیشتر از بدن از طریق کلیه ها می شود و استرس را روی قلب افزایش می دهد. اگر شما هم در معرض خطر بیماری های قلبی هستید، بهتر از مصرف سدیم را تا جایی که می توانید، محدود کنید.

نمک به سیستم عصبی آسیب می رساند:

مقدار کافی سدیم و پتاسیم برای سلامت سیستم عصبی ضروری است. اما سدیم اضافی می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم عصبی شود. وجود سدیم بیش از حد در بدن، می تواند برای سیستم اعصاب، خطرات جدی به همراه داشته باشد.

مقدار متعادل سدیم و پتاسیم در بدن می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد و کاهش مصرف برخی مواد غنی از سدیم، کاهش مقدار نمک مصرفی و همچنین مصرف سبزیجات تازه می تواند مقدار سدیم را در بدن به حد تعادل برساند.

خود را به غذا های کم نمک عادت دهید:

اضافه کردن طعم دهنده های طبیعی که جایگزین های خوبی برای نمک هستند، راهی آسان برای کاهش مصرف نمک است.بسیاری از گیاهان سالم مانند رزماری، آویشن، فلفل سیاه و پونه کوهی دارای مقدار فوق العاده ای آنتی اکسیدان و البته خواص مفید بسیار هستند که جایگزین هایی مناسب برای نمک به حساب می آیند.

منبع: everydayhealth

منبع: فرارو
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1874

به "5 حقیقتی که درباره نمک، نمی دانستید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 حقیقتی که درباره نمک، نمی دانستید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید