روز حمله به کنگره آمریکا در پنتاگون چه گذشت؟

به گزارش تا بینهایت، در گزارش پنتاگون که یک خبرگزاری آمریکایی به آن دست یافته آمده است، نیروهای گارد ملی ساعت ها پس از درخواست یاری مقامات آمریکایی برای پاکسازی کنگره، وارد عمل شدند.

روز حمله به کنگره آمریکا در پنتاگون چه گذشت؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکا روز ششم ژانویه در تماس با پنتاگون، پاکسازی کنگره از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 را خواهان شده بود.

به نوشته روزنامه یواِس اِی تودی، خبرگزاری آسوشیتدپرس به گزارش داخلی پنتاگون از روز حمله به کنگره دست پیدا نموده و به وسیله مقامات فعلی و سابق، از صحت آن اطمینان یافته است.

پنس بعد از اینکه به اتاق امنی در کنگره منتقل شد، در تماس با کریستوفر میلر سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا به او گفته بود: کنگره را پاکسازی کنید.

در جای دیگری از ساختمان کنگره، چاک شومر رئیس اکثریت سنا و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز با مقامات ارتش نیز تماس های مشابهی داشتند. سخنگوی پلوسی در گفت وگو با آسوشیتدپرس این تماسی را تأیید کرد.

در همان زمان مقامات پنتاگون در حال آنالیز گزارش رسانه های آمریکایی درباره احتمال وقوع ناآرامی های مشابه واشنگتن در دیگر شهرهای آمریکا و وقوع شورش سراسری بودند.

در نهایت مارک مایلی رئیس ستاد کل ارتش آمریکا در تماس با فرماندهان پنتاگون خاطرنشان کرد: باید نظم را برقرار کنیم.

در این گزارش آمده است، مایلی و میلر، سه روز پیش از حمله به کنگره، جلسه ای را حضور با وزرای دولت برگزار نموده و استقرار نیروهای گارد ملی در برابر کنگره را آنالیز کردند. این دو مقام پنتاگون در همین روز با ترامپ نیز جلسه ای جداگانه داشتند.

به گفته آسوشیتدپرس، ترامپ در این جلسه که در کاخ سفید برگزار گردید، با استقرار گارد ملی موافقت نموده بود تا در صورتی که اوضاع از کنترل خارج شد وارد عمل شوند.

روز بعد (چهارم ژانویه) مقامات پنتاگون با وزرای دولت ترامپ از جمله سرپرست وزارت دادگستری به صورت تلفنی صحبت نموده و جزئیات استقرار گارد ملی را به بحث گذاشتند.

از سوی دیگر سرپرست پنتاگون در تماس با رایان مک کارتی وزیر وقت ارتش درباره استقرار نیروهای واکنش اضطراری گارد ملی مشورت نموده بود.

پیش از برگزاری تجمع عظیم طرفداران ترامپ در مجاورت کنگره، 255 نیروی گارد ملی در واشنگتن مستقر شدند اما شهردار پایتخت در نامه ای به دولت نوشت، نیازی به استقرار نیروی بیشتر نیست.

تعداد طرفداران ترامپ که پس از سخنرانی او به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی می کردند حدود ده هزار نفر بود و برنامه پنتاگون این بود که فقط اگر تعداد افراد شرکت نماینده بیش از بیست هزار نفر بود، مراتب به میلر اطلاع داده گردد.

ساعت 1:49 بعد از ظهر، رئیس پلیس کنگره با ویلیام واکر فرمانده گارد ملی واشنگتن تماس گرفته و از او درخواست یاری کرد. اندکی پس از ساعت 3 بعد از ظهر، مک کارتی تأییدیه کلامی اعزام 1100 نیروی گارد ملی را صادر کرد. ساعت 3:19 دقیقه پلوسی و شومر با پنتاگون تماس گرفته و درخواست یاری کردند.

نکته جالب این گزارش این است که ساعت 3:37 بعد از ظهر، در حالی که بیش از دو ساعت از شروع حمله به کنگره گذشته بود، پنتاگون نیروهای امنیتی را برای محافظت از منازل فرماندهان نظامی ارسال کرد و همچنان هیچ نیرویی به کنگره نرسیده بود.

ساعت 4:17 دقیقه ترامپ سکوت خود را شکست و در پیامی توئیتری از طرفدارانش درخواست کرد به خانه هایشان برگردند. حوالی ساعت 4:30 دقیقه برنامه ارتش تکمیل شد و فرمانده گارد ملی واشنگتن ارسال نیروها به کنگره را تأیید کرد.

حوالی ساعت 4:40 دقیقه، رهبران کنگره بار دیگر با میلر تماس گرفته و پنتاگون را به اطلاع داشتن از حمله به کنگره متهم می نمایند. به گفته سخنگوی پلوسی، این تماس حدود نیم ساعت طول کشید و در طول آن درباره شکست اطلاعاتی که به این حمله منجر شد، مجادله صورت گرفت.

در نهایت، ساعت 5:20 دقیقه عصر، 155 نفر از نیروهای گارد ملی آمریکا به کنگره رسیدند و معدود طرفداران ترامپ را که همچنان داخل ساختمان پرسه می زدند، بیرون نموده و تعدادی را بازداشت کردند. در نهایت، این نیروها ساعت 8 شب خاطرنشان کردند ساختمان کنگره امن است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ta8.ir شناسه مطلب: 1580

به "روز حمله به کنگره آمریکا در پنتاگون چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز حمله به کنگره آمریکا در پنتاگون چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید